Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oslo - Bergen

Startet av paalv, onsdag 16. oktober 2013, klokken 18:51

« forrige - neste »

sondell

Fikk ferdig bestilling på Michelin i dag hos megahjul. Sier de får inn dekk i november. 10000+MVA kr. Ikke superpris, men helt grei. Og jeg får de dekkene jeg vil ha. Nyåpnet lokale 4 km fra Tesla Alnabru.

rsy

Spørsmål: Når det gjelder helårsdekkene som leveres med bilen. Er disse lovlige på norsk vinterføre? Selv om de absolutt ikke anbefales?

Kan jeg lovlig kjøre hjem til Tønsberg i januar hvis jeg velger å kjøpe andre vinterdekk lokalt her i Tønsberg?

RSy

Brede

Sitat fra: rsy på mandag 14. oktober 2013, klokken 20:07
Spørsmål: Når det gjelder helårsdekkene som leveres med bilen. Er disse lovlige på norsk vinterføre? Selv om de absolutt ikke anbefales?

Kan jeg lovlig kjøre hjem til Tønsberg i januar hvis jeg velger å kjøpe andre vinterdekk lokalt her i Tønsberg?

RSy

Så lenge føreforholdene tillater det så kan du kjøre med sommerdekk om du vil. :)

petersv

Sitat fra: rsy på mandag 14. oktober 2013, klokken 20:07
Spørsmål: Når det gjelder helårsdekkene som leveres med bilen. Er disse lovlige på norsk vinterføre? Selv om de absolutt ikke anbefales?

Kan jeg lovlig kjøre hjem til Tønsberg i januar hvis jeg velger å kjøpe andre vinterdekk lokalt her i Tønsberg?

RSy

Det er lovlig å kjøre på sommerdekk året rundt, så lenge bilen er skodd for forholdene. Snør det ville jeg ikke gjort det.

Zanka

Har bestilt 20" Hakka 2, skeptisk når jeg leser alle tilbakemeldinger på 19" og elendig feste på tørr asfalt. Noen som vet om 20" er mye bedre (lavere profil og mindre bevegelse i sideveggene på dekket).
Finnes det elles noen alternativer bortsett fra Pirelli Sottozero.
Bor i Oslo og kjører 95% på bar asfalt, men har en liten kneik opp til huset.
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Kallagtunet

Sitat fra: phobic på mandag 14. oktober 2013, klokken 19:36
Jeg byttet til vinterdekk forrige uke (bor 2 mil utenfor Trondheim). Vinteren kommer alltid plutselig i oktober uansett. Har Hakka R2. Dævven så de slipper på tørt føre ass...
Pittelitt gass ut av en rundtkjøring, så kjenner det ut som dekka er laget av tyggis...
Enda værre på vått føre. Får satse på de er knall på snø da...
Om man prøver litt dragrace på tørt føre, så kjenner det ut som bilen vil i alle retninger. Skikkelig wobble-wobble.
Fikk en felg jeg ikke har sett før, er denne vanlig?
Jada, har ikke vasket bilen, men det er ikke vits engang, byggeplass utenfor huset...

Det var mange bastante meninger her tidligere om hvilke dekk som passet bilen og håning av Tesla som påstod at  Hakka R2 var for myke for Model S. Det kan virke som akkurat denne gangen hadde Tesla ett poeng. Viktig derfor at de som får testet bilen med forskjellige typer dekk deler villig med sine erfaringer her slik at folk får et bedre bilde av hva de går til. For meg kan det virke som Pirelli dekkene er et bedre alternativ for mange enn det i  mange av de bastante påstandene som florerte tidligere.

Stellar

Sitat fra: Stellar på mandag 14. oktober 2013, klokken 17:50
Sitat fra: ebbrey på mandag 14. oktober 2013, klokken 17:11
Måtte gi opp på å skaffe Xi3 til fornuftig pris i Norge. Eneste som klarte å skaffe på 6 uker var Vianor. 16k. Beste pris hittil var dekknor på alna men som de sa, helt utsolgt. R2 er det heldigvis nok av.
Har dialog pågående nå med leverandør i USA, hvis alt ordner seg der, kan man få 4stk Xi3 for ca 9500 inkl frakt og mva. Skal komme tilbake med mer info.

Se her for info: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9922.0.html
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

kjølholdt

Er det da slik å forstå at r2 kun fungerer bra på snø og is. Men ikke på våt tørr asfalt. Og pirelli dekkene har noen prøvd de?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Zneip

Sitat fra: phobic på mandag 14. oktober 2013, klokken 19:36
Fikk en felg jeg ikke har sett før, er denne vanlig?

Denne heter "Cyclone" og er et 19" turbinalternativ. De kan velges i US konfigurator, men de er vel ikke valgbare i den norske etter det jeg har fått med meg  :o
Nord Trøndelag | X90D

petersv

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 14. oktober 2013, klokken 20:38
Sitat fra: phobic på mandag 14. oktober 2013, klokken 19:36
Jeg byttet til vinterdekk forrige uke (bor 2 mil utenfor Trondheim). Vinteren kommer alltid plutselig i oktober uansett. Har Hakka R2. Dævven så de slipper på tørt føre ass...
Pittelitt gass ut av en rundtkjøring, så kjenner det ut som dekka er laget av tyggis...
Enda værre på vått føre. Får satse på de er knall på snø da...
Om man prøver litt dragrace på tørt føre, så kjenner det ut som bilen vil i alle retninger. Skikkelig wobble-wobble.
Fikk en felg jeg ikke har sett før, er denne vanlig?
Jada, har ikke vasket bilen, men det er ikke vits engang, byggeplass utenfor huset...

Det var mange bastante meninger her tidligere om hvilke dekk som passet bilen og håning av Tesla som påstod at  Hakka R2 var for myke for Model S. Det kan virke som akkurat denne gangen hadde Tesla ett poeng. Viktig derfor at de som får testet bilen med forskjellige typer dekk deler villig med sine erfaringer her slik at folk får et bedre bilde av hva de går til. For meg kan det virke som Pirelli dekkene er et bedre alternativ for mange enn det i  mange av de bastante påstandene som florerte tidligere.

Det var rette ræva som feis ;) Mr. Bastantino.

toppi

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 14. oktober 2013, klokken 20:38
Sitat fra: phobic på mandag 14. oktober 2013, klokken 19:36
Jeg byttet til vinterdekk forrige uke (bor 2 mil utenfor Trondheim). Vinteren kommer alltid plutselig i oktober uansett. Har Hakka R2. Dævven så de slipper på tørt føre ass...
Pittelitt gass ut av en rundtkjøring, så kjenner det ut som dekka er laget av tyggis...
Enda værre på vått føre. Får satse på de er knall på snø da...
Om man prøver litt dragrace på tørt føre, så kjenner det ut som bilen vil i alle retninger. Skikkelig wobble-wobble.
Fikk en felg jeg ikke har sett før, er denne vanlig?
Jada, har ikke vasket bilen, men det er ikke vits engang, byggeplass utenfor huset...

Det var mange bastante meninger her tidligere om hvilke dekk som passet bilen og håning av Tesla som påstod at  Hakka R2 var for myke for Model S. Det kan virke som akkurat denne gangen hadde Tesla ett poeng. Viktig derfor at de som får testet bilen med forskjellige typer dekk deler villig med sine erfaringer her slik at folk får et bedre bilde av hva de går til. For meg kan det virke som Pirelli dekkene er et bedre alternativ for mange enn det i  mange av de bastante påstandene som florerte tidligere.

Dette er vel så enkelt at ingen dekk er perfekte på alle forhold. Vinter i Norge kan jo være tørr asfalt i + 10, våt asfalt, snø, slaps, veier som ikke saltes, osv, osv.

Det viktige er prioritere hvilket føre en vil være best mulig skodd for, og velge rett dekk ut fra dette.

Har selv valg Nokian Hakka fordi jeg er pokka nødt til å ha fremkommelighet på noen usaltede veier, og diverse skidestinasjoner i løpet av vinteren.
Hadde det ikke vært for det hadde det blitt noe helt annet, for ved kjøring i sentrale strøk er det jo ikke verre en å tilpasse fart og kjørestil de få gangene man rekker å kjøre ut før saltbøssa har gjort jobben.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Havebigfun

Sitat fra: kjølholdt på mandag 14. oktober 2013, klokken 21:41
Er det da slik å forstå at r2 kun fungerer bra på snø og is. Men ikke på våt tørr asfalt. Og pirelli dekkene har noen prøvd de?
Alle som prøvekjørte bil sist vinter kjørte på pirelli-det ble kjørt under alle forld- kom ikke mye negativ omtale der- men vi var mest opptatt av selve doningen 8).
Alle tråkket vel skikkelig på gassen-flertallet var vel fornøyd :).

TS

#147
Kan dere som har bilen med R2 gi tilbakemelding på om disse dekkene slipper lett og er for myke også ved lave temperaturer (som 0 - +7)

Det har vært noen varme dager i oktober som ikke gjenspeiler den kommende sesongen:.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Neemaz

Sitat fra: TS på mandag 14. oktober 2013, klokken 22:28
Kan dere som har bilen med R2 gi tilbakemelding på om disse dekkene slipper lett og er for myke også ved lave temperaturer (som 0 - +7)

Det har vært noen varme dager i oktober som ikke gjenspeiler den kommende sesongen:.

Ja, de er rett og slett ræva. Har vært lite under 0c her, men har kjørt ganske langt i 4-10c og dekkene er rett og slett ikke brukbare på bilen i disse forholda. 0-10c er jo ganske vanlig i Norge da.. 
Har ca 80 mil på mine nå, så det er ikke lenger at de er nye som er problemet. De er rett og slett glatte og har elendig sidestøtte.
De slipper lett ved aksellerasjon i 120kmt! og fra 0-100kmt tåler de nesten ikke gasspådrag idet hele tatt. Dette er på tørr asfalt, kan ikke tenke meg de blir bedre på snø/våt asfalt. Det eneste bra ved disse dekka er at du tørr ikke tenke på å bryte fartsgrenser lengre.

Bernt

Anbefales å fylle 10% mer luft enn oppgitt. Det utgjør en merkbar forskjell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA