Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pendlererfaring: Sandefjord-Oslo-Sandefjord

Startet av Yagi, torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:56

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: bblomst på onsdag 11. desember 2013, klokken 10:23
Jeg håper og tror at vi om noen få år kan se tilbake på dagens lademuligheter og bare le. 
Om få år kan vi se tilbake på dagens bensinstasjoner og bare le!
Jeg gjør det allerede  ;D

Når det gjelder dagens kjøreturer, kreves det litt planlegging og utforskervilje.

Sitat fra: bblomst på tirsdag 10. desember 2013, klokken 21:28
Mitt råd er å studere ladekartene nøye før turen går langt! Skulle kjøre ruten Oslo-Kalmar over Göteborg i fredags, og planla å lade på Landvetter flyplass.
Ikke minst utnytte de lademuligeheten som er langs veien. Inspiria i Sarpsborg har 8 Type2 22kW stolper, samt at du kunne brukt Ikea Backebol sin 11kW Type2 stolpe før Landvetter. Da hadde du hatt nok på "tanken" til å nå alternativer om du kom til en stolpe som ikke virker. Backup stolpen du bør kunne ha reserve til når du er på Landvetter er enten Ikea Backebol hvis du kun har singel lader, eller IKEA Kållered hvis du har dobbeltlader.

Desverre krever langkjøring med TMS fortsatt planlegging. 1 år fra nå, om Tesla holder sine løfter om utbygging av Superladere, vil mesteparten av Europa være dekket.

Liten avsporing, for de som ikke har sett det før. Jeg oppdaget 2 nye superladere på kartet i bilen i helgen, og de er nå på superladerkartet hos Tesla:
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger

Med rett utnyttelse av Type2 ladere, er det nå mulig å nå inn til Paris... Enten med Oslo - Kiel ferga eller den lange kjøreveien, med Rødby - Puttgarden ferga. Ville fortsatt utsatt turen til det blir noen fler ;)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Djur1

Hjelp

Jeg skal til Sälen imorgen og har kun vanlig schuko lading som kom med bilen. Er det noe lading der som jeg kan bruke? Jeg har hørt at Ski Lodge på Lindvallen har lading for elbil. Stemmer dette og hva slags, jeg skal ikke hjem igjen før søndag, men det holder vel med vanlig 13 A fra fredag til søndag. ????
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Viking

Takk for tips. Jeg tenkte å stoppe i Sarpsborg for å toppe der. Da burde det holde fram til svigers (ca 30 mil).

Men først må jeg få bilen utlevert. Kan se ut som om jeg får den samme dag som jeg skal dra til Sverige...
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

El-Ing

Sitat fra: Djur1 på torsdag 12. desember 2013, klokken 19:06
Hjelp

Jeg skal til Sälen imorgen og har kun vanlig schuko lading som kom med bilen. Er det noe lading der som jeg kan bruke? Jeg har hørt at Ski Lodge på Lindvallen har lading for elbil. Stemmer dette og hva slags, jeg skal ikke hjem igjen før søndag, men det holder vel med vanlig 13 A fra fredag til søndag. ????

Det er veldig vanlig med utendørskontakter på hyttene i området, men forvent ikke mer enn 10a kurser. Ta med skjøteledning, det kan fort være noen meter fra hytteveggen til parkeringen. Skal du bo på hotell ville jeg ringt og sjekket med hotellet, men det ordner seg sikkert, du har jo hele helgen å lade på. Skianlegg er jo storforbrukere av strøm, de har helt sikkert en kontakt et sted du får låne.

Tappatalket fra telefonen
Grå S85 mottatt 28.2.

bblomst

Takk for svar Cirion, skal definitivt huske Sarpsborg neste gang!
Har nå fått ny intressant info: Tesla har gitt meg den viktige upplysningen at vi i Q2 2014 (når EU nettbutikken for Tesla åpner) kommer å kunne kjøpe adapter til CHAdeMO ladestolper!
Så til Fortum sin ladestolpe på McDonald´s, Landvetter: problemet med denne stolpe (og andre i  ivhertfall Sverige) er at Saltos Mennekeskabel (som jeg prøvde å bruke) ikke passer til denne. Her må man ha en fra Ensto (kabel EVTL22.12  -for the Mode 3, Type 2 – Type 2).

Ikke helt lett dette :-\

Djur1

Sitat fra: Djur1 på torsdag 12. desember 2013, klokken 19:06
Hjelp

Da var den første langturen unnagjort. Det gikk greit, men fra Elverum og oppover forsvant 6 mil på rrangen . Vet ikke hva som skjedde... Kom frem med 32 km igjen. Topografi,føre og kulde er killer. Jeg starta med 99 prosent, og det gav ca 30 mil. Er ikke det litt lite...?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

valvolainen

Sitat fra: bblomst på torsdag 12. desember 2013, klokken 22:56
Så til Fortum sin ladestolpe på McDonald´s, Landvetter: problemet med denne stolpe (og andre i  ivhertfall Sverige) er at Saltos Mennekeskabel (som jeg prøvde å bruke) ikke passer til denne. Her må man ha en fra Ensto (kabel EVTL22.12  -for the Mode 3, Type 2 – Type 2).

wha-wha-what????
Trenger vi _flere_ type2mode3 kabler??
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Patosan

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 17:37

wha-wha-what????
Trenger vi _flere_ type2mode3 kabler??
Enig, wtf!
Detta kan ju inte vara som det ska.
Checkade kabel Ensto EVTL22.12 och den ska enl datablad vara en 16A kabel.
VIN 15026

LinkedIn

Øyvind.h

Har Fortum i sverige klart å sette opp stolper som ikke stemmer overens med Type 2 standarden?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bolebo

Har vært og prøvd den nyåpnede ladestasjonen på Storlien i dag. Der var det en Chademo, en Combo, to type 2 med kabel, to type 1 med kabel. I tillegg til en rød 32A kontakt. Prøvde type 2 på Teslaen, fikk 13A, ca 45 tkm/ timen. Har bare enkeltlader, så jeg vet inn om det var 11 eller 22 KW.

El-Ing

Sitat fra: Djur1 på lørdag 14. desember 2013, klokken 17:15
...

Da var den første langturen unnagjort. Det gikk greit, men fra Elverum og oppover forsvant 6 mil på rrangen . Vet ikke hva som skjedde... Kom frem med 32 km igjen. Topografi,føre og kulde er killer. Jeg starta med 99 prosent, og det gav ca 30 mil. Er ikke det litt lite...?

Høres litt lite ut, sto du mye i kø på E6? Hvordan påvirker eventuelt det rangen? Får ikke bilen min før i februar (håper jeg), men kommer til å kjøre den strekningen en del ganger i vinter... Monterer trefas 400V på hytteveggen før den tid for å slippe å være avhengig av schuko-lading i sprengkulde...

Litt OT, men så en mørk P85+ med EL29xxx-skilt utenfor ICA Stöten i Sälen i dag. Din?
Grå S85 mottatt 28.2.

fredag

Hva?

Salto-kabelen er jo en mode3 type2-type2. (Type2 hann i den ene enden og type2 hunn i den andre enden.)

Fortum? Er dere her på forumet og leser dette? Kan dere sjekke opp dette?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

janblund

Sitat fra: Bolebo på lørdag 14. desember 2013, klokken 20:20
Har vært og prøvd den nyåpnede ladestasjonen på Storlien i dag. Der var det en Chademo, en Combo, to type 2 med kabel, to type 1 med kabel. I tillegg til en rød 32A kontakt. Prøvde type 2 på Teslaen, fikk 13A, ca 45 tkm/ timen. Har bare enkeltlader, så jeg vet inn om det var 11 eller 22 KW.

du laddade med 400 volt :-D om du hade dubbelladdare hade du fått 26A

uttaget stødjer 400 volt 32 ampere på storlien :-D

om du hade tittat precis bredvid voltspänningen hade du sett en 3:a som betyder trefas  :-D
P2879
P85 multirød
levererad 11 november

bblomst

Ser vel kanskje ut som Fortum ikke er så aktive her på forumet, men Jan på Fortum kan sikkert bekrefte at Mennekes kabel fra Salto ikke passer Enstos stolper (i hverfall ikke på Landvetter) i Sverige, da handtaget/vinkel gjør det vansklig å få stengt luken.
Håper å få tak i rød adapter snart, så vi slipper dette tullet.

Taz79

Som ni skriver här så är det vanligt med de röda CEE 400v uttagen. Många hus i sverige har såna. Huvudsäkring i husen varierar. Vårt hus har 3-fas in i huset (400v) huvudsäkringen är på 16A. Många nya hus har oftast 20A huvudsäkring. I mitt hus har jag bytt till 16A för att det blir billigare/år.. Bensinstationer brukar också ha 400V 16A uttag eller till och med 32A uttag. ICA butiker och många företag har också 400V CEE kontakter utomhus (oftast 16A)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA