Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjell på TT-, TN- og IT-nett

Startet av Popper, onsdag 16. oktober 2013, klokken 17:27

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: BE på torsdag 10. oktober 2013, klokken 10:03
Drivstoffet på elbil vil "alltid" være billig sammenlignet med fossilt drivstoff, slik vil det være i fremtiden også. Dette er faktisk nærmest umulig å skattelegge, da må eventuelt kilometerteller installeres på elbiler i fremtiden.
El billigere enn fossilt drivstoff så lenge du lader hjemme eller på jobb,
Lading fra kommersielt drevne ladestasjoner vil ikke nødvendigvis bli billigere
enn diesel-/bensin-/gasstanking.
Koster skjorta å sette opp disse stasjonene.

NEI, det er ikke umulig å skattlegge drivstoffet til elbilene.
Du peker selv på samme metoden dieselbiler ble avgiftsbelagt
med den gangen dieselen var avgiftsfri på pumpa.
Nederland overveier km-avgift på alle biler via plombert GPS.
Uten fradrag for km kjørt i utlandet!

Sitat
Så selv uten incentivene som finnes for elbil i dag med bompenger, parkering, lave årsavgifter o.s.v., vil det være en stor gruppe som vil foretrekke elbil før fossilt alternativ. Meg inkludert.
Me too.
Muligens stor gruppe i antall. Neppe i prosent.
Det overveiende flertallet prioriterer nok rent økonomisk.
Stemmetallene til MDG, SV og V versus tallene til miljøsinkene A, Frp og H
beviser tydelig oppslutningen miljøet har i befolkningen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

BE

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 10. oktober 2013, klokken 12:12

El billigere enn fossilt drivstoff så lenge du lader hjemme eller på jobb,
Lading fra kommersielt drevne ladestasjoner vil ikke nødvendigvis bli billigere
enn diesel-/bensin-/gasstanking.
Koster skjorta å sette opp disse stasjonene.

Drivstoffet er fortsatt billig, som var det jeg påstod. Det du snakker om er kostnaden for å bruke hurtigladeren, ladestasjonen o.s.v.

Jeg vil tro de aller fleste lader hjemme, eller helt gratis på jobb/parkering mesteparten av tiden. Altså enten veldig billig, hjemme, eller helt gratis, jobb/parkering :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

timingbeltkiller

Sitat fra: BE på torsdag 10. oktober 2013, klokken 12:36
Jeg vil tro de aller fleste lader hjemme, eller helt gratis på jobb/parkering mesteparten av tiden. Altså enten veldig billig, hjemme, eller helt gratis, jobb/parkering :)
Har du helt rett i.
Du kan i dag også stort sett lade billig eller gratis på langtur.
Det er antakelig en overgangsordning så lenge antallet elbiler er lavt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Electra

Skal ærlig innrømme at hovedårsaken til at jeg nylig kjøpte meg en Leaf, var av økonomisk karakter. Men etter å ha hatt bilen i litt over 2 uker oppdager jeg en rekke andre positive elementer ved denne bilen; Ingen sur dieseleksos i garasjen under oppstart, ingen vibrasjoner i bilen, nesten lydløs å kjøre i lavere hastigheter, god lyd i Bose anlegget++.

Er temmelig sikker på at vår neste bil (når vi må bytte ut den andre bilen vi har) bli en elbil. Samme avgifter som fosilbiler eller ikke. Det jo ikke å stikke under en stol hvor fornøyelig det har blitt å passere bensinstasjonen og ikke bry seg hva som står på prislisten :)

Selv føler jeg at bilene og teknologien har kommet såpass lang, at jeg frykter ikke noe dramatisk tap som følge kvalitet. Det jeg tror vil påvirke annenhåndsverdien på en Leaf, er hva som er å få av nye elbiler den dagen Leafen skal selges.

Inntil videre er jeg storfornøyd med å ha byttet ut en gammel dinosaurbrenner med en helt ny bil med 5års garanti, og dette til lave og levelige driftskostnader.

leaf-newbe

regnestykket er helt feil.

hvem av dere trodde i 2002 at du skulle betale 15-16 kroner literen for bensin i 2012 mot da prisen på 6,99 pr liter?

garanterer at det ikke er noen som trodde at den ville runde 10 pr liter en gang.

jeg tipper at i 2020 koster en liter bensin om det fortsat er å få kjøpt minst 25 pr liter og da spør jeg hvordan blir da prisen på en brukt fosil?

bare se på de gamle elbilene de som levert fra fabrikk hadde en kjørelengde på 50-60 km oppgraderes nå for 50-70k og får de fort dobla rekkevidden med ny batteri teknologi. og 70k er ikke stort mere en hva de fleste fosiler legger igjen i bom og og i avgifter til staten på et par år.

nei makan til elbil slangeagurk nytt som en har fått servert fra media i det siste har en ikke sett på lenge på andre arenaer.

det er alltid vikktig å se hvem som skriver og hvem som står bak dem.
bare se på hva som ford og gjengen gjorde da de kjøpte think.
de kjøpte kun for å legge ned slik at utviklingen stangnerte.

les NYT sin test av Tesla og undersøk hvem som skrev.

noen som så den dustete testen til tv2 hvor de kåret en elbil prototyp som ikke skal settes i produksjon til vinner. og det forde den virket mest som en vanlig bil. da har du mistorstått alt. det var jo en vanlig gamel utgående golf 6 som var ombygd til eldrift og hadde kostet 2 mil å lage.
hvorfor kunne di ikke tatt med noen av de nye elbilene som er på vei inn på markedet og ikke en proto av en mil som skal lanserse når neste gen er på plass.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA