Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av misterg, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 16:10

« forrige - neste »

misterg

Ønsker med dette innlegget å starte en tråd til hjelp for alle oss som snart blir ferske elbil-eiere.
Jeg har bestilt min Model S, med levering i februar.
Hvilke tiltak/innkjøp/praktiske ting bør ordnes før vidunderet kommer i hus?
Jeg har plukket opp diverse tips i andre tråder, men med så mye informasjon synes jeg det er vanskelig å få en god oversikt.

Hva bør gjøres ift el-bil aspektet: bombrikke/registrering opp mot ladepunkt. Kan en umiddelbart kjøre i kollektiv-felt og benytte ferje gratis (pga EL-skilt) eller må en registreres et sted?
Hvilke innkjøp bør gjøres- hva er et "must" og hva er nice-to-have?
Adaptere for ulike ladepunkt?
Har forstått det slik at vinterdekk og felger er lurt å ordne selv (egne tråder for dette) og at el-anlegget i garasjen må oppgraderes (til 32A en-fase), men hvilke andre grep bør tas på forhånd?

Setter pris på alle innspill!

petersv

Sitat fra: misterg på mandag 07. oktober 2013, klokken 12:08
Ønsker med dette innlegget å starte en tråd til hjelp for alle oss som snart blir ferske elbil-eiere.
Jeg har plukket opp diverse tips i andre tråder, men med så mye informasjon synes jeg det er vanskelig å få en god oversikt.

Hva bør gjøres ift el-bil aspektet: bombrikke/registrering opp mot ladepunkt. Kan en umiddelbart kjøre i kollektiv-felt og benytte ferje gratis (pga EL-skilt) eller må en registreres et sted?
Har forstått det slik at vinterdekk og felger er lurt å ordne selv (egne tråder for dette) og at el-anlegget i garasjen må oppgraderes (til 32A en-fase), men hvilke andre grep bør tas på forhånd?

Hei og velkommen. Alt du nevner her har allerede egne tråder med mye bra info. Anbefaler deg å ta en titt på det.

cairnz

Det er mange tråder med forskjellig informasjon ja, litt her og litt der - men poenget han stiller er faktisk ganske så kurant - hva om vi samler informasjon fra forskjellige tråder i en "Forberedende sjekkliste for min nye elbil" - tråd som kan settes sticky med liste over ting (ev. linker til tråder, poster, nettbutikker).

Ser for meg at det bør inneholde punkter om bl.a.: Adaptere som ikke følger med som er kjekke å ha, Forberede og måle eksisterende EL-anlegg for tilpasning til elbillading for de som ikke har det før (1-fas, 3-fas, 230V, 400V, IT, TN - det er ikke alle som har kontroll på alle definisjonene og mulighetene), ladebrikker/nøkler avhengig av om man er i oslo eller andre byer, bompengebrikke, osv.

Det hadde vært fint å hatt dette i en og samme tråd :)
Elbilist

AreLib

er enig kunne vært kjekt med en sånn liten liste...sitter igjen med inntrykket av at jeg må kjøre rundt med frunken full av adaptere og kabler og at man helst skal bo på en kraftstasjon med allslags stikk
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

mgarm

Helt enig!

Det er ikke lett å lete rundt i andre poster som har 100vis av sider.
For en fersking er det ikke lett å skjønne hva som skal til med ledninger, adaptere, salto kabel ol.
Leste om han som har tatt en tur i Danmark. Glad det ikke var meg for å ta ett crash course i lading og adaptere passer ikke en fersking.

eclipse

Sitat fra: misterg på mandag 07. oktober 2013, klokken 12:08

Mitt råd er: Ikke ta av å gjør det komplisert, du trenger det sannsynligvis ikke!

Bombrikke: Kan ikke gjøre noe før du har fått vognkortet. Da får du en ekstra brikke til ditt eksisterende abonnement og registrerer en fritaksavtale. I mitt tilfelle kjørte jeg innom Esso etter jeg hentet bilen og ordnet det der.

Gratis ferje og kollektivfelt: Trenger ikke gjøre noe, når du tar ferje sier du at du har elbil og betaler da bare for fører og passasjer.

Adaptere: Du får schuko og blått 32A Cee adapter med bilen, bestill rødt 400V adapter i tillegg selv om det ikke er ofte du trenger dette. Lag en kort (30 cm) lang schuko skjøteledning fordi schuko adateret som følger med bilen kan være litt stort for enkelte ladekontakter. Ellers vil jeg si at hvis du kommer til å trenge et spesielt adapter så kan du lage/kjøpe det etter behov, det er ikke nødvendig å lage dette på forhånd da du klarer deg i 99% av tilfellene uten.

Strøm i garasjen: Sjekk hva du har mulighet til for en billig penge, unngå en dyr oppgradering før du får bilen for du trenger det sannsynligvis ikke. Hvis du har 400V 3fas ut så er det greit å utnytte dette med å sette opp en rød kontakt, sjekk med installatør om hvilke muligheter du har. 230V 16A 1fas holder lenge til vanlig bruk, hvis du billig kan oppdatere til 230V 32A 1fas så er det greit, men jeg råder deg til å vente til du får bilen så ser du hvordan det går.

Registrering mot ladepunkt: Avhengig hvor du bor i landet, sjekk med elbil foreningen, du får RFID brikke fra dem
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

petersv

Det er jo allerede en sticky tråd med populære emner rundt model s?

En ting er iallefall helt sikkert, det blir ikke enklere at man putter hummer å kanari inn i denne tråden ;)

Det man burde gjøre er å ta wikien i bruk aktivt. Man må sende mail til NEL (står på forsida av wikien) for å få skrivetilgang der.

Viking

jeg venter også på å få min Telsa levert. Enig at det er veldig vanskelig å få oversikt over all infomrasjon i alle de ulike trådene her på formuet.

Når jeg så denne posten tenkte jeg : ja, helt enig!

For eksempel tråder rundt lading blir fort så sykt tekniske at jeg detter av lasset.

Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

misterg

Tusen takk for svar eclipse- akkurat slike innspill jeg håpet på :D
Jeg har bare 8 amp på kontakt i fellesgarasje, så her blir jeg nok uansett nødt til å oppgradere!

Da er konklusjonen altså: gjør minst mulig til en har fått erfaringer med egne bohov.
Er desverre lenge til februar :-[

Stavanger S85

MrUnderhill

Hvor langt kjører du hver dag og hvor lenge vil bilen stå til lading? Kan du lade på jobb?

Hvis bilen står til lading 10 timer hver natt på og lader 8A, vil du lade ca 8mil rekkevidde hver natt (230V 8A gir ca 8km / t ladehastighet). Dette holder kanskje i første omgang?

laumb

Foreslår å fortsette i egne tråder.
Samletråder med mange spørsmål som allerede er besvart medfører kun enda flere uoversiktlige tråder som igjen medfører enda flere tråder med varierende innhold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA