Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjell på TT-, TN- og IT-nett

Startet av Popper, onsdag 16. oktober 2013, klokken 17:27

« forrige - neste »

Popper

Sitat fra: erikf på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:40
Hvis det er så lite å spare på elbil må incentivene forbedres kraftig.
Er ikke det konklusjonen hvis man skal ta artikkelen for god fisk?

Sånne vinklinger er morsomme.

Snodig hvor unøyaktig avisene ofte fremstår, når de skriver om saker, man som leser kan mye om.


Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

knnygar

Slike artiklar blir for mykje gjetting og synsing.
Bruktprisen er avhengig av etterspørselen, og holdbarheita til batteria.
Eg trur etterspørselen blir stor, og batteria held brukbart opp mot 10 år.

Trur difor bruktprisen ikkje blir så lav som skeptikarane vil ha det til.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: erikf på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:40
Hvis det er så lite å spare på elbil må incentivene forbedres kraftig.
Er ikke det konklusjonen hvis man skal ta artikkelen for god fisk?

En veldig god konklusjon.
Husk det når avisene og Bilnorge.no mesker seg med at elbiler selges altfor billig i Norge...

reptil

For meg er restverdien det som er usikkert her......

Men: At en Golf skal klare 0.39 per mil i snitt i kjøring til og fra jobb i rushtrafikk er jo... latterlig.
EU-syklusen gir jo ingenting i forhold til reell bruk, og samtidig når du kjører i kø etc........
Svart Leaf Acenta

kjbu

Jeg kjøpte ikke el-bil primært for å spare penger.....jeg kjøpte det for å ha noe annet enn alle andre og liker gadgets som går på strøm  :P

Skulle jeg spart penger, ville jeg heller beholdt den gode gamle mercedesen som nesten var veteran.....god teknisk stand og snart "gratis" i avgifter. Null verditap.
Den gikk til en pakistaner i Oslo, og inn kom en ny Leaf isteden  :)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

TorC

Hvis bare mange nok "eksperter" sier at moderne elbiler (med unntak av Tesla som "ekspertene" av en eller annen grunn har en forkjærlighet for) kommer til å ha et stort verditap, så blir det en selvoppfyllende profeti.

Og kanskje det i seg selv er et incentiv til å beholde bilen lenger enn 3 år? Så for de fleste så spiller det kanskje ikke så stor rolle? 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lynet

Flott med sånne artikler av "bedrevitere" av to grunner:
- færre kjøper elbil
- ingen tvil om at godene med elbil må beholdes

Men sannheten i artikkelen er meget mager, vet ikke om jeg vil gå i mot artikkelen med begrunnelsen ovenfor  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Balrog

Et hvilket som helst fjols uten regneferdigheter kan finne ut at fossilbiler er billigere enn elbil, ved å klaske på titusener for "batteribytte". Husk at mange har Buddy/Reva i tankene når de tenker batteri.

Grunnen til å kjøre elbil er uansett å redusere CO2 og NOx samt lokal forurensning (sjekk bilder fra Beijing). La dieselgolfen stå 2 minutter på tomgang for å varme seg opp i garasjen, take a deep breath, så forstår alle med hjerne at den fossile teknologien umulig kan være bra for andre enn oljeinvestorer og blåblå politikere fra FrP, H og Ap.

Vedr. verditapet på Leaf: Jeg kjøpte min brukt for 170' for 7 måneder siden og ser jeg på finn.no i dag er det én Leaf som prises lavere enn det. Så noe voldsomt verditap på Leaf har jeg vondt for å tro på, bortsett fra som ved ethvert nybilkjøp at det koster ca 15% av bilens verdi å kjøre ut av forretningen med den nye bilen.

Jeg har i hvertfall aldri hatt billigere bil i drift enn Leaf så langt (11000km) uansett hvordan regnestykkene settes opp.

At folk gidder å kjøpe en ny Golf i dag forstår jeg ikke. Trenger du lengre rekkevidde enn Leaf kommer Tesla fra 450' og oppover. Billån får man kastet etter seg til 4% rente og da tilsvarer nedbetalingene mindre enn drivstofforbruket.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

MartinP

Tror nog värdeminskningen för elbil i Oslo området har en direkt relation till hur länge det är igen till kollektivfelten stängs för oss med elbil.

Ronny

Ja til slike reportasjer, det er altfor få ladeplasser for tiden ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

flux

Sitat fra: reptil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 08:12
For meg er restverdien det som er usikkert her......
Ja helt enig, hvem vil kjøpe en 3 år gammel brukt diesel Golf i 2017?

En kan ikke spå bruktbilpriser 3år frem alene ved å se på fortiden lenger, vi er inne i en disruptiv fase i bilmarkedet nå. Eneste biler som vil holde seg normalt i verdi fremover er samleobjekter.


elektrolux

Sitat fra: Balrog på onsdag 09. oktober 2013, klokken 18:11
Vedr. verditapet på Leaf: Jeg kjøpte min brukt for 170' for 7 måneder siden og ser jeg på finn.no i dag er det én Leaf som prises lavere enn det.

Godt poeng.

Selv kjøpte jeg min første Think classic for 25 000 Kr, og den jeg kjører daglig gav jeg 30 000 kr for for å sikre meg en med Webasto. Har riktignok kostet på nytt litium batteri på Webasto bilen og noen brukte NiCd blokker på den andre, men totalkosten over de siste 6 årene er begrenset til ca 55000 i innkjøp, 2000 kr i årsavgift, 50000 kr i batteri og BMS. Altså 110 000 kr/12 år om en regner 2 biler i 6 år. Altså under 10 000 kr/ år. Restverdien settes til minst 80 000 kr og da er en nede i ca 30 000 kr/12 år = 2500 kr / bil / år + forsikring på 1000 lapp / år / bil = 3500 kr/ år / bil totalkost. Har ikke regnet strøm kostnaden da jeg de siste 6 årene stort sett har ladet på jobb/offentlig.

Dette er grovt sett 1/12 av kostnaden vi hadde på en Diesel A3 i sin tid.

Jeg mener Elbil er billigere å eie og kjøre enn Dieselbil ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. oktober 2013, klokken 04:51
Jeg mener Elbil er billigere å eie og kjøre enn Dieselbil ;D

Det er også min mening og erfaring. Skal man sammenligne driftsutgifter mener jeg man må holde kostnad/tap ved kjøp/salg utenfor intil begge transaksjonene er gjennomført. Kjøper du aksjer som så faller i kurs har du ikke tapt ei krone før du evt. selger dem med tap; venter du kan de gå opp igjen, og du kan selge dem med gevinst. Så vil det være evt. aksjeutbytte som avgjør om den ene eller andre aksjen var "lønnsom underveis". Sitter du på elbilen (eller golfen for den del) lenge nok kan den jo bli et samlerobjekt som går opp i pris. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

timingbeltkiller

#28
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. oktober 2013, klokken 04:51
Jeg mener Elbil er billigere å eie og kjøre enn Dieselbil.
Med norske stimuleringsregler er det ingen tvil:
Elbil er billigere for eieren enn dieselbil i samme størrelse og prisklasse.
Men en stor elbil som eksempelvis S85 er ikke uten videre billigere totalt sett
enn en liten dieselbil som eksempelvis Polo eller Golf.

Dette fordi kapitalkostnadene med bilholdet er største utgiftsposten.
Drivstoffkostnadene er små i sammenligning.
Og en rekke kostnader er lavere for liten enn for stor bil uavhengig av drivlinjetype.
Du må derfor i tillegg til lavere drivstoffutgifter mv ha betydelige besparelser
til bommer, ferge, parkering osv for å tjene inn differansen i kjøpesum.

Det er mulig (vet vi sikkert først om 10-15 år) elbil er billigere totalt sett
for det (ubetydelige?) mindretallet som beholder en bil til den er utslitt.

Bruktbilkjøpere som i likhet med nybilkjøpere beholder bilen 3-5 år og opptil 200K km,
slipper relativt billig fra bilholdet dersom de er heldig med slitasjetilstanden.
Men i motsatt fall kan det bli dyrere enn nybilkjøp.
Det er neppe forskjell på el- og dieselbil i så måte.

Det samme gjelder gruppen "selvreparatører"
Som forøvrig langt på vei er satt ut av spill
pga elektronikken i moderne biler.

Og så må vi ikke glemme personlige forhold slik som
hvor, når, hvorledes, hvor mye vi kjører,
ofte gjør større utslag enn bilfabrikat og -type.

Endelig må vi ikke glemme det betydelige antallet gateparkerere
uten ladeadgang for elbil.

Tillater meg å spå:
Av de ca 100 millioner biler som fabrikeres i 2020,
vil max 1 mill være elbiler.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

BE

Vi må ikke glemme at i drivverket i en elbil er det veldig få bevegelige deler, og faktisk ingen slidedeler som skal byttes på service. Altså vil servicekostnadene med å holde en elbil på veien være veldig lave (Vi må se bort fra spekulativ prising som jeg mener forhandlerne opererer med i dag).

Bremser, foringer og støtdempere vil selvfølgelig måtte byttes, men dette er likt på alle biler og kan utføres av alle verksted. Veldig mange velger å gjøre dette selv og sparer store utgifter (På både elbil og fossil)

Det eneste usikkerhetsmomentet er batteripakken, men for oss som følger med i utviklingen, ser vi at det på moderne biler ser ut til å være nærmest et teoretisk problem. I vårt klima ser det ut til å være godt mulig å ha godt over 70% kapasitet i batteriet etter 10 års bruk. Så dersom du legger inn bytte av denne i fremtiden, blir det til en pakke med større kapasitet, og garantert laverer priser enn det pakkene koster å produsere i dag. Med nok Leaf på veiene i verden, vil det dukke opp fremtidige "oppgraderingspakker" til bilene våre som har levelig pris.

Drivstoffet på elbil vil "alltid" være billig sammenlignet med fossilt drivstoff, slik vil det være i fremtiden også. Dette er faktisk nærmest umulig å skattelegge, da må eventuelt kilometerteller installeres på elbiler i fremtiden.

Så selv uten incentivene som finnes for elbil i dag med bompenger, parkering, lave årsavgifter o.s.v., vil det være en stor gruppe som vil foretrekke elbil før fossilt alternativ. Meg inkludert.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA