Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lagring av dekk uten felg

Startet av Elbil?, fredag 18. oktober 2013, klokken 13:30

« forrige - neste »

Elbil?

Hei, har sjekket litt på strøm til garasje. Har bare 4x50 inn til sikringsskap i huset 400V. Kabel ut til garasjen som er gravd ned er  4x2,5 kvadrat. Hvor mye strøm kan jeg få ut i garasjen, hva er best mhp lading av bil?? Mulighet for 3fas? Hurtiglading? Tenkte jeg skulle kjøpe e-golf.

jkirkebo

Sitat fra: Elbil? på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:11
Hei, har sjekket litt på strøm til garasje. Har bare 4x50 inn til sikringsskap i huset 400V. Kabel ut til garasjen som er gravd ned er  4x2,5 kvadrat. Hvor mye strøm kan jeg få ut i garasjen, hva er best mhp lading av bil?? Mulighet for 3fas? Hurtiglading? Tenkte jeg skulle kjøpe e-golf.

400V og 4x2,5mm2 kabel? Det var merkelig, normalt ville det vært enten 3x2,5mm2 eller 5x2,5mm2.

e-Golf takler vel uansett ikke 3-fas så da har du to valg:

- Bruke dagens kabel og lade på 16A.
- Grave ned ny kabel og lade på 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Elbilhjelpen.no har satt igang undersøkelser for å lage 3 fase lader til biler med Combo kontakt.

Den vil bruke bilens egen lader som master, og ha 2 ekstra ladere som slaver. Dermed kan en få 10 kW lading på nye Golf, eller tilsvarende 70-80 km/t ladehastighet
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elbil?

Høres bra ut med en slik lader som kan gå på 3 fas, håper det lar seg gjøre.

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:22
Sitat fra: Elbil? på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:11
Hei, har sjekket litt på strøm til garasje. Har bare 4x50 inn til sikringsskap i huset 400V. Kabel ut til garasjen som er gravd ned er  4x2,5 kvadrat. Hvor mye strøm kan jeg få ut i garasjen, hva er best mhp lading av bil?? Mulighet for 3fas? Hurtiglading? Tenkte jeg skulle kjøpe e-golf.

400V og 4x2,5mm2 kabel? Det var merkelig, normalt ville det vært enten 3x2,5mm2 eller 5x2,5mm2.

e-Golf takler vel uansett ikke 3-fas så da har du to valg:

- Bruke dagens kabel og lade på 16A.
- Grave ned ny kabel og lade på 32A.
4x2,5 er jo typisk kabel å bruke på 400V TN. Da har han antakeligvis 3fas 3x16A (L1, L2 L3 og N i tillegg til jord i skjermen). Kan da sette opp 3fas kontakt og/eller vanlige enfas kontakter.

Eventuelt kan han parallellkoble kabelen til enfas 2x5 og muligens sikre den med enfas 32A eller 25A avhengig av forlegningsmåte.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på onsdag 09. oktober 2013, klokken 23:01
4x2,5 er jo typisk kabel å bruke på 400V TN. Da har han antakeligvis 3fas 3x16A (L1, L2 L3 og N i tillegg til jord i skjermen). Kan da sette opp 3fas kontakt og/eller vanlige enfas kontakter.

I så fall er det vel PFSP og benevnes 4x2,5mm2+J? Er det PFXP skal det være 5x2,5mm2.

Men trefase er uansett ikke interessant for en e-Golf. Den vil ha enfase 32A etter hva jeg har skjønt.

Sitat
Eventuelt kan han parallellkoble kabelen til enfas 2x5 og muligens sikre den med enfas 32A eller 25A avhengig av forlegningsmåte.

Jeg trodde ikke parallellkobling av ledere var lovlig?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. oktober 2013, klokken 23:26
I så fall er det vel PFSP og benevnes 4x2,5mm2+J? Er det PFXP skal det være 5x2,5mm2.
4x2,5 er 4 ledere á 2,5mm, jord i skjerm, typisk PR og PFSP.

5G2,5 er 5 ledere á 2,5mm der en av lederne er merket gul/grønn og beregnet for jord, typisk PFXP og gummikabel

Mange som tar feil der.
Sitat
Men trefase er uansett ikke interessant for en e-Golf. Den vil ha enfase 32A etter hva jeg har skjønt.
Enig her, men han har antakeligvis allerede 3fas kurs og da er det enklere å beholde det hvis han ikke har behov for så høy ladehastighet hjemme. Det er også mulig at neste bil vil ha 3fas lading og da må han koble om igjen. Men det var bare for å vise hva han kan gjøre med kabelen, hva som er mest hensiktsmessig vil være forskjellig fra person til person.
Sitat
Jeg trodde ikke parallellkobling av ledere var lovlig?
Det er vanlig praksis å parallellkoble ved behov, men det blir stor sett gjort på større strømmer. Det er mulig det finnes en særregel som sier at dette ikke er lov i privatboliger pga at man regner med at slike anlegg installeres og driftes av tustekopper, men jeg kjenner ikke til det.

Det siste var ikke rettet til forumbrukere men til det norske forskriftenes syn på elektrikere/huseiere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elbil?

Vil jeg gjøre noe "feil" ved å bare legge strømkablen jeg har i dag ut til nytt sikringsskap i garasjen, ta ut 16A fra skapet nå og vente med trefas når jeg evt kjøper elbil. Så da se om det fins noen muligheter til å lade med 3 fas? Tror ikke jeg gidder å legge ny intakskabel til hus/garasje. Ca 50 meter som må graves. Et annet spørsmål, er det vanlig å ha 32A i garasje/hus? Hurtig lading hjemme?

Electrix

Nei, du gjør ikke noe feil, men du trenger egentlig ikke noe sikringsskap i garasjen. Du kan installere en 3fas 16A rund rød kontakt og splittet videre I  og gått videre til 1fas 16A rund blå kontakt samt noen vanlige 16A kontakter. Du kan da bruke ca 11kW enten fra 3fas kontakten eller fordelt på 1fas kontaktene eller en kombinasjon av dette.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sverre_E

Sitat fra: Elbil? på torsdag 10. oktober 2013, klokken 10:42
Et annet spørsmål, er det vanlig å ha 32A i garasje/hus? Hurtig lading hjemme?

Det er mange som klarer seg utmerket med 10A til lading hjemme. - Full "tank" over natten.
Tilgang på raskere lading er mest nyttig når man er på farten.

Rask lading hjemme vil være nyttig hvis man har lite batteri etter retur fra jobb, og skal raskt avgårde til videre aktiviteter etter hjemkomst.

Kan være gunstig å forsøke med treg lading først, og se hvordan det går før man investerer i dyr og kanskje unødvendig installasjon.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

TB

Sitat fra: Elbil? på torsdag 10. oktober 2013, klokken 10:42
Et annet spørsmål, er det vanlig å ha 32A i garasje/hus? Hurtig lading hjemme?

Eg lader C-Zero normalt på 8A heime, kobler inn 16A kablen om raskt skal ut igjen / skal langt. Bilen er alltid lada 100% til morgonen etter.

Ditt bruksmønster vil bestemme kva som er rett for deg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. oktober 2013, klokken 23:26
Men trefase er uansett ikke interessant for en e-Golf. Den vil ha enfase 32A etter hva jeg har skjønt.

Ingen konflikt i det: Om det er en 32A enfase lader kan denne styres til å trekke 14-16 A og de andre fasene utnyttes med 1-2 ekstra 14A ladere. En annen mulighet er å pøse på med 22 kW lading. Da styres originalladeren fullt ut, og 2+2 ekstraladere utnytter de andre fasene. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA