Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dører og vintervær

Startet av Ellbil, fredag 18. oktober 2013, klokken 09:32

« forrige - neste »

Ellbil

Sitat fra: flux på torsdag 10. oktober 2013, klokken 00:18
Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:14
Om jeg hadde visst at den nye Leafen klarer 105 km i 75 km/t MED varme om vinteren, hadde jeg slått til nå. Men denne usikkerheten...
Jeg klarer Bergen - Voss (100km) om vinteren ved 0 - -5 grader ute med varme/AC på, og jeg kjører i mellom 70-90 km/t i min gamle Leaf. Om du lærer deg energieffektiv kjøring bør det være ingen problem med den nye som har et mye mer effektivt varmesystem. Bergen - Voss er og litt kupert. Sjekk din distanse på http://www.jurassictest.ch/GR/ vs Bergen - Voss.

Takk for et edruelig svar. Debatten preges for en stor del av høy promille.

keca

At den nye utgaven har et mer effektivt varmesystem er ikke tilfelle hvis det f.eks er 20 minus. Og det er jo da du hadde trengt et mere effektivt varmesystem.

Med tanke på at hver gang du kjører denne strekningen vil være nesten tom for strøm vil sannsynlygheten for at ditt batteri får redusert kapasitet være større. Bare ved at det blir en liten reduksjon vil dermed turene etter dette gjøre at batteriet kjøres enda lengre ned. Igjen vil dette føre til enda større belastning på batteriet og det vil reduseres ytterligere. Og igjen så må batteriet kjøres enda lengre ned for at du skal klare turen. En ond sirkel som kun vil eskalere helt til turen ikke lar seg gjennomføre.

Selv føler jeg at mine 7 mil om vinteren er i grenseland. Tap i batterikapasitet har jeg ikke så mye tro på, det holder seg nok bra. Men av hva man leser her inne skal man nok ikke lade til mere enn 60% og aldri kjøre det under 40%.

Etter hva jeg kan lese av dine tidligere innlegg kan du kanskje allerede dette med økonomisk kjøring. Avvent bestilling og test ut din brors leaf en uke til vinteren på strekningen. Har lånt bort leafen min til et par stykker som etter dette heller tok opp bestilling på Tesla. Så føler ikke at min første post her er så far out... Men hvis du kjøper Tesla blir det ikke for å spare penger på samme måte da... Men, du kommer deg kanskje helskinnet frem. Og tilbake...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Griffel

Uten at jeg vet hvor vanskelig eller umulig det er å få montert en diesel kupevarmer, er dette et alternativ som bør vurderes i slike tilfelle.
Til forskjell fra å brenne olje i motoren, har et varmeapparat med olje mye bedre virkningsgrad, så noen stor miljø bekymring behøver en ikke ha. Forbruket blir ikke stort, 5 l tanken jeg hadde i P106 ble ikke fylt mer enn et par ganger i løpet av vinteren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Ved mange minusgrader kommer ikke den Leafen mange hundre meter lenger enn den gamle er min påstand.
Årsaken er at varmepumpen kobles ut ved ca -10, da kobles det inn elektrisk 5kW varme som ligner på den gamle. Eneste forskjell er at den varmer luften direkte og ikke en vannkrets.
Vet ikke om den kommer lenger på grunn av oppvarming av batteriet når den står til lading?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

flux

Sitat fra: Lynet på torsdag 10. oktober 2013, klokken 09:58
Ved mange minusgrader kommer ikke den Leafen mange hundre meter lenger enn den gamle er min påstand.
Årsaken er at varmepumpen kobles ut ved ca -10, da kobles det inn elektrisk 5kW varme som ligner på den gamle. Eneste forskjell er at den varmer luften direkte og ikke en vannkrets.
Min erfaring med Leaf sin plassering og isolering av denne vannkretsen, er at det vil har stor betydning dersom den nye resitive varmeren, varmer luften direkte. Noen bør gjøre en test mellom gammel og ny, der de kjører samme strekk i feks -15 i 80km/t med lik innstilling på varme.

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Tommen

Hehe eg kunne tenkt meg og sett deg simulere vinter inni bilen, passelig tøft gjort og rakke ned på hjernekapasiteten å snakke om promillen til andre. Når du tydligvis ikkje er medlem av mensa sjøl og burde holdt deg vekke fra tryllestøvet.

Frei

Haha denne tråden ble morsom å følge med på! Mye artige meninger, må jeg si!

Og Haha en gang til når jeg prøver å se for meg trådstarters kjøring, med vinduene åpne og varme på fullt! For en tur det må ha vært!

Her i Tromsø snør det nå, og jeg er hvertfall ikke bekymret for skarve ti mil rekkevidde med vår Leaf, heldigvis ikke innlandsklima her.

leaf-newbe

spørsmålet er om du du greier å sikre deg 100% lading altid før du kjører.

tror ikke det er riktig måte å simulere vinter på.

ting som forbruker mere strøm en "normalt" er mange.

sterk stigning.
prøve å holde samme fart i stigning.
åpne vinduer.
last.
klimaanlegg.
mange akselerasjoner.

rel rekkevidde ved normal bruk på nye leaf er 120km på en god dak i +20 grader og minimalt med stigning lar det seg nok å kjøpe 150km uten å slit ut skosålene.

en ting er sikkert du kan bare glømme å holde 100-120 med varme på i 105km det går bare ikke da må du bla opp 150000 til å kjøpe en basis tesla med 60kw da har du nok god margin.

jeg kjører pent og rolig og ligger stortset litt under fartsgrensa når jeg skal lengre en 90km uten en hurtiglading på veien.

kjører du uten å tenke så skal det vel la seg gjøre å tømme batteriet på under 70km.

det lengste jeg har kjørt på en ladning er 120km og da var batteriet hurtigladet til 96% hadde 18km på guesometret da jeg kom fram. i 100 sona ca halve veien reduserte farten i oppoverbakker ned mot 80 prøvde å ikke bruke mer en 3-4 prikker til en hver tid. etter min erfaring så er du mere tjent med å ikke bruke crusekontrol om du har en lett fort da kommer du lengst.

spør du meg så ville ikke jeg valgt en leaf om jeg skulle pendle 100km+ hvær dag.
da er tesla et mye bedre valg.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA