Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan Tesla X dra campingvogn?

Startet av esu, fredag 18. oktober 2013, klokken 20:34

« forrige - neste »

satheesh.net

Prøver igjen:

Må man betale for å bruke ladestasjonen ved "MAX Burger" i bunn av Lierbakken? Spesiell kabel man må ha eller fungerer den vanlige schuko stikken som følger med Leaf'en?

Arha

Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. oktober 2013, klokken 17:20
Prøver igjen:

Må man betale for å bruke ladestasjonen ved "MAX Burger" i bunn av Lierbakken? Spesiell kabel man må ha eller fungerer den vanlige schuko stikken som følger med Leaf'en?

Dette er chademo hurtiglader og koster penger, se priser på http://gronnkontakt.no/

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Elbil fundamentalist

Monter dieselvarmer. Disse gutta har spesialisert seg på å montere tilleggsvarmere på Leaf'en: http://www.asker-elektro-diesel.no/
Da får du lenger rekkevidde OG godt og varmt i bilen, uten rekkevidde angst. Så sparer du tid også med å kunne holde litt høyere fart med den strømmen du sparer på tilleggsvarmeren.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Electra

Vet Du/Dere hvor mange km det er å "tjene" på å montere diesel varmer i den nye Leafen?  Tenker da på den som kom i juni 2013 med 199 km rekkevidde.
Har selv en slik, Tekna utgave med varmepumpe.

Hva med Pris, ferdig montert?

Elbil fundamentalist

Det var vel ca 25.000,- de skulle ha? Med tilleggsvarmer får du sommerrekkevidde (uten bruk av aircondition) på vinteren minus ekstra luftmotstand av kald luft, økt rullemotstand i vinterdekk ev. tregere batterikjemi. Tekna bruker optimlalt ca 1/3 av Leaf1 på oppvarming, så da skal det ikke være lønnsomt med tilleggsvarmer på en tekna. Det er leaf1 som får den største gevinsten med tileggsvarmer. Ulempen med varmepumper generelt er selvsagt at effektiviteten går betydelig nedover jo kaldere det blir. Så en Tekna i 15 kuldegrader vil vel antakelig få betydelig kortere rekkevidde den også. Du får følge opp tråden her når du får erfaring med 15-20 minus til vinteren..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

satheesh.net

Sitat fra: Arha på fredag 11. oktober 2013, klokken 17:37
Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. oktober 2013, klokken 17:20
Prøver igjen:

Må man betale for å bruke ladestasjonen ved "MAX Burger" i bunn av Lierbakken? Spesiell kabel man må ha eller fungerer den vanlige schuko stikken som følger med Leaf'en?

Dette er chademo hurtiglader og koster penger, se priser på http://gronnkontakt.no/

Takk for svar! Har bestilt kort og skal kun brukes i nødstilfelle. Kjekt å ha hvis "uhellet" skulle være ute. ;)

Per Øyvind

Jeg er eier av en 2013 Leaf, rød. Jeg kjører daglig Tønsberg- Sandefjord ca.67 km, og bruker bilen til hit og dit kjøring. Lader om natta etter dagens slutt. Min Volvo V60 brukes sjelden.
Vel, lørdag prøvde jeg meg på min første tur Tønsberg-Oslo.
Dette var en nydelig solfyllt dag, ca 15 plussgrader. Jeg kjørte med klima-anlegget avslått, i Eco modus. Lå på fartsgrensen heletiden, dvs. store deler av veien i 100 km. i t. Jeg brukte ikke cruisekontroll da jeg har erfart at denne bruker en del strøm.
Da jeg kom til Drammen viste gjettemåleren at jeg hadde 48 km igjen.Med 40 km igjen til Oslo tok jeg ikke sjansen på å kjøre videre uten hurtiglading. Jeg stoppet på Nissan ved foten av Lierbakken og ladet. På laderen sto det at den skulle stoppe ved 80% lading, men det gjorde den ikke, så siden jeg hadde betalt mine 40 kr for ladingen lot jeg den gå til 100%, noe som tok hele 50 min(30 min til 80%) Da kjørte jeg videre på samme måte i forhold til fartsgrense og nivået dalte svært mye etter oppstiging av Lierbakkene, men tok igjen endel på vei inn til Oslo.
Da jeg skulle starte hjemturen fra Oslo viste måleren 80 km, jeg tastet inn Tønsberg som mål og en damestemme fortalte meg at jeg ikke hadde nok strøm til å nå målet.
Så da ble det nye 40 kr lading i Drammen(50 min), og jeg ankom Tønsberg med ca.25 km igjen. Jeg synes ikke dette er spesiellt imponerende. Ellers er jeg meget fornøyd med bilen, men hadde faktisk trodd at det var mulig å kjøre Tønsberg Oslo med bare en hurtiglading hvor jeg kjører etter fartsgrensene. Så fy fy til Nissan når det gjelder fakta om rekkevidde for denne bilen.

TorC

Nissan (og alle andre produsenter) jukser på forbruket. Det er en kjent sak. Det at dette har en meget stor betydning for en elbil med bare 21kw/t på "tanken" er en annen sak.

Jeg kjører stadig Sandefjord-Oslo på en lading, så det kan godt hende at din bil har fått batteritap, eller at du er litt "utrent" som elbilsjåfør...

Min erfaring er forøvrig at så lenge jeg har minst 3 streker ved Kjellstad trenger jeg ikke lade før i Oslo.

Du skal heller ikke være redd for LBW (low battery warning). På min bil kommer denne på ved 4,7kw/t resterende kapasitet. Jeg klarer glatt å kjøre 3-4 mil på dette hvis jeg er forsiktig.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Per Øyvind

Jeg er nok sikkert utrent som elbilsjåfør, men som jeg skriver så bestemte jeg meg for å kjøre etter fartsgrensene, kunne sikkert spart litt der, men kjørte ellers med eco hele tiden og med avslått klimanlegg. Hvis bilen har fått batteritap etter så kort tid(juni 2013) hva gjør jeg da. Er det reklamasjonsgrunn? Vet du noe om det?

Ladefabrikken

Sitat fra: Per Øyvind på mandag 14. oktober 2013, klokken 11:31
Jeg er nok sikkert utrent som elbilsjåfør, men som jeg skriver så bestemte jeg meg for å kjøre etter fartsgrensene, kunne sikkert spart litt der, men kjørte ellers med eco hele tiden og med avslått klimanlegg. Hvis bilen har fått batteritap etter så kort tid(juni 2013) hva gjør jeg da. Er det reklamasjonsgrunn? Vet du noe om det?
.
Hvis du senker hastigheten ned til 90 kmt så kommer du enormt mye lengre.
Har også kjørt Sandefjord Oslo på en lading og min Leaf har gått 30k
De to siste strekene varer mye lengre enn de andre. Hadde to streker når jeg var på toppen av Lierbakken og uten problemer inn til Oslo og opp til Manglerud.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: Per Øyvind på mandag 14. oktober 2013, klokken 10:15
Da jeg skulle starte hjemturen fra Oslo viste måleren 80 km, jeg tastet inn Tønsberg som mål og en damestemme fortalte meg at jeg ikke hadde nok strøm til å nå målet.
Så da ble det nye 40 kr lading i Drammen(50 min), og jeg ankom Tønsberg med ca.25 km igjen. Jeg synes ikke dette er spesiellt imponerende. Ellers er jeg meget fornøyd med bilen, men hadde faktisk trodd at det var mulig å kjøre Tønsberg Oslo med bare en hurtiglading hvor jeg kjører etter fartsgrensene. Så fy fy til Nissan når det gjelder fakta om rekkevidde for denne bilen.

Om du ikke klarer Tønsberg-Oslo på full tank er det vel lite realistisk å klare Oslo-Tønsberg på noe mindre enn full tank. Jeg vil tro det går ganske nøyaktig like mye energi begge veier, gitt ingen motvind ene veien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Per Øyvind

Takk skal du ha for svar...da må jeg kanskje være litt tøffere, har kanskje mer rekkevidde angst enn jeg har trodd. Har du eller andre brukt Navigasjonssystemet for å sjekke rekkevidde? Fikk som sagt beskjed i Oslo når jeg tastet inn målet at jeg kanskje ikke nådde fram uten lading på veien. Er dette pålitelig?

knnygar

Very low battery varsel kjem på 8%, og ca 2 mil igjen.

Eg brukar vel eit snitt på 13-14 kWh/100km.
Men på ein tur i øspøs regn og ca 90 km/t var eg oppe i 17kWh/100km
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

leaf-newbe

har en ny tekna var nettop på langtur larvik - trysil - larvik.

på tur startet jeg med 100% det regnet en god del så jeg hadde på varme apperatet nesten hele turen til drammen ankom buskerud bilsenter med 25km igjen. på tilbake turen hurtigladet jeg på abb på bilingstad til 96% turtle slo inn da jeg kjørte av e18 i larvik hadde 18km igjen på tanken når jeg kom fram.
brukte også varme aparatet på returen men litt mindre, reduserte farten en del i oppoverbaker til ca 80-90
lurt å ikke trykke på får hart i oppoverbakkene for da detter rekkevidden fort.
lå ellers stortsett rundt fartsgrensen. prøver normalt å holde meg under 4-5 prikker på efektne.

min rank er 3.314  Average Energy Economy 16.90 kWh/100km
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

esu

Takk for mange fine tilbakemeldinger. Virker som Leaf har litt for kort rekkevidde til at pendling mellom Oslo og Tønsberg er komfortabelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA