Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dører og vintervær

Startet av Ellbil, fredag 18. oktober 2013, klokken 09:32

« forrige - neste »

Ellbil

Prøvde en full-ladet Leaf hos Birger N. Haug i dag. Da jeg har behov for å komme 105 km uten å lade, simulerte jeg vinterkjøring. Kjørte med åpne vinduer og full varme langs E6 til Gardermoen og tilbake. Da det gjensto 2 mil måtte jeg ned i 70 km/t - det var 18 % igjen på tanken. Da det gjensto 400 meter fikk jeg melding om svært lav batterikapasitet og kjør til nærmeste ladestasjon.

Jeg fulgte trafikken, som gikk i 105-120 km timen. Ved en anledning gav jeg gass og kom opp i 160 km/t.

Har noen en formening om dette kan overføres til vinterlengde. Den nye Leafen er oppgitt til et par mil mer enn den gamle. Den gamle klarte jeg 82 km med i fjor, samme strekning, minus 10 grader, 70-75 km/t, varmeapparat første 5 mil, uten varmeapparat og holdt på å fryse i hjel siste 3 mil.

Om jeg hadde visst at den nye Leafen klarer 105 km i 75 km/t MED varme om vinteren, hadde jeg slått til nå. Men denne usikkerheten...

Balrog

Ut fra dine innlegg på dette forumet å bedømme bør du ikke ha elbil.

Kjører du i 160 km/t skal du faktisk ikke ha bil i det hele tatt.


med hilsen Hans
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:14
Jeg fulgte trafikken, som gikk i 105-120 km timen. Ved en anledning gav jeg gass og kom opp i 160 km/t.

Leaf er sperret på 145km/t. Speedometeret viser som regel 8-10% for mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: Balrog på onsdag 09. oktober 2013, klokken 18:17
Kjører du i 160 km/t skal du faktisk ikke ha bil i det hele tatt.
Han kjører ikke i 160.
Han speedet (antakelig en kort og effektiv forbikjøring) med speedometerfart 160 = ca 140 reell fart.
Skal du ta førerkortet fra alle som under en kort forbikjøring på motorvei kommer opp i 140,
blir det tomt på veiene.

Lange forbikjøringer med liten fartsforskjell fører med seg betydelig større ulykkesrisiko enn korte med stor forskjell.
Det er ikke uten grunn Autobahnpolitiet i Tyskland slår hardt ned på "Elefantenrennen".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Popper

Artig samtale med UP:
- Jo, du skjønner, jeg kjørte ikke i 160, jeg måtte bare fort forbi noen som kjørte i 120:)
- Åhh, ja, nei da kan du skjønne, ja kjør videre nå, men se opp for elefantene.
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

BE

Det høres ut som om det er flere som skulle benyttet seg av kollektivtilbudene som finnes...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ellbil

Sitat fra: Balrog på onsdag 09. oktober 2013, klokken 18:17
Ut fra dine innlegg på dette forumet å bedømme bør du ikke ha elbil.

Kjører du i 160 km/t skal du faktisk ikke ha bil i det hele tatt.


med hilsen Hans

Ut fra ditt utseende og din matchende moralistiske kommentar bør du holde deg borte fra etthvert forum.

cra

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:44
Skal du ta førerkortet fra alle som under en kort forbikjøring på motorvei kommer opp i 140,
blir det tomt på veiene.

Hmmmm.... Kan se ut til at du har snublet over en mulig løsning på hvordan man skal få folk over på kollektivtransport/kompiskjøring!  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Popper

Føler du at du har fått svar på spørsmålet ditt, tråd-starter? :)

Jeg har ikke så lang erfaring, har bare kjørt 3000km med Leaf. Men, det som er sikkert er jo at du har et batteri med en gitt kapasitet, og en bestemt kjørelengde.
Kjørelengden vil enkelte dager være for lang, og  andre dager ikke være noe problem.
(om man fortsatt kjører fornuftig)


Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

keca

Ikke at jeg kan garantere deg at det går, men det kan være du kan klare disse 105 km i en Tesla.

Ta deg en simulert vintertest! Her kan du nemlig åpne takluken også, så blir det jo nesten helt identisk med vinterkjøring.... Vel, tror nok det er en del andre ting som påvirker batteri/rekkevidde på vinteren enn kupevarmen. F.eks batteriet er kaldere og man bruker nok en god del mere strøm for å få varm blås inni bilen.

Men, med en toppfart på bare rundt 215 km/t (sikkert 300 på speedometeret!) som Tesla har, er vel kanskje ikke dette helt nok til marsjfarten din vinterstid heller...

Selv føler jeg at du bør glemme dette "skjøte-ledning-bil" greiene dine noen år, tror ikke du er helt klar for nye ting... (helt naturlig å være skeptisk til nye ting, vi har vel tv sendinger i farge kun på prøve enda, dette var veldig skummelt da det kom...)
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Ellbil

Sitat fra: Popper på onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:33
Føler du at du har fått svar på spørsmålet ditt, tråd-starter? :)

Jeg har ikke så lang erfaring, har bare kjørt 3000km med Leaf. Men, det som er sikkert er jo at du har et batteri med en gitt kapasitet, og en bestemt kjørelengde.
Kjørelengden vil enkelte dager være for lang, og  andre dager ikke være noe problem.
(om man fortsatt kjører fornuftig)

Jo, takk som spør. Balrog innledet svar-rekken på en forbausende infantil måte til en mann med skjegg å være. Jeg har alltid ment at skjegg fordrer ekstra klokskap, som Gandalf i Ringenes herre, du vet. Balrog bærer sitt skjegg med falskt flagg.

Jeg har ikke fått svar direkte, men med det relativt store antall treff uten svar, bortsett fra det infantile, og det like infantile fra "keca"(hva er det med enkelte elbileiere - bare på denne tråden er det i alle fall 30 % hjerneskadede) kan man vel anslå at ingen riktig vet. Jeg tror imidlertid at bilen klarer 105 km i kulda, nokså nøyaktig. Eventuelt får et teppe og en lue holde varmen i kroppen på de kaldeste dagene. Så jeg bestiller bilen. Og håper jeg aldri hverken hører eller ser mer til Balrog igjen.

keca

Selv om det virker merkelig ser det som du har hatt en c-zero i et helt år og kjørt 17000km. Regner med at du på noen av disse kilometerne har måtte gå på kompromiss med både hastighet og varme. Det må du også virkelig gjøre om du skal kunne presse 105 km ut av en leaf vinterstid. Selv kjører jeg 70 km motorvei til jobb. Noen dager med mye snø i veibanen, kaldt batteri, fuktig vær så du MÅ bruke varmeapparat, motvind (føler dette er den variabelen som er størst og den man kan gjøre minst med selv) og kanskje litt dårlig tid holder dette kun akkurat.

Joda,  jeg ga nok et infantilt svar og kan nok i situasjoner virke både hjerneskadet og lei. Men ofte er dette både veloverveid og passende utifra situasjonen. Og etter ditt siste innlegg fikk jeg mitt infantile svar bekreftet som passende...

Lue og varme klær er flott. Det kan jo være at du har en hurtiglader eller to på den strekningen din som du kan benytte på de dagene i året du ikke vil klare hele.

Husk også at batteriet svekkes med tiden. Et batteri kan kanskje ha 85 % kapasitet i forhold til ny kun ett år etter du har kjøpt den. Nissan mener vel dette er greit, men du kan jo dine forbrukerrettigheter har jeg lest og får det nok utbedret slik at du fortsatt får til turen din på 10 mil. 10 mil nå blir jo til 8,5 mil med svekket batteri...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

flux

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:14
Om jeg hadde visst at den nye Leafen klarer 105 km i 75 km/t MED varme om vinteren, hadde jeg slått til nå. Men denne usikkerheten...
Jeg klarer Bergen - Voss (100km) om vinteren ved 0 - -5 grader ute med varme/AC på, og jeg kjører i mellom 70-90 km/t i min gamle Leaf. Om du lærer deg energieffektiv kjøring bør det være ingen problem med den nye som har et mye mer effektivt varmesystem. Bergen - Voss er og litt kupert. Sjekk din distanse på http://www.jurassictest.ch/GR/ vs Bergen - Voss.

Tips for å tyne rekkevidde på turer der jeg vil ha maks:

- Lader bilen slik at den er nyladet like før tur, dvs batteriet er litt varmt.
- Forvarmer ikke, siden det på 10A lading bruker av batteri kapasitet
- Varmer opp bilen maks i første lengre nedoverbakke etter start ved fullt batteri, siden regen da ikke kan lade batteri.
- Kjører varmeapparatet i modus kun frontvindu, og lukker alle andre spjeld, og vifte på trinn 1, 16,5 grader (Det blir varmere enn 16,5 grader i kupe uansett)
- Lufttrykk i dekk, ca 2.8 - 3 bar.
- Følger trafikken normalt, og ser langt frem for å unngå unødig retardasjon/akselerasjon.
- Vame i seter/ratt om det er ønskelig (bruker minimalt med strøm)





Ellbil

Sitat fra: keca på onsdag 09. oktober 2013, klokken 23:49
Selv om det virker merkelig ser det som du har hatt en c-zero i et helt år og kjørt 17000km. Regner med at du på noen av disse kilometerne har måtte gå på kompromiss med både hastighet og varme. Det må du også virkelig gjøre om du skal kunne presse 105 km ut av en leaf vinterstid. Selv kjører jeg 70 km motorvei til jobb. Noen dager med mye snø i veibanen, kaldt batteri, fuktig vær så du MÅ bruke varmeapparat, motvind (føler dette er den variabelen som er størst og den man kan gjøre minst med selv) og kanskje litt dårlig tid holder dette kun akkurat.

Joda,  jeg ga nok et infantilt svar og kan nok i situasjoner virke både hjerneskadet og lei. Men ofte er dette både veloverveid og passende utifra situasjonen. Og etter ditt siste innlegg fikk jeg mitt infantile svar bekreftet som passende...

Lue og varme klær er flott. Det kan jo være at du har en hurtiglader eller to på den strekningen din som du kan benytte på de dagene i året du ikke vil klare hele.

Husk også at batteriet svekkes med tiden. Et batteri kan kanskje ha 85 % kapasitet i forhold til ny kun ett år etter du har kjøpt den. Nissan mener vel dette er greit, men du kan jo dine forbrukerrettigheter har jeg lest og får det nok utbedret slik at du fortsatt får til turen din på 10 mil. 10 mil nå blir jo til 8,5 mil med svekket batteri...

Du kommer deg, men du må nok holde deg borte fra flaska et par år for å regenerere hjerneceller og fornye synapser.
Du har altså lest om mine kunnskaper om forbrukerrettigheter, og utleder dermed at jeg vil kreve et nytt batteri om det blir svekket med 15 %. Jeg vet ikke om du har blitt direkte hjerneskadet, men ingenting du har skrevet så langt reduserer mistanken. Selvsagt vil jeg ikke kreve nytt batteri om det svekkes 15 % på ett år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA