Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Baksete underholdning

Startet av elektrolux, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 19:25

« forrige - neste »

elektrolux

Dette er en stor dag for Think Classic elskere i hele Verden.  :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Tyskerene har omsider klart å lage en kombinert kodeknekker og programmeringenhet som kobles til Think Classic og knekker den aktuelle bilen sin kode for så å gi tilgang til over 200 parameter i Simotion styringen.

Dermed kan vi f.eks endelig programmere inn økt stoppspenning for å forhindre reversering av battericeller, eller økt startspenning for bedre tilpassing til Litium ombygging.

Andre umiddelbare omprogrammering jeg kommer på er økning av toppfart til 100 km/t tilpasset enkelte motorveistrekninger på østlandet, og endret kjørestrøm bedre tilpasset det aktuelle batteriet bilen har.

Gleder meg vilt til å montere inn de 8 litium cellene jeg har plass til, men som jeg ikke kunne montere grunnet 150V startspenningsbegrensningen vi hittil har måttet akseptere. Det bør gi en enda sprekere bil, med enda lenger rekkevidde.  ;)

Alt dette kan om kort tid tilbys og uten at en mister gearlåsen, den geniale farts og bremsepedalsaktiverte regenereringen og beholder den utrolige energieffektiviteten Classic'en har fra fabrikk.

Ser for meg å tilby omprogramering av Simotion som en ny Elbilhjelpen.no tjeneste til trengende for 1000 kr inkludert moms.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sigurd

Hva med en begrensning på maks effektuttak? Er det mulig?
Antar det er verre å få til redusert effektuttak avhengig av tilgjengelig spenning i batteriet? En del Classic'er (inklusive min) har varierende kvalitet på celleblokkene, som gjør at spenningen faller etter rundt en mil, og da er jeg veldig veldig forsiktig med høyrefoten, men det hadde vært fint om bilen hadde klart det selv... Da hadde jeg kanskje turt å låne bort bilen ved behov også...  ;D
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Sitat fra: Sigurd på mandag 07. oktober 2013, klokken 15:20
Hva med en begrensning på maks effektuttak? Er det mulig?
Antar det er verre å få til redusert effektuttak avhengig av tilgjengelig spenning i batteriet?

Begrenset effektuttak er allerede nevn i form av kjørestrøm tilpasset det aktuelle batteriet bilen har. Ideelt sett ser jeg for meg max 5 sec med 200A og deretter max 150A, men det kan være problematisk å kombinere tiden for en strømstyrke.

Ellers høres det ut som du hadde vært bedre tjent med et Robometer enn omprogramering. Slik du beskriver bilen din kan det være reversering på gang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mits

Er det ikke en Siemens frekvensomformer som er motorcontrolleren da? vannavkjølt?

eller ble det noe spesial laget greier for Think?

elektrolux

Programmet er spesielt for Think, og Think sin motor med girlås.

Tidligere måtte vi erstatte Think sitt program med et for Fiat 500 Elbil for å kunne endre parameterene.  Det betydde at bilen begynte å regenere når en slapp fartspedalen, og girlåsfunksjonen forsvant. Samtidig viste det seg at dette programmet var dårlig tilpasset Think sin motor som er noe kortere enn Fiat sin, noe som medførte ca. 10% høyere forbruk. I tillegg kommer tapene fra regenereringen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

mits

Oky.
takk for info Eletrolux. trodde det egentlig var hyllevare jeg :-). 
men kjempegreier at det er håp for flere Think på veien da ja.

Sigurd

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. oktober 2013, klokken 16:33
Ellers høres det ut som du hadde vært bedre tjent med et Robometer enn omprogramering. Slik du beskriver bilen din kan det være reversering på gang.
Håper ikke det. Mulig beskrivelsen min av situasjonen ble litt uklar. Det er ikke noe dramatisk spenningsfall, men spenningen ligger rundt 110V ved belastning etter ca en mil. Mener du likevel den er i faresonen for reversering?
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

elektrolux

NiCd blokkene ligger på rundt 7V ( 133V på hele pakken ) etter fullading, og faller raskt til 6 V ( 114V for hele pakken )  ved belastning. Har for tiden ingen NiCd utstyrte biler på veien så kanskje noen andre kan si hva som er normal spenning etter ca 10 km.

Setter vi minste spenningen opp til 100V bør styringen selv regulere ned strømmen når minste spenning nås. Dette benyttet jeg meg i alle fall av med stor suksess på CityEl'en min. Der hadde en full effekt i lang tid, og en relativt behagelig nedjusteringsperiode når batteriet nærmet seg tomt.

Når det er sagt er det kun individuell spenningsmåling av blokkene ( IV meter, Paktr ), eller RoboMeter prinsippet for måling av blokkspenningen som kan gi utvetydig melding om reversering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Som vanlig fra denne leverandøren. Venter enda, men håper på å ha det inne i løpet av 2-3 uker. Blir sendt sammen med en annen større bestilling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Thomas Henden

Jeg kunne tenke meg å få lagt inn begrensning på strømuttaket fra mitt aldrende batteri (92000km) og kanskje også litt økt terskel for laveste spenning for å beskytte mot reversering, men bor i Oslo, hvordan rent praktisk ordnes dette, jeg må vel ikke helt til Stavanger, vel?

Inkluderer dette strømtrekket til varmeapparatet, dvs. at man "trygt" kan bruke dette, at det i såfall litt mindre trekkraft til motoren da? Er kjekt å bruke det for å få rask varme i kupéen, de første 5 minuttene av kjøreturen, men bare hvis man ikke ellers drar for mange A ut av batteriet.

Noen sier at det av og til kan være for mye kjøling ved lading i lave temperaturer, er dette også et parameter som kan endres?

Eller hva med at sirkulasjonspumpa ikke kobles inn til stadighet når bilen står stille og 12V-batteriet skal lades? Dette er jo unødvendig - vurderer å installere en bryter eller noe for å slå av sirkulasjonspumpa når bilen ikke lader og kun lader 12V-batteriet. Det er vel sånn at om man kobler ut rett sikring, så vil sirkulasjonspumpa likevel gå når man lader bilen, bare ikke når 12Ven lader, eller?

Nå er ikke det så aktuelt lenger, de fleste har en 10A kontakt å avse når man trenger lading rundt om, men om parameteret for ladestrøm kunne endres så 10/16A bryteren i stedet styrer 5/10A, hadde ikke det vært så dumt. F.eks. ekstra langsom lading på varme sommerdager og dermed mindre behov for de bråkete kjøleviftene, mindre varmgang i laderen og lengre levetid på elektrolyttkondensatorene.

Må jo bare spørre, for hvis dere har hacka programvaren, så er det vel mange muligheter, kjører selv med jailbreaka iphone/pad og det åpnet seg en del nye muligheter, da! :-)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Henden på mandag 09. desember 2013, klokken 16:57
Jeg kunne tenke meg å få lagt inn begrensning på strømuttaket fra mitt aldrende batteri (92000km) og kanskje også litt økt terskel for laveste spenning for å beskytte mot reversering, men bor i Oslo, hvordan rent praktisk ordnes dette, jeg må vel ikke helt til Stavanger, vel?

Dette kan løses ved hjelp av samarbeidspartner. F.eks Caspar?

Inkluderer dette strømtrekket til varmeapparatet, dvs. at man "trygt" kan bruke dette, at det i såfall litt mindre trekkraft til motoren da? Er kjekt å bruke det for å få rask varme i kupéen, de første 5 minuttene av kjøreturen, men bare hvis man ikke ellers drar for mange A ut av batteriet.

Omprogramering av Simotion vil kun ha innvirkning på motorstyringen. Dermed må redusert totalstrøm tas fra motorens maks strøm, eller du må redusere pådraget ved bruk av varmeapparat.

Noen sier at det av og til kan være for mye kjøling ved lading i lave temperaturer, er dette også et parameter som kan endres? Kan ikke endres. Er vel heller ikke et reelt problem.

Eller hva med at sirkulasjonspumpa ikke kobles inn til stadighet når bilen står stille og 12V-batteriet skal lades? Dette er jo unødvendig - vurderer å installere en bryter eller noe for å slå av sirkulasjonspumpa når bilen ikke lader og kun lader 12V-batteriet. Det er vel sånn at om man kobler ut rett sikring, så vil sirkulasjonspumpa likevel gå når man lader bilen, bare ikke når 12Ven lader, eller?

Heller ikke et reelt problem. Ved lading trenges sirkulasjonspumpen; ikke for kjøling, men for temperatur utligning av blokkene. Noen reell kjøling er det neppe så lenge viftene på radiatoren er termostatstyrte.

Nå er ikke det så aktuelt lenger, de fleste har en 10A kontakt å avse når man trenger lading rundt om, men om parameteret for ladestrøm kunne endres så 10/16A bryteren i stedet styrer 5/10A, hadde ikke det vært så dumt. F.eks. ekstra langsom lading på varme sommerdager og dermed mindre behov for de bråkete kjøleviftene, mindre varmgang i laderen og lengre levetid på elektrolyttkondensatorene.

Mange rare behov du ser. Batteriet blir faktisk avkjølt under opplading, ikke oppvarmet. Kun i siste fase (5A) blir det oppvarming, men 160V x 5A blir kun 800W så dette bør heller ikke medføre noe vesentlig temperatur. Har du likevel varmgang under lading har du sannsynligvis batteriproblem.


Må jo bare spørre, for hvis dere har hacka programvaren, så er det vel mange muligheter, kjører selv med jailbreaka iphone/pad og det åpnet seg en del nye muligheter, da! :-)

Helt klart mange muligheter, også til å forverring. Kommer derfor til å være meget forsiktig med hva som endres. På biler som fremdeles bruker original batterikjemi tenkes laveste kjørespenning satt til 95-100V i stedet for 85V, og maks strøm begrenset til 150-200A i stedet for 225A. Og endret maks hastighet til 100 km/t i.h.h.t. nye fartsgrenser. På ombygde biler vil selvfølgelig spennings og strøm verdier settes i.h.h.t. det nye batteriets behov.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA