Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteripakke som går mot slutten?

Startet av Rymegnal, søndag 06. juli 2008, klokken 22:36

« forrige - neste »

Rymegnal

Hei!

Er det noen som vet hvordan lakkrens oppfører seg på Kewet? Jeg har fått relativt mye asfaltolje på bilen etter en asfaltering langs veien til jobb. Som kjent er lakkrens ganske kraftig, og vil nødig bruke den på Kewet'en hvis jeg risikerer at lakken blir matt etterpå.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

cra

Er de tikke bare å polere etter at du har gjort rent for at den skal holde seg blank og fin, da? Burde være en forholdsvis kurant jobb på en såpass liten bil. :)

Har du prøvd med vanlig avfettingsmiddel, evt. bio-middel? Leste også i Motor at white spirit skal kunne ta asfaltrester. Har selv erfaring med at de løsner greit med litt avfetting hvis man pirker forsiktig på dem, mens svamp/klut ikke tar "tak" i dem siden de har fasong som en opp-ned tallerken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rymegnal

Sitat fra: cra på tirsdag 17. juni 2008, klokken 14:02
Har du prøvd med vanlig avfettingsmiddel, evt. bio-middel? Leste også i Motor at white spirit skal kunne ta asfaltrester. Har selv erfaring med at de løsner greit med litt avfetting hvis man pirker forsiktig på dem, mens svamp/klut ikke tar "tak" i dem siden de har fasong som en opp-ned tallerken.

Jeg har ikke prøvd noe som helst, da jeg vet av erfaring at typisk lakkrens/whitespirt/kjemikaler har en tendens til å være ganske hard mot lakk. (ting har en tendens til å bli matt, og dette lar seg nok ikke så lett polere opp på en bil av glassfiber.... ;) )
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

cra

Sitat fra: Rymegnal på tirsdag 17. juni 2008, klokken 23:01
.... og dette lar seg nok ikke så lett polere opp på en bil av glassfiber.... ;) )

Jeg er klar over at jeg er inne på et felt jeg ikke har greie på nå, men spiller det noen rolle hva som befinner seg *under* lakken? Det er da lakken som mattes/poleres blank igjen. Kommer du innpå glassfiberet (eller metallet på et vanlig karosseri) så er der ingen lakk, og da blir det heller ingen blank alkkert ovblerflate?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Manna

Karrosseriet til en Buddy er av glassfiber, ergo bør du behandle "lakken" på samme måte som man behandlet top coat på båter av samme materiale. Avfetting er glimrende, det gjør jeg selv med jevne mellomrom.
Det kan være gunstig å bruke en god voks for top coat for å få en hard overflate som ikke skades så lett. det finner du i de fleste båtrekvisitaforretninger.

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

Griffel

Den tiden det var flytrafikk til fornebu fikk jeg et seigt belegg på alt som sto ute, og det mest effektive jeg fant dengang var Esso naturavfetting. Nå bruker jeg bioavfetting fra biltema. Flyplassen er vekk så problemet er ikke det samme så derfor vet jeg ikke om den er like bra men det virker slik. Er det noe som trenger litt ekstra rens bruker jeg Jiff jeg synes den virker bedre enn alt jeg har forsøkt av spesialrensemidler for gelcoat.

Et unntak er rustflekker som farger gelcoaten der bruker jeg et spesialmiddel beregnet nettop på det. Til polering: en vanlig bra flytende voks for biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. juni 2008, klokken 00:05
Nå bruker jeg bioavfetting fra biltema.

Er du fornøyd med den? Har kjøpt meg en selv, men ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd den. Alt for mange prosjekter på blokka på en gang. :( 

Jeg er alltid litt skeptisk til ting som er "Bio-", "Miljø-" osv. Det er så "i tiden" med slikt nå at jeg frykter å kjøpe Snake Oil av folk som bare skal tjene penger på miljøbølgen.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på torsdag 19. juni 2008, klokken 08:54

Er du fornøyd med den? Har kjøpt meg en selv, men ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd den. Alt for mange prosjekter på blokka på en gang. :( 

Jeg er alltid litt skeptisk til ting som er "Bio-", "Miljø-" osv. Det er så "i tiden" med slikt nå at jeg frykter å kjøpe Snake Oil av folk som bare skal tjene penger på miljøbølgen.  :-\

Vel den gangen jeg hadde større problemer med seigt voksaktig belegg på alt mulig forsøkte jeg ymse produkter, og det som jeg minnes het natur eller miljøavfetting som jeg handlet hos Esso var helt klart mer effektivt enn vanlig motorvask, white spirit og parafin.

Nå er ikke problemet like stor så jeg kan ikke sammenligne, men jeg tror de petroleums baserte avfettingene er litt for tøffe mot gelcoat og ikke mer effektive.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA