Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjell på TT-, TN- og IT-nett

Startet av Popper, onsdag 16. oktober 2013, klokken 17:27

« forrige - neste »

Popper

Noen som har lest VG+ sin lille sak om Leaf mot Golf diesel?
Jeg har ikke tilgang, men leste nok til å ønske å lese mer:
- Det er så vidt det er billilgere å kjøre Nissan Leaf enn en diesel-Golf.

Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

edyrli

Jeg har ikke lest den, men regner med det er de vanlige argumentene som gjøre at Elbil såvidt er billigere i bruk en diesel bil.
1. De regner vesentlig høyere verditap på elbil. Grunnen er usikkerhet rundt batteri og usikkerhet rundt pris ved videresalg. Det blir ofte referert til nyprisen på iMiev som har falt damatisk siden den kom.
2. Den økonomiske fordelen rundt bom og parkering utgjør en veldig liten del grunne det blir brukt lands gjennomsnitt.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

daggad

Har heller ikke lest artikkelen, men er ikke i tvil om at elbilen taper om en ikke har betydelige utgifter til bompenger/ferge/parkering.
Men hva som er best å kjøre av elbil og dieseldyr... ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Popper

Måtte kjøpe meg papirutgaven av VG, det har jeg ikke gjort på noen år:)
Har ikke lest hele enda, men kikket litt på oppsettet, hvordan de sammenligner.

På 3 år og 25.000km setter de en restverdi på en Leaf til 101.000,-  (nypris 273.000)
På 3 år og 15.000km setter de restverdien på 114.000.

Altså et estimert mnd verditap på en Leaf på kr4417 til 4763,-
(VG mener at 70% av kostnaden ved å ha og bruke en Leaf ett år, er veridtapet)

På Golfen setter de 46-52% av totalkostanden pr år som verditap, altså så 54-48% av kostandene til brukskostnader.

En Golf koster kr 97.366,- pr år med 25.000km (uten verditap ca kr 52.000,- )
En Leaf koster kr 81.878,- pr år med 25.000km (uten verditap ca kr 24.000,-)

Huff, dette ble rotete satt opp, men velkommen til å tilføye og trekke fra for de som har lest artikkelen litt anderledes enn meg. Og sef for andre som ikke har lest.
Petter

Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

cra

Når det er snakk om billigere i bruk kan jeg ikke forestille meg at disel kan nærme seg elektrisk. Det er først når man begynner å trekke inn kostnaden ved verditap og denslags man kan begynne å nærme seg, men det regner jeg ikke som brukskostnader (men det er selvsagt relevant i et totalregnskap).

Jeg har kun basert synsingen på mine egne erfaringer, der så å si drivstoffbesparelsen alene på dieselbilen har nedbetalt den første elbilen vår.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Popper

Enig, om man ser på 25.000km på 12mnd:
Drivstoff
Årsavgift
Bompenger
Parkering

Leaf: kr 3500,-
Golf: kr 30.000,-
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

el-snorre

Flere missvitsende faktorer i dette regnestykket.
Brandt annet betviler jeg et forbruk på 0,38l som årsgjennomsnitt, samtidig som Leaf er dratt opp i nesten 1,8 kW. Ja Golfen kan ha lavt forbruk gitt at du kjører langt og motoren er varm etc. Leaf kan fint kjøre på 1,3-1,5 kW per mil.
Tap i batteri og på grunn av nye modeller betviler jeg også blir så stort som estimert. Her vil nok kjørelengde ha mer å si over en treårsperiode en alder.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

masae

BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Leaftekna2018

Du sparer bare 2576 kroner i året over en treårsperiode på å kjøre Nissan Leaf kontra Volkswagen diesel-Golf.

Sitat slutt! ;)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

p10

For oss kommer bompengeinnsparingen til å være minst 2000,- pr mnd. Da  blir regnestykket veldig positivt for Leafen.

bromm

Jeg eier ikke Leaf selv, men hvorfor har de regnet inn mellom 5.064,- og 6.252,- i årlige kostnader for "Service og vedlikehold" ???

Zero-talent

Stussa også over dette regnestykket.  Bruktprisen kjenner vi jo ikke, forbruket de har satt er veldig høyt osv. Men tross alt: selv med så dårlige tall og et forbruk ingen golfeiere er i nærheten av kommer leaf godt ut.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

masae

Sitat fra: bromm på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 18:52
Jeg eier ikke Leaf selv, men hvorfor har de regnet inn mellom 5.064,- og 6.252,- i årlige kostnader for "Service og vedlikehold" ???


Det er vel sånn ca. det f.eks. Birger N. Haug skal ha for å ta årlig service på bilen.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Elmo

Sitat fra: Leaftekna2013 på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 18:07
Du sparer bare 2576 kroner i året over en treårsperiode på å kjøre Nissan Leaf kontra Volkswagen diesel-Golf.

Sitat slutt! ;)

For noe tull. Bare forskjellen i årsavgift er jo 2525,- pr år
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erikf

Hvis det er så lite å spare på elbil må incentivene forbedres kraftig.
Er ikke det konklusjonen hvis man skal ta artikkelen for god fisk?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA