Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av 2mash, fredag 18. oktober 2013, klokken 00:58

« forrige - neste »

2mash

Siden den nå er kun 10 lapper som skiller parallellimportfirma og Nissanforhandler, ba jeg om å få vite hvorfor jeg skulle kjøpe hos Nissan.
Dette er svaret jeg fikk:
SitatDet viktigste er at på den nye Nissan Leaf er det kun de nordiske bilene som har varmeteppe rundt batteriet. De importerte bilene kommer stort sett fra Belgia og Frankrike og har da ikke dette. Du vil da risikere å ikke få start på bilen og i verste fall ødelegge batteriet.
Og siden du da har kjøpt en bil som ikke er beregnet for nordiske forhold, tror jeg nok det kan bli litt verre å få det dekket på garanti.

Garanti er 5år på batteri og 3år på bilen på import fra Europa, USA biler har ingen garanti, mens de Norske har 5år på både bil og batteri.

Aktivering av Carwings kommer også som et tillegg på import, ca 3500,- hos oss.

Dette er bare noe av forskjellen som er på våre og import.

Om du ønsker en understellsbehandling på bilen, kommer det på 2000,-

Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Lynet

Vet ikke Nissan Norge at det kan bli ganske kalt i Belgia og Frankrike også? Faktisk betydelig kaldere enn ved kysten i Norge!
Hvorfor er Nederlenderne gode på skøyter? Jo det er fordi de har gått på skøyter på kanalene i flere hundre år!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

"Aktivering av Carwings kommer også som et tillegg på import, ca 3500,- hos oss."
Det lyser lang vei at de prøver å sette kjepper i hjulene for parallellimport.

Jeg fatter ikke hvorfor de lirer av seg så mye dumt! Det sier seg selv at 5 års reklamasjon på nær sagt alt på bilen koster mer penger. De kunne enkelt og greit svart at prisdifferansen var prisen for utvidet garanti/reklamasjon i Norge. Dette alene bør være tilstrekkelig til å la flertallet da kjøpe bilen hos en norsk forhandler, det er tross alt ganske billig forsikring.

Forhandlerne burde absolutt tatt i mot alle kunder med importerte biler med åpne armer! Disse kundene vil de tjene veldig gode penger på skulle det være behov for oppdateringer og ikke minst eventuelle reparasjoner på batteripakken og andre spesialkomponenter i bilene. Noen av kundene ville helt garantert også valgt å utføre den årlige servicen på bilene hos merkeforhandler. 

Med slike fiendtlige holdninger som her vises vil disse kundene ta service andre plasser, og det er det absolutt ingen fortjeneste i.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

2mash

Spurte Ecocar om det stemte med varmeteppe og carwings....:

Sitat
Nei, selvsagt ikke. Dette er de samme bilene, og våre er har selvsagt det samme varmeteppe rundt batteriet, dette er en europeisk standard. Vi importerer kun fra Europa, og vi har fem års garanti på både batteri og det mekaniske (på de nye). Carwings er også gratis...

Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

el-snorre

Foreningens generelle inntrykk er at Nissan i Norge og forhandlernettverket, tar i mot en hver Leaf-eier med åpne armer. Om det ikke stemmer så vil vi gjerne høre om det.

Når det gjelder USA-leaf så ligger de utenfor den pan-europeiske garantien. Amerikagarantien vil heller ikke gjelde, da bilen har vært for lenge utenlands. De krever også annet kodet diagnoseapparat enn euro-Leaf, som gjør det vanskelig å yte verksteds-service på den.

Angående Carwings: Noen parallellimportører har aktivert Carwings, andre har ikke gjort det og da tar de seg betalt for å gjøre den jobben som importør skulle ha gjort.

Understellsbehandling: Dette er noe som gjøres ved nasjonal klargjøring og langt i fra alle land gjør dette. Gjør man dette hos andre, bør man sjekke om det er enkelte punkter under bilen ikke skal behandles.

Garanti på de mer mekaniske delene varierer fra parallellimportør til parallellimportør. Det de gjør er å tegne en lokal utvidet forsikring i opprinnelseslandet. Rådet er å få dette som en skriftlig bekreftelse.

Et problem som har vært er at bilen ikke er registrert inn i Nissan sitt europeiske garantisystem ved salg/ankomst i Norge. Her må man vite at bilen da ikke har en gyldig garanti start, og man risikerer å miste garantien. De norske forhandlerne opplyser at de egentlig ikke har anledning til å legge inn disse bilene i systemet. Grunnen er at det garantien da gjelder tre/fem år fra inregistrering. Om det er rett så kan man jo forstå det om man kommer med bilen etter eks to år...

Batterivarmer: Elbilforeningen har ikke fått dokumentert at det ikke er batterivarmer skriftlig, men fått opplyst og fått lese en epost fra Nissan Europa, hvor det fremkommer at det kun er Leaf med nordisk spesifikasjon som har batterivarmeteppe.
Forvirringen slik Nissan Europa beskriver det som, skyldes at euro-Leaf kan leveres med klimapakke (bl.a. varme i ratt og seter), men ikke med batterivarmer. Elbilforeningen har og kommer til å be om å få dette skriftlig.

Dersom noen har en nyimportert europrodusert-Leaf selger hevder har batterivarmer, som de stiller til disposisjon, kan vi sikkert få til en avtale med BNH for sjekk. Da hvor batteripakken demonteres, så åpnes for sjekk og remonteres.


Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

2mash

Sitat fra: el-snorre på torsdag 10. oktober 2013, klokken 12:57
Understellsbehandling: Dette er noe som gjøres ved nasjonal klargjøring og langt i fra alle land gjør dette. Gjør man dette hos andre, bør man sjekke om det er enkelte punkter under bilen ikke skal behandles.

Sande Auto (Nissanforhandler) oppgav som nevnt at understellsbehandling kostet kr 2000,- ekstra. Kanskje de nå har kuttet det ut som standard for å få ned startprisen?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

el-snorre

#6
Sitat fra: 2mash på torsdag 10. oktober 2013, klokken 13:13
Sitat fra: el-snorre på torsdag 10. oktober 2013, klokken 12:57
Understellsbehandling: Dette er noe som gjøres ved nasjonal klargjøring og langt i fra alle land gjør dette. Gjør man dette hos andre, bør man sjekke om det er enkelte punkter under bilen ikke skal behandles.

Sande Auto (Nissanforhandler) oppgav som nevnt at understellsbehandling kostet kr 2000,- ekstra. Kanskje de nå har kuttet det ut som standard for å få ned startprisen?

Autotransport i Drammen gjør dette for de ordinære Nissan-forhandlerne. Det opplyses at det er forhandlerne lokal som selv som avgjør om de vil ha det som standard eller ikke. Går vel inn i klargjøringskostnadene og kan nok kuttes lokalt for å møte konkuransen.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

thoru

http://www.greencarcongress.com/2011/07/lefa-20110719.html
SitatCold weather features standard on Nissan LEAF: As the Nissan LEAF rolls out to US markets with colder climates, cold weather features become standard equipment on all trim levels of the Nissan LEAF. These include a battery warmer, heated steering wheel, and heated seats in both the front and rear.

Usa 2012 har batterivarmer som standard forresten.

el-snorre

Missforstå meg rett: Jeg ønsker på vegne av elbileiere primært at sannheten blir fortalt. Dvs at kjøper får korrekt info om bilen. Videre at kjøpsretttighetene blir skikkelig ivaretatt.
Om folk vil ha bil "uten" garanti, eller med redusert garanti, mindre tilbehør, så får bli den enkeltes valg og så lenge det kommer frem før kjøpet er gjennomført.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

thoru

Sitat fra: el-snorre på torsdag 10. oktober 2013, klokken 19:36
Missforstå meg rett: Jeg ønsker på vegne av elbileiere primært at sannheten blir fortalt. Dvs at kjøper får korrekt info om bilen. Videre at kjøpsretttighetene blir skikkelig ivaretatt.
Om folk vil ha bil "uten" garanti, eller med redusert garanti, mindre tilbehør, så får bli den enkeltes valg og så lenge det kommer frem før kjøpet er gjennomført.
Ingen missforståelse ;) ville bare ha med info på den delen av bildet.

TorC

Sitat fra: el-snorre på torsdag 10. oktober 2013, klokken 19:36
Missforstå meg rett: Jeg ønsker på vegne av elbileiere primært at sannheten blir fortalt. Dvs at kjøper får korrekt info om bilen. Videre at kjøpsretttighetene blir skikkelig ivaretatt.
Om folk vil ha bil "uten" garanti, eller med redusert garanti, mindre tilbehør, så får bli den enkeltes valg og så lenge det kommer frem før kjøpet er gjennomført.

Uten å skape videre debatt, så er faktisk Nissan Nordic (og BNH spesielt) den primære kilde til desinformasjon utifra det som ligger på forumet her, og det jeg selv har erfart.

Korrekt og relevant informasjon er det viktigste. Min opplevelser er at Nissan i Norge "failer" på begge.

Enkelte av Nissans argumenter minner meg sterkt om den stripen fra "Lunch" hvor Nico kjøper ny bil hvor "innfellbare speil" er dyrt ekstrautstyr, og det må han kjøpe for å beskytte de dyre "innfellbare speilene".

F.eks: Nissan argumenterer med at det er færre bevegelige deler og derfor billigere vedlikehold. Men for å opprettholde garantien må man ta en dyr årlig service. Det dyreste i denne servicen er "smøring av bremser"! Hvor ble det av "lufting av motor", "sigarettenner-kontroll", "justering av Johnsen-stanga", "skjøting av overledningen" og "kalibrering av morildgjennomstrømingen"?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA