Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oslo - Bergen

Startet av paalv, onsdag 16. oktober 2013, klokken 18:51

« forrige - neste »

TS

Sitat fra: Tai på søndag 20. oktober 2013, klokken 02:15
Var innom Tesla i Bergen i dag. De har både felger og dekk til bilen. Vinterpakke med felger og dekk (pirelli) koster cs 15 000,-. Skal du ha Nokian mked felger koster det vel 23 000,-.

Har noen erfaringer med Pirelli dekkene? Hadde tenkt å gå for de, lite snø og mye vann i Bergen på vinterstid.

Tai

Det sies at de er lite egnede på snø og is fordi de er "kontinentale".
Da burde du kanskje la bilen stå på dager med snødekke, is og fare for underkjølt regn. Så
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Tai

Hvis de ikke er egnet til snø og is er det jo ikke vinterdekk. Hmm, spørs om det ikke er verd å legge på 7000,- for nokian dekkene da...

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

@roger

Sitat fra: TS på søndag 20. oktober 2013, klokken 02:20
Sitat fra: Tai på søndag 20. oktober 2013, klokken 02:15
Var innom Tesla i Bergen i dag. De har både felger og dekk til bilen. Vinterpakke med felger og dekk (pirelli) koster cs 15 000,-. Skal du ha Nokian mked felger koster det vel 23 000,-.

Har noen erfaringer med Pirelli dekkene? Hadde tenkt å gå for de, lite snø og mye vann i Bergen på vinterstid.

Tai

Det sies at de er lite egnede på snø og is fordi de er "kontinentale".
Da burde du kanskje la bilen stå på dager med snødekke, is og fare for underkjølt regn. Så

Har hatt "smak av" vinterføre i Trøndelag et par dager nå, og her er mine opplevelser med Pirelli dekkene.
Har hatt de på i 10 dager, og startet med tur Trondheim - Oslo - Trondheim hvor det ikke ble vinterføre men tørr/våt veibane. Helt grei opplevelse, sitter bra og oppleves trygg og forutsigbar med ok styrerespons.  :)
De siste to dagene har vi hatt partier med "tørr" is. Oppleves også helt greit, men nå har elektronikken hatt litt å jobbe med, og jeg er imponert over hvor raskt man får "hjelp" herfra.

Er derfor positiv til Pirelli dekkene så langt, og angrer ikke på dette kjøpet. (15.000,- m/Cyclone)Selvfølgelig er dette betraktninger basert på svært begrenset erfaringsgrunnlag på skikkelig variert vinterføre.  Støynivå sammenlignet med 21" er forøvrig en formidabel forskjell.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Nuvolari

Sitat fra: @roger på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:47
Sitat fra: TS på søndag 20. oktober 2013, klokken 02:20
Sitat fra: Tai på søndag 20. oktober 2013, klokken 02:15
Var innom Tesla i Bergen i dag. De har både felger og dekk til bilen. Vinterpakke med felger og dekk (pirelli) koster cs 15 000,-. Skal du ha Nokian mked felger koster det vel 23 000,-.

Har noen erfaringer med Pirelli dekkene? Hadde tenkt å gå for de, lite snø og mye vann i Bergen på vinterstid.

Tai

Det sies at de er lite egnede på snø og is fordi de er "kontinentale".
Da burde du kanskje la bilen stå på dager med snødekke, is og fare for underkjølt regn. Så

Har hatt "smak av" vinterføre i Trøndelag et par dager nå, og her er mine opplevelser med Pirelli dekkene.
Har hatt de på i 10 dager, og startet med tur Trondheim - Oslo - Trondheim hvor det ikke ble vinterføre men tørr/våt veibane. Helt grei opplevelse, sitter bra og oppleves trygg og forutsigbar med ok styrerespons.  :)
De siste to dagene har vi hatt partier med "tørr" is. Oppleves også helt greit, men nå har elektronikken hatt litt å jobbe med, og jeg er imponert over hvor raskt man får "hjelp" herfra.

Er derfor positiv til Pirelli dekkene så langt, og angrer ikke på dette kjøpet. (15.000,- m/Cyclone)Selvfølgelig er dette betraktninger basert på svært begrenset erfaringsgrunnlag på skikkelig variert vinterføre.  Støynivå sammenlignet med 21" er forøvrig en formidabel forskjell.

Takk for input ift pirellidekkene. legg gjerne ut mer info så snart du har fått prøvd dem på litt mer snø.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

turbolurbo

Er det noen her inne som har fått prøvd piggdekk på Tesla?

I såfall, hvordan er det med støy, og grep på våt/tørr asfalt? (joda, det er klart at det blir litt mer knatrelyd)

2019 TM3P

Real EoN

@turbolurbo

Satte på 19" med nokian hakka 7 piggdekk onsdag i Trondheim.
Synes ikke støyen var så fremtredende, og bilen ble litt mer komfortabel enn med 21"..
Dog også litt mer "wobbley" ved forbikjøringer  :)

Angrer ikke på at jeg valgte pigg.. klar for vinteren  8)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

laumb


turbolurbo

Takk for tilbakemelding Real EoN :)

Laumb: Det er også meget interessant med tilbakemelding om Michelindekkene.
2019 TM3P


TS

#219
Sitat fra: laumb på mandag 21. oktober 2013, klokken 17:43
Da var Michelin Xice montert i dag!

Jeg skal få montert R2 på fredag, men lurer på om jeg burde velge Xice ..
Hold oss gjerne oppdaterte med erfaringer fra time til time  ;)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

laumb

Tenkte egentlig å skrive en komplett review i løpet av i kveld/i morgen kveld, inkludert forskjeller på sommerdekk og førsteinntrykket av Michelin samt jeg skal teste en med R2 for moro skyld i morgen.

Men here goes: ut i fra forventningene mine til R2 og hva som skrives av de som enn så lenge har kjent forskjellen; stivere/mykere sidevegger - så tror jeg R2 eiere får en negativ overraskelse. Michelin er ganske myke, og man merker klart at bilen har fått snøsko. Er R2 mykere enn Michelin tror jeg opplevelsen ikke blir veldig god.

Kjente kjapt på sideveggene på noen Nokian opp mot Michelin i 202/55R17 hos dekkleverandøren og det er en krystallklar forskjell; R2 er mye mykere.

Mine tidligere vinterdekk har vært Hakka R; både på Saab 9-3, Kia Cee'd og konas Toyota iQ. Opplevelsen på de bilene var helt klar: myke dekk! Myke sider.

Saaben spesielt hadde helt nye R forrige vinter. Jeg trodde oppriktig at noe var galt og at hjulet skulle løsne i en hver sving. Ingen ting var galt.

Model S er en mye tyngre bil og med 245/45 er delsiden omtrent like høy som på 205/55 (Saaben). Dette er hovedårsaken til at jeg valgte vekk Hakka dekkene i denne omgang. Føles det ikke bra ut på Saaben, så hadde jeg ingen tiltro til at det ville føles skikkelig bra ut på Model S.
Fremkommeligheten på Hakka var i toppsjiktet.

Fikk montert Michelin sine testvinnere i dag (10'992kr på original felg på bil hos Dekknor).
Har rukket å kjøre 70 km på dem nå.
Umiddelbart er følgende notert:
- Dekkene kjennes sidelengs litt gyngete ut. Ikke dramatisk, ikke skremmende, men nok til å merke seg det. Det vil nå komme en "ny fase" der jeg må "lære bilen å kjenne". Merkes godt i f.eks. En lengre sving (påkjørinnga fra Østre Aker Veg til E6) i det du starter svingen, og i det bilen retter ut).
- Temperatur var 1-3*C og antispinn jobber til tider godt. Flat pedal fra 0, eller 80 for den saks skyld medfører jobbing og "logring". Forventer at dette er fordi dekkene er såpass nye. Opplevde det samme de første milene med originaldekkene på lett fuktig føre (ikke våt, men "mørkere asfalt" type fuktig) og det er borte nå.

Føler ikke at bilen glipper/jobber så hardt med antispinn som R2 folket gir inntrykk av.

Kjørte først avgårde med for lavt dekktrykk. Dekknor satte dette til 35psi, og da var dem ikke gode. Stoppet ved første anledning og fylte til 47psi. Det bør holde. Merket umiddelbart forskjell.
Måtte og instruere om hvordan bilen settes i Jack-mode samt at boltene skal trekkes til med mer enn 120nm (175 mener jeg? Det jeg ba dem om!). De har nok ikke skiftet på mange Tesla. Kom inn og sa jeg hadde time halv ett: "hva er Reg nummeret?" "EL...", "Er du du med Tesla'n som skal ha de gigantiske dekka?".

Dekktrykkfeilmelding om for lavt trykk vedvarte, så stakk innom Alnabru: fiksa på under 3 minutter fra jeg fortalte det. Scannet inn sensorer og koblet kjapt til enheten sin for P legge det til bilen. Ser ut som de bruker samme enhet som på Roadster (lurer på om den Tim Roadster fra nettbutikken funker?).

Kort fortalt: Michelin skårer stjerne i boka mi enn så lenge. Billigere, virker bedre kjørekomfortmessig og bør gjøre det omtrent like godt på lurvete føre.

Gleder meg til det kommer litt snø og vi kan teste Nokian mot Michelin i de samme bakkene, side om side. Både opp og ned, snø og is. Jeg stiller med bakke, kamera og Michelin; om noen andre stiller med snø og Nokian så er vi good to go.

Om noen er usikre og vil teste Michelin så er det bare å stikke oppom meg en tur, så skal vi få fikset det. ;)

turbolurbo

Takk for en ufyllende beskrivelse, Laumb!

Tror nok det blir Michelin denne runden.

2019 TM3P

Nuvolari

#222
Sitat fra: laumb på mandag 21. oktober 2013, klokken 19:31
Gleder meg til det kommer litt snø og vi kan teste Nokian mot Michelin i de samme bakkene, side om side. Både opp og ned, snø og is. Jeg stiller med bakke, kamera og Michelin; om noen andre stiller med snø og Nokian så er vi good to go.

Jeg kan stille med pirelli dekkene.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

larsleik

Sitat fra: laumb på mandag 21. oktober 2013, klokken 19:31
Gleder meg til det kommer litt snø og vi kan teste Nokian mot Michelin i de samme bakkene, side om side. Både opp og ned, snø og is. Jeg stiller med bakke, kamera og Michelin; om noen andre stiller med snø og Nokian så er vi good to go.

Om noen er usikre og vil teste Michelin så er det bare å stikke oppom meg en tur, så skal vi få fikset det. ;)

Takk for reviewen Laumb. Jeg er vel en av få som velger Hakka 7 eller 8 og kan stille til test om 6 uker,  om det har kommet snø vel og merke...

Lars Erik
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

laumb

Pirelli, Hakka pigg og Michelin. Får skaffe en med Hakka piggfrie jada, så blir det komplett test. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA