Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmelading på 6amp eller 10amp?

Startet av Bjoris, torsdag 17. oktober 2013, klokken 00:46

« forrige - neste »

Bjoris

Er det noe fornuftig argument for å kjøpe en Type 2 boks, ser de ligger på 5-7.000 ex mva for å få type 2 uttak i en felles garasje vs å sette opp ett industriuttak? Det er vel ikke mulig å bare sette på en type 2 kontakt i istedenfor en industrikontakten (dette er ett 400 volt anlegg).

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår poenget med denne boksen her:
http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Pt vil det være ett forsvinnende lite bruk av dette, da felles garasjen er på fjellet i tilknytning til ett leilighetskompleks. Jeg vet at type 2 er mer solid og at flere og flere biler vil kunne unngå adapter, men det er ikke noe poeng i denne fasen i mitt tilfelle. Andre poeng med disse boksene? Tryggere?

Er det forresten type 2 på Teslaen med adapter til Shuko? eller må en ha adapter til Type 2?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OddB

Så lenge du ikke har tenkt å koble til 400V 32A har den ingen hensikt med tanke på ladehastighet.
Har du "bare" 400V 16A så går det like bra med rød kontakt.

Det eneste måtte være av praktiske hensyn. Å ha en fast kabel "på veggen" er  bedre enn å måtte ned i bagasjerommet å hente UMC'en hver gang man kommer hjem.

En Type 2 kabel må du ha uansett til langtur, så da er spørsmålet om det er billigst å kjøpe en Type 2 veggboks eller en ekstra UMC...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

joern100

Jeg ville ventet.
Vi har en Saltoboks som får 32A 230 enfas inn men kun leverer 13A til bilen. Tesla, Sønnico og Salto finner ikke feilen, så akkurat nå har vi en kontakt til 5500 eks mva på veggen...
De jobber med saken, men ingen bedring på to uker. Veldig god service fra Sønnico og Salto skal nevnes

Vi har bare enkeltlader og det blir nok en ekstra UMC og blå kontakt
Solgt Tesla S60

tsladaytrader

Sitat fra: joern100 på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:18
Vi har en Saltoboks som får 32A 230 enfas inn men kun leverer 13A til bilen. Tesla, Sønnico og Salto finner ikke feilen, så akkurat nå har vi en kontakt til 5500 eks mva på veggen...

Jeg har en slik saltoboks jeg også på 22kW, ligger i frunken å venter på trafo og montering.
Jeg åpnet dekselet på den og der står det 16A 250 på en bryter/sikring eller hva det nå er.

Denne er jo ikke testet enda, så mulig det er et "synsbedrag" etc. (kanskje det ligger noen flere brytere skjult der, ikke vet jeg...)

Men hadde ikke blitt veldig overasket om noe i den retningen kunne vært årsaken i ditt tilfelle, i så fall så vil nok det samme skje med meg om et par uker når anlegget er live.

Du kan jo vri om nøkkelen, åpne dekselet og se hva det står på bryteren/knappene i din boks?

tsladaytrader

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 16:07
Er det noe fornuftig argument for å kjøpe en Type 2 boks

Det fornuftige argumentet er de kan lade dobbelt så raskt som UMC adapteren din kan. Men hvis du har en 16A rød trefas industrikontakt så gir jo den halvparten av en type 2 boks. og det er ganske mye, så tror du ville vært godt fornøyd med en industrikontakt.


Men type 2 bokser er fantastiske greier, det nest beste etter superlading og jeg vil tro slitasjen er vesentlig lavere ved bruk av type 2 boks sammenlignet med superlader. Et "must" / really nice to have i hjemmet ihvertfall

laumb

Sitat fra: joern100 på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:18
Jeg ville ventet.
Vi har en Saltoboks som får 32A 230 enfas inn men kun leverer 13A til bilen. Tesla, Sønnico og Salto finner ikke feilen, så akkurat nå har vi en kontakt til 5500 eks mva på veggen...
De jobber med saken, men ingen bedring på to uker. Veldig god service fra Sønnico og Salto skal nevnes

Vi har bare enkeltlader og det blir nok en ekstra UMC og blå kontakt

stighl på forumet har montert en slik og trekker glatt 32A fra den.

Epleskreller

Sitat fra: OddB på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 17:47så da er spørsmålet om det er billigst å kjøpe en Type 2 veggboks eller en ekstra UMC...

Fikk pris på ekstra ladekabel/UMC i dag: 3700+mva

De har ikke nok til å begynne å selge dem enda, men det vil bli tilgjengelig..  :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

mrjalle

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 22:31
Fikk pris på ekstra ladekabel/UMC i dag: 3700+mva
Vet du om det er inkludert en adapter, eller må vi betale 572,- + mva i tillegg?

Epleskreller

Sitat fra: mrjalle på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 22:39
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 22:31
Fikk pris på ekstra ladekabel/UMC i dag: 3700+mva
Vet du om det er inkludert en adapter, eller må vi betale 572,- + mva i tillegg?

Det spurte jeg ikke om :(
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OddB

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 23:01
Sitat fra: mrjalle på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 22:39
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 22:31
Fikk pris på ekstra ladekabel/UMC i dag: 3700+mva
Vet du om det er inkludert en adapter, eller må vi betale 572,- + mva i tillegg?

Det spurte jeg ikke om :(
Det er vel mest sannsynlig et «standardsett» med ett adapter inkludert ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

joern100


stighl på forumet har montert en slik og trekker glatt 32A fra den.
[/quote]

PM sendt. Takker
Solgt Tesla S60

Stighl

Jeg synes det er en fornuftig investering.
I garasjen min nå står det en lader til Teslaen og en egen til Leafen. Jeg kjøpte også to type 2 kabler for å slippe å ta ut av bilen hver gang jeg skal lade.

Jeg vet med med selv at jeg ikke gidder å pakke sammen ladekabelen hver dag. Det blir for tungvint. Så når jeg parkerer er alt på plass, det er bare å plugge i. At det er fast montert gjør det også til en sikrere installasjon.

Det første jeg gjorde når jeg leide en Leaf i fjor var å kjøpe ChargeAmps sin ladekabel. Da var en fast i garasjen og den andre i bilen. Nå blir det enda bedre med fast ladeboks på 16A til denne også :)

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Zneip

Sitat fra: joern100 på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:18
Jeg ville ventet.
Vi har en Saltoboks som får 32A 230 enfas inn men kun leverer 13A til bilen. Tesla, Sønnico og Salto finner ikke feilen, så akkurat nå har vi en kontakt til 5500 eks mva på veggen...
De jobber med saken, men ingen bedring på to uker. Veldig god service fra Sønnico og Salto skal nevnes

Vi har bare enkeltlader og det blir nok en ekstra UMC og blå kontakt

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en sånn boks, men venter nå etter info i denne tråden og fra Salto. Oppdaterer du oss om det skjer noen utvikling i saken?
Nord Trøndelag | X90D

tSla

Visst det viser seg at det blå adapteret ikke kommer før jul, vil ikke en slik boks gjøre det mulig å utnytte min nye 32A kurs? Om jeg bare bytter ut den blå pluggen og erstatter med Salto laderen, og bruker Mode 3 Type 2 kabel jeg fikk fra Salto for noen uker siden?

http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Er det forresten forskjellige versjoner (og prisnivå) på de forskjellige versjonene? Tenker da på 1fas 16A, og 1fas 32 A. Eller er det bare innstillinger inne i boksen som bestemmer ladestrømmen?

Har lite lyst å lade med 13A de 2-3 første mnd jeg har bilen. Det er denne tiden det er størst bruk for hurtigere lading! (Mye kjøring p.g.a ny bil, demoturer osv.)
Tesla Model S P85+

Zneip


Sitat fra: tSla på lørdag 12. oktober 2013, klokken 16:33
Visst det viser seg at det blå adapteret ikke kommer før jul, vil ikke en slik boks gjøre det mulig å utnytte min nye 32A kurs?

Ifølge Salto selv: kun hvis du har dobbeltlader i bilen.


-------------------------------------
Nord Trøndelag - P3273 - VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA