Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriene i Thinken "Classic"

Startet av hakon, tirsdag 08. juli 2008, klokken 18:29

« forrige - neste »

hakon

Hei

Har en P106 1999 gått 55 000km. På hovedservice hos Peugeot på Økern nylig ble servicelading utført og børstene byttet. Etter det så funker ikke fartspedalen innimellom, dvs når jeg f.eks. slipper fartspedalen i nedoverbakke ved hastigheter over ca 60 km/t (gjerne på motorveien, f.eks. ned Festningstunnelen) så bremses/regenereres det ikke. Jeg kan trykke/slippe fartspedalen flere ganger uten at noe skjer, før det så tar igjen etter opptil 3-4 sekunder og så fungerer den som vanlig. Bremser jeg litt så tar gjerne fartspedalen igjen (regenererer). På Økern prøvde de først å bytte en sensor (for fartspedalen tror jeg), men det hjalp ikke og nå har de etter mye jobb konkludert med at en kontrollenhet til ca 75 000 kr nok må byttes. Synes dette høres litt drøyt ut... Tenkte først at det var noe med de nye børstene, men ifølge Økern går det ikke an å montere de feil.
Noen forslag på hva jeg bør gjøre? Takknemlig for svar.

Håkon
P106

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Dette er et typisk feilbildet for børster. Du kan nesten helt sikkert regne med at dette har med børster eller kommutator å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Tror også det har med børstene å gjøre. Ta ut nederste børste, og se om den har full annleggsflate.

Dersom en bytter børster uten å slipe kommutator, må børstene slipes litt på hver kant, for ikke å ri på den radien som slites til der. Ellers kan det bli gnister og avbrenning av kommutator.

Dersom ikke verkstedet har gjort dette, er det raskt gjort å gjøre det selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hejduk

Har akkurat samme symptomer. Når gasspedalen slippes på motorvei så virker hverken gass eller motorbrems før bilen er nede i 60-70 Km/t.

Har sjekket børstene (som ble byttet for 1000 km siden) og de så OK ut. Har også sjekket kommutator, og ser det er 2 felt på 6-7 lameller, på hver sin side av kommutatoren, som ser brent ut (sotbelegg) ser imidlertid ingen endring av farge på metallet (dvs blåfarge ell). Må jeg få demontert kommutator og dreid den, holder det å bare slipe bort sotmerkene, eller kan det være noe annet?
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Herlingo

Et alternativ til merkeverksted er Elbilmek på Fornebu.
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

Boogie

Dette høres typisk ut som isolasjonsfeil.
Få sjekket isolasjonsverdiene på motoren.
Elbilmek kan også hjelpe deg om du må ta ut motoren og få den vasket ut for kullstøv mm.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#7
Sjekk denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2889.0.html som beskriver eksakt dine symptomer

Siste innlegg (konklusjonen) i tråden:
Sitat fra: Mhp på fredag 16. desember 2011, klokken 08:22
Da har jeg fått dreid kommutator og vasket motoren. Og når virker motor/fartspedal fint. Fikk hjelp av Elbilmek til å ta den ut og vaske den, og en lokal helt til å dreie kommutator. Stor takk til Hens for tips om hvem som kunne hjelpe meg (Hils Rune og si at han gjorde en perfekt jobb :))
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA