Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av @roger, torsdag 17. oktober 2013, klokken 10:25

« forrige - neste »

@roger

Har hatt vidunderet i snart 14 dager nå, og det blinker vistnok fortsatt i mine øyne....
Men SAVNER fotoboksvarsling. Er klar over at det finnes "dingser", og har i flere år fått varsel av min Tomtom, men liker ikke helt tanken på "fremedelementer" i "flykabinen"  :D
Tar bort litt av godfølelsen å skulle ha 100% fokus på slikt, i for eksempel forbikjøringsituasjoner på ukjent vei.

Noen som kjenner seg igjen?, og ser en mulighet for integrert løsning?

(Til dere som lurer - ja, det er helt lovlig med fotoboksvarsler)
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

AreLib

må bare beklage for å være frekk i kjeften nå.....følger du med når du kjører bil? FØR fotoboksene er der et stort blått skilt som varsler :D
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Havebigfun

Tomtom er deilig- ikke bare varsler den fotoboksene, den forteller gså når man kjører fortere enn tillatt. Med denne bilen føles hastighetene annerledes enn det jeg er vant med- man ligger fort 20-30 km over tillatt når man mister fokus :o
Jeg har imidlertid ikke hatt hjerte til å montere min mikroskopiske Tomtom i tillegg til 17" :o

Trøndertesla

Sitat fra: @roger på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 18:32
Har hatt vidunderet i snart 14 dager nå, og det blinker vistnok fortsatt i mine øyne....
Men SAVNER fotoboksvarsling. Er klar over at det finnes "dingser", og har i flere år fått varsel av min Tomtom, men liker ikke helt tanken på "fremedelementer" i "flykabinen"  :D
Tar bort litt av godfølelsen å skulle ha 100% fokus på slikt, i for eksempel forbikjøringsituasjoner på ukjent vei.

Helt enig! Om det er noen som klarer å utvikle en løsning hvor det følger med både radar- og laservarsling også, så blir det en "app" som jeg godt kunne betalt noen lapper for ;D Det finnes tjenesteleverandører som har rådata på laserkontroller m.m. i dag, så om man tapper inn på disse dataene og legger til fotoboksdata så har man en komplett pakke uten å trenge noen ny hardware. For de som kan app-utvikling burde dette være  plankekjøring. Så kan man legge til en knapp med "Politikontroll" også, som vi kan trykke om vi passerer en kontroll, og da oppdateres systemet med ny info. Vet ikke hvordan mulighetene er for å utvikle Tesla-apper og få disse installert på skjermen - Tesla er sikkert åpne for dette vil jeg tro. Det er sikkert noen (kanskje mange) her på forumet som kommer til å skrike høyt over dette forslaget - skrik i vei. Dette er ikke noe annet enn informasjonsdeling, og politiet infomerer jo ofte selv om hvor de har kontroller, så hvorfor ikke hjelpe hverandre?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

@roger

Sitat fra: bensinhodet på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 18:41
må bare beklage for å være frekk i kjeften nå.....følger du med når du kjører bil? FØR fotoboksene er der et stort blått skilt som varsler :D
Den er grei, tar det med et smil jeg, så kan vi "snakkes" når du har fått deg bil  8)

Stemmer det at varselskilt om gjennomsnittsmåling er fjernet på E6 Gudbransdalen?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Trøndertesla

Sitat fra: @roger på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:57
Den er grei, tar det med et smil jeg, så kan vi "snakkes" når du har fått deg bil  8)

Stemmer det at varselskilt om gjennomsnittsmåling er fjernet på E6 Gudbransdalen?

Jeg kjørte Gudbrandsdalen ned på onsdag og opp på fredag, og skiltene står der. Skiltene har 2 kameraer som symbol pluss undertekst "fartsmåling 1-5 km". Vanlige fotobokser varsles med skilt som har kun ett kamera

Lokführer

Jeg tror mye frustrasjon vedrørende fotobokser kunne vært løst med underskilt som viste hvilken hastighet man kan holde, for ofte bremser folk ned for å være på den sikre sida. Evt et skilt 50-100m foran. Det er ikke sikkert at folk følger dårlig med på skiltingen, men at man begynner å tvile.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Trøndertesla

Det blir skrevet ut ca. 123.000 forelegg i året i Norge, etter folk som kjører for fort forbi de 340 fotoboksene vi har her i landet. Så det er ikke så veldig uvanlig å "ikke følge med"...

sondell

Til dere som allerede fått bil - går det ikke å laste inn egne POI filer? Og hva er da formatet, hvis det går. Gjetter den sikkert i hvert fall kan ta inn csv eller liknende og da kan en vel bare legge inn en slik fil herfra:
http://forum.gps.no/showthread.php?t=1299
De csv filene var dog ikke retningsbestemte der. Men bedre enn ingenting. Finnes sikkert flere steder en kan finne slike POI filer, bare googlet litt....

D.O

Det kommer apper over året. Elon ønsker at andre skal kunne lage apper. Tror kun fantasien setter grenser for hva som er mulig, og på dette punktet vil nok bilen bli like nyttig som smarttelefoner har blitt. Likte Trøndertesla sitt forslag, kombiner dette med automatisk skilt lesning på ryggekamera, slik at man vet om det er UP som ligger bak  :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Rawen76

Så lenge sofwaren til bilen er så buggy som den er nå så tviler jeg på at Tesla åpner opp for 3. parts apper med det første. Da vil det oppstå tvil om hvor feilen ligger og om det er inkompatibelt og hvem som har ansvaret...

Jeg vil mer enn gjerne ha fotoboksvarsling!

TMS bruker Google som leverandør av kartdata. I tillegg kan du søke på omtrent hva som helst via google og navigere til det du har søkt etter. Trenger man eksterne POI baser da?
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

frosken

Jeg spurte om dette da jeg prøvekjørte på Skøyen forrige uke. Tesla-mannen sa det var noe som trolig ville komme.

Egentlig litt skeptisk til om det kommer integrert i vanlig navi. Kartdata er levert av Google, og da de kjøpte Waze tidligere i år bestemte de at de ikke ville integrere fotoboksvarslingen i Google Maps.

Fotoboksvarsling er også ulovlig i enkelte land som Frankrike og Sveits.

ctr46

Noen som vet om det er noe nytt rundt dette? Lurer også på om det fins noe integrert løsning for å se hvor alle ladestasjoner rundt omkring er. Sånn som det er i Nissan Leaf feks.
85D

P85_Norway

Sitat fra: @roger på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 18:32

Jeg har brukt denne i lang tid, funker bra i Tesla også:
http://www.soko.no/index.asp?action=showproduct&product=100027&cat=17
Tesla M3 Performance

Teslanewbie

Nissan Leaf har fotoboks varsler integrert i navigasjonen , denne fungerer altid til og med når navi ikke er aktivert på skjermen. Den gir muntlig og visuell beskje 200m innen en fotoboks ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA