Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Ellbil, torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:39

« forrige - neste »

Ellbil

Var i dag og prøvekjørte en Tesla mod S. Jeg ble ganske skufffet, hovedsakelig pga støy, og noe pga billige innvendige materialer, og at jeg kanskje heller ville kjøpe en Leaf. Da jeg nevnte det, kunne selger hos Tesla fortelle at han hadde hatt en Leaf hvis batteripakke hadde gått i stykker 2 ganger med full utskiftning. Dette synes jeg høres merkelig ut. Har noen hørt om noe lignende?

Jeg vurderer å kjøpe en Leaf hos tidligere Acar, Elbilsenter Fornebu, men ved søk på Acar er det relativt mange med negative erfaringer til Acar. At Acar nå har byttet navn er det kanskje en grunn til? Grunnen til at jeg vurderer Fornebu er fordi Birger N. Haug har et par måneder ventetid på ny bil med 6,6 kw lader.

Eblogg

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:33
Var i dag og prøvekjørte en Tesla mod S. Jeg ble ganske skufffet, hovedsakelig pga støy, og noe pga billige innvendige materialer, og at jeg kanskje heller ville kjøpe en Leaf. Da jeg nevnte det, kunne selger hos Tesla fortelle at han hadde hatt en Leaf hvis batteripakke hadde gått i stykker 2 ganger med full utskiftning. Dette synes jeg høres merkelig ut. Har noen hørt om noe lignende?



Jeg har som leveregel å alltid bli litt skeptisk til selgere som prater negativt om konkurentene sine og "advarer" mot deres produkter. Dette virker for meg lite seriøst. Alle vet at feil kan oppstå på produkter uansett merke og leverandør. Det som er viktig er at produsenten ordner opp i det.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

BE

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:33
Da jeg nevnte det, kunne selger hos Tesla fortelle at han hadde hatt en Leaf hvis batteripakke hadde gått i stykker 2 ganger med full utskiftning. Dette synes jeg høres merkelig ut. Har noen hørt om noe lignende?

Jeg er rimelig sikker på at dette bare er tull. Full utskifting kan umulig stemme!

Det som derimot kan stemme, er at han har hatt et par dårlige batterimoduler. Det er veldig få biler som har hatt problemer med dette, og kompetansen på de få forskjellige verkstedene som kan bytte disse er derfor lav. At bilen derfor må inn et par ganger for å ordne dette skal ikke forundre meg.

Uansett så anser jeg alt en selger sier for å være vridd til fordel for eget salg, som er jobben dems, og er derfor meget skeptisk til ALT som sies. Jeg tar ikke noe for god fisk før jeg har sjekket gjennom andre kanaler.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lanber

Første regel som selger er å ikke snakke om konkurrerende produkter.  Videre er vel ikke Leaf det Tesla S måler seg mot? 

Videre skjønner jeg rett og slett ikke det med støy. Har en S85 med de vanlige 19" og det er uten tvil den stilleste bilen med det beste lydanlegget jeg har hatt noen gang (og det er noen biler det)

Thomas Parsli

Dette er første Leaf jeg har hørt om i Norge som har byttet batteri -og det hele to ganger!
I USA er det flere i varme strøk som har fått ny batteripakke etter stort kapasitetstap, men jeg har ikke hørt om noen som har byttet to ganger.

Jeg ville heller kjøpt en lotto-kupong enn en Tesla av den selgeren...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ellbil

Sitat fra: Lanber på onsdag 09. oktober 2013, klokken 07:37
Første regel som selger er å ikke snakke om konkurrerende produkter.  Videre er vel ikke Leaf det Tesla S måler seg mot? 

Videre skjønner jeg rett og slett ikke det med støy. Har en S85 med de vanlige 19" og det er uten tvil den stilleste bilen med det beste lydanlegget jeg har hatt noen gang (og det er noen biler det)

Bilen jeg prøvde hadde 21 tommers felger. Det er jo merkelig at de velger å la kunder prøvekjøre med 21 tommer felger, om 19 tommere er så mye bedre mht støy. Både Tesla som organisasjon og bilen deres virker noe umoden, og jeg prøvekjører Leaf i dag, og venter heller på Tesla mod s 1.2. eller 1.5 :-\

Elmo

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:33
Jeg vurderer å kjøpe en Leaf hos tidligere Acar, Elbilsenter Fornebu, men ved søk på Acar er det relativt mange med negative erfaringer til Acar.
At Acar nå har byttet navn er det kanskje en grunn til?

De har vel ikke byttet navn i den forstand. De heter jo Acar Elbilsenter. Står iallefall det på Teslan til sjefen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lysholm

Jeg har lest mye om Leaf og elbiler den siste tiden og det høres veldig merkelig ut med bytte av 2 batteripakker. Jeg tror du trygt kan bestille deg en Nissan Leaf.

Teslaen er etter mitt skjønn kongen av elbiler. Gjelder både designmessig og ikke minst rekkevidde. Vi har likevel bestilt en Leaf Tekna ned bakgrunn i at vi skal ha en elbil som nr 2 bil. Per dags dato har Tesla to vesentlige faktorer som gjør den uaktuell:
- Alt for liten kjennskap og erfaring med kvalitet (er trossalt en amcar)
- Bakhjulsdrift

I tillegg er jeg veldig spent på rekkevidden når gradestokken bikker 6-8-10 minusgrader. Hvor lang rekkevidde er det da på Teslaen?

Det skal forøvrig bli interessant og se hvor mange Tesla som kommer på bruktmarkedet etterhvert som snøen legger seg. Ser for meg at de som har byttet diesel og 4wd til fordel for en bil på 2 tonn og bakhjulsdrift kan få seg en overraskelse til vinteren.

Når Model X kommer så skal vi seriøst vurdere og bytte vår 2012 X3 til fordel for en ren elbilflåte.

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Eblogg

i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

jkirkebo

Sitat fra: Eblogg på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:42
Er det ikke bakhjulsdrift på alle el-biler?

Øh, nei. Leaf, e-Up, e-Golf, Focus EV osv. trekker på forhjulene.

RWD: Tesla, BMW i3 og trillingene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eblogg

Sitat fra: Eblogg på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:42
Er det ikke bakhjulsdrift på alle el-biler?

Dette var nytt for meg. Jeg tar sjelden feil og dette var derfor litt uvant  ;)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. oktober 2013, klokken 12:32
Sitat fra: Eblogg på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:42
Er det ikke bakhjulsdrift på alle el-biler?

Øh, nei. Leaf, e-Up, e-Golf, Focus EV osv. trekker på forhjulene.

Og de fleste gamle.
Saxo, P106, Berling, Partner, Clio, Kangoo og både gammel og "ny" Think.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA