Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av OddB, fredag 18. oktober 2013, klokken 16:37

« forrige - neste »

Kallagtunet

Jepp så snasen ut.

Sveits = I like :D men dyrt...

OddB

Da har jeg fått et hyggelig svar fra Fru Haugans Hotel i Mosjøen


Hei,

Vi er i den situasjon at vi er i gang med en utbygging av hotellet og i den forbindelse er det planlagt ladestasjon for el-biler. Nå vil ikke denne utbyggingen være ferdig før våren 2015 så jeg må få tid til å sjekke om vi kan ha  en midlertidig løsning på plass  allerede til sommeren.

Du får høre fra oss igjen innen utgangen av november.

Ha en fin dag.

Vennlig hilsen

Bodil Fagerli
Daglig leder

Tel: +47 75 11 41 04
Mob: +47 99 29 80 81
Fax: +47 75 11 41 01
E-mail: bodil@fruhaugans.no
www.fruhaugans.no • www.dehistoriske.no
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

rklokk

Sitat fra: TeslaSignature på søndag 27. oktober 2013, klokken 12:54
Er i dialog med ett firma om denne Type 2 boksen. Den skal etter sigende "spise" alt fra en fase 230v til 400v. Skal også takle 3 fase 230. (Muligens man kun da får en fase utnyttelse?)

Får inn en for test.

Har også vært i dialog med denne leverandøren. De er ikke så snakkesalige og jeg har ikke lykkes å få et tilbud med levering til Norge ennå. De har lovet meg svar denne uken. 1500EUR hørtes jo litt mye ut men det er den beste mobile boksen jeg har sett så langt. Det følger visst med flere adapter til den røde kontakten.

Du får en til test? Hvordan fikk du til det
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

D.O

Sitat fra: OddB på torsdag 07. november 2013, klokken 19:15
Da har jeg fått et hyggelig svar fra Fru Haugans Hotel i Mosjøen


Hei,

Vi er i den situasjon at vi er i gang med en utbygging av hotellet og i den forbindelse er det planlagt ladestasjon for el-biler. Nå vil ikke denne utbyggingen være ferdig før våren 2015 så jeg må få tid til å sjekke om vi kan ha  en midlertidig løsning på plass  allerede til sommeren.

Du får høre fra oss igjen innen utgangen av november.

Ha en fin dag.

Vennlig hilsen

Bodil Fagerli
Daglig leder

Tel: +47 75 11 41 04
Mob: +47 99 29 80 81
Fax: +47 75 11 41 01
E-mail: bodil@fruhaugans.no
www.fruhaugans.no • www.dehistoriske.no

Du kan takke meg senere :) Hvis alt går som det skal bli det der en bra ladestasjon i pene omgivelser
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

larsr

Interessant tråd for meg også.

Vi holder til i Brønnøysund, men er ofte nordover til en lite sted nær Harstad. Ønsker superladere velkommen sådan, men ønsker jo å kunne ta denne turen med TMS også før disse er på plass. Jeg har ofret litt tid på research oppover E6. I bunn og grunn trenger vi bare en stopp, (distanse 68,5 mil) og da er det beste midtpunktet Saltdal Turistsenter(Nordland Nasjonalparksenter i Google Maps). Dette er rett ved krysset hvor veien over Graddis til Sverige er. Jeg hadde tidlig i år kontakt med dem angående en lademulighet. De var veldig positive, og en vaktmester på senteret tok kontakt med meg. Han var en opplyst mann. Kjente til hva det innebærer å lade med mer kapasitet enn vanlig schuko, hadde satt seg inn i nye standarder og mente Type 2 tydeligvis ville være det riktige.
Da jeg senere i år tok kontakt igjen, hadde senteret en ny daglig leder som viste null interesse for dette, og den opplyste vaktmester hadde sluttet..desverre.

Jeg vet at Mosjøen (ref. Bellona Fredrick) har en gitt mulighet. Også veldig stor sannsynlighet for at  Mo i Rana har flere muligheter pga mye tidligere industri. I Fauske brukte jeg sikkert mer enn 30 min. i et forsøk på å finne en lademulighet. Jeg så ikke denne 400/3fas/16 amp. ved Amfisenteret. Det nærmeste jeg fant var et blått uttak (så ikke på nært hold, dårlig tid) på veggen hos kraftlagets lokaler rett nord for sentrum. På de nye gassdrevne fergene Bognes-Lødingen fikk jeg positiv respons. De skal bygge ut flere 400v/3fas/32 amp på begge sidene av bildekket. Disse er egentlig ment for aggregat på tungtransportene, men fullt mulig å bruke til lading av elbil vil jeg tro. Fergene bruker 1 time over. Med dobbeltlader får du 10 mil på denne turen.

Forøvrig vanskelig å hente noe ladenyttig info fra de kraftlagene jeg har kontaktet.

Som dere skjønner, imøteser jeg gjerne mer info i tråden. Feks. eksakt lokasjon, type lademulighet, kapasitet og evt hvem kontaktes for å kunne bruke ladepunktet.

OddB

Interessant med fergene ! Hadde ikke vært dumt med ladeplasser ved ferjeleiene og... I en knipe kunne man stå over en ferge. ..
Graddiskrysset er jo interessant.. Kanskje det hjelper om flere maser. ..
Det er viktig å prøve å få 22kW om mulig. Det har mye å si på hvor langt man kommer på en dag.
Skulle ønske vi hadde et opplegg med støtte til/ gratis lader til  slike .  steder...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

BlueS

Til info så viser ladekartet til Tesla at de vinteren 2014 har strukket superladerne et godt stykke nord for Trondheim. Man ser ikke hele Norge, men det er tydelig at de i hvertfall strekker det et godt stykke nord for Trondheim. :)
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

Bjørn

Sitat fra: Bjørn på mandag 11. november 2013, klokken 16:40
Sendte denne til Meyergården Hotell (rica Mo i rana) etter spm til dem om dem hadde lademuligheter der i d hele tatt :) 
Spent på hva som kommer til svar..

Hei hei..
En vanlig stikkontakt (shuko) 16A er selvsagt mye bedre enn ingenting, :) men det gir oss m tesla mod s bare 13A.. pga Tesla sitt shuko adapter har begrensninger mht brannfare.. ( shuko kontakter er ikke laget for 16A strømtrekk i feks 10timer)
13A gir ca 15km pr time lading, dvs ca 15 mil på en overnatting (10t) . dvs nordover holder ikke til fauske engang. En mod s bruker ca 2 kwt pr mil.

Nordland er pr dags dato rene ødemarka når det gjelder brukbare lademuligheter for elbiler, og jeg snakker for hundrevis potensielle gjester nå.. :) (det er solgt ca 2000 mod s i år)

Det vi *sårt* trenger er raskere lademuligheter, vi lader nå v industribygg, søppelkompressorer og div andre industri stikk som vi må spørre eierne om å få lade litt fra..
Hvis dere kan tilby rask lading til elbiler kommer dette til å tiltrekke mod s eiere som fluepapir, og helt sikkert andre langtrekkende elbiler etterhvert.

Da trenger vi 400v 16a eller 32a kontakter feks: (http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-kombi-16a-3pol-n-j-400v-9h-ip44/1578199/Product.html?Event=pathlist) disse vil gi 11/22kw og fullade mod s på 8/4 timer.. *Hvis* dere har 400v NT nett tilkoblet.. dette er rimeligste alt. for dere, og veldig attraktivt for oss.

Alt. 2 (http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/) er enda mer attraktivt for oss, (men litt dyrere for dere) pga Tesla har til nå hatt problemer m å skaffe nok 400v adapter til sine kunder. dette er små ladestasjoner som kan plugges rett inn i bilen sin ladeport. disse kalles type 2. Oslo kommune skal sette opp 400 av disse, og kan gi 3.5 til 22kw alt etter hva dem kobles til, dem brukes og av privatpersoner som ikke har NT nett og vil ha rask lading hjemme, feks 230v 32A enfas vil gi 7,2 kw eller ca 35 mil på 10t. Prisen er 5500.- eks moms pr stk
Passer jo også veldig godt til miljøprofilen deres dette her.. Smilefjes

Vis gjerne mailen til direktøren el på info møter dere måtte ha.. Og ta kontakt v spørsmål.

Mvh Bjørn-Inge Sivertsen, elbil eier og fraflyttet nordlending m hjemmelengsel..


Fra: Jørgen Svarthoel
Dato: 11. november 2013 08:29
Til: bistej@online.no
Emne: Lading El bil


Dette får en vel kalle ett positivt svar.. :)

Hei.



Vi har kun 230 V på vårt hotell idag,men får kanskje 400 V på nybygget som er ferdig i feb. 2015.



Forstår det slik at vi må ha en ladestasjon type 2 for at det skal være brukbart for dere.



Har du flere oppl.ang.denne ladestasjon og event.hvem som leverer disse så skal jeg gjøre så godt jeg kan for at Meyergården Hotell får montert en slik.



Mvh.

Jørgen Svarthoel

Bedriftselektriker



Voll1

#38
Godt jobba   :)  Men du må holde han varm.  :)

Send han den info han etterspør. Type 2 fra f.eks. Salto eller "vanlig" 32A blå kontakt. Nå skulle vi hatt en enkel info som vi kunne sende raskt. Mulig du bør tipse han om denne i 32A-modell  http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Edit: Ser at du allerede har tipset om Salto-boksen. Nå gjelder det bare å gi elektrikern litt mere info. Han ble sikekrt skremt av alle alternativene du ramset opp.   :)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Bjørn

#39
Sitat fra: Voll1 på mandag 11. november 2013, klokken 18:43
Godt jobba   :)  Men du må holde han varm.  :)

Send han den info han etterspør. Type 2 fra f.eks. Salto eller "vanlig" 32A blå kontakt. Nå skulle vi hatt en enkel info som vi kunne sende raskt. Mulig du bør tipse han om denne i 32A-modell  http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Edit: Ser at du allerede har tipset om Salto-boksen. Nå gjelder det bare å gi elektrikern litt mere info. Han ble sikekrt skremt av alle alternativene du ramset opp.   :)

Jepp! :D Han ville faktisk ha flere alt. så jeg sendte ham denne rett etterpå:

Da vil dere isåfall få et rungende *hurra* fra en stor og økende mengde elbil gjester ..! Smilefjes

Det finnes flere levrandører for slike ladestasjoner:

lhttp://evconnectors.com/electric-vehicle-chargers-and-accessories/Other-Electric-Vehicle-Charging-Products/ev-homecharge-wall-charger

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station.html

Uten å prøve å reklamere for noen, så er det for meg bekjent bare Salto (http://salto.no/) som er Norsk og det kan vel være en fordel for dere..
Men det er selvsagt likegyldig for oss gjestene.. så lenge det er en type 2 m god kapasitet (over 3.7kw).
Også et tips.. setter dere opp en ladestasjon, så sett opp en industristikk (feks 400v 16/32a eller 230v 32a enfas) på p-plassen v siden av, el i nærheten på samme kursen, dette koster nesten ingenting i tillegg.. men gir en ekstra plass nesten gratis, for dem som har adapter m på turen.

Fra: Jørgen Svarthoel
Dato: 11. november 2013 15:03
Til: Bjørn-Inge Sivertsen
Emne: SV: Lading El bil


OddB

Herlig !
Da ser det ut som jeg ender opp med rom på Meyergården i juni ja :D
(Håper det ikke blir kø ...:P)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bjørn

Sitat fra: OddB på mandag 11. november 2013, klokken 20:23
Herlig !
Da ser det ut som jeg ender opp med rom på Meyergården i juni ja :D
(Håper det ikke blir kø ...:P)

Ja det hadde vært deilig å kunne fått noen alternativer nordover, som klarer å lade 60-70 kwt på ei natt ivertfall.. :)

OddB

Nå har jeg sett litt på kartet og prøvd å lage en liste over steder  som kunne vært optimale som ladestopp i Nord-Norge med tanke på en kjørelengde på ca 35 mil.
Har tatt med  E6, Nordkapp og kystriksveien via Lofoten og Vesterålen Fra Steinkjer til Tromsø.
Har tatt utgangspunkt i at siste Superlader er Dombås.

14 Type 2 ladere ville slik jeg ser det gi full dekning av Nord-Norge  :D



Tana
Nordkapp
Karasjok
Alta
Nordkjosbotn
Tromsø
Andenes
Reine
Innhavet
Bodø
Mo i Rana
Sandnessjøen
Steinkjer
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

TOCN har som en av sine hovedoppgaver å gi støtte til de som ønsker å sette opp Type 2- ladestasjoner der vi har størst behov for det.  Ved å bli medlem i TOCN bidrar du også til ladefondet til TOCN.
Jeg har startet en tråd i forumet der slik at vi kan få igang en meningsutveksling om dette blant medlemmene.

http://tocn.no/diskusjon/index.php?f=32&t=50&rb_v=viewtopic

Er du ikke medlem kan du melde deg inn her :

http://tocn.no/index.php/blimedlem
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

krl

Nå har ikke jeg finlest forumet, da jeg ikke eier Tesla selv, men har noen vurdert å benytte Kickstarter eller lignende for å få igang et prosjekt for utbygging av ladepunkter? Crowdfunding har fungert meget bra på langt særere prosjekter...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA