Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

komunikasjon med Odb2. pluss batteri spørsmål

Startet av ellinger, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 01:01

« forrige - neste »

sven erik


Stellar

#61
Med dette adapteret kan vi altså lade på stasjoner med Chademoplugg. Hva om det lages en omvendt adapter, kan vi da risikere at andre kan begynne å bruke "våre"  ladestasjoner?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

tho

Sitat fra: Stellar på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:04
Med dette adapteret kan vi altså lade på stasjoner med Chademoplugg. Hva om det lages en omvendt adapter, kan vi da risikere at andre kan begynne å bruke "våre"  ladere?

Hver Tesla med superlader mulighet er sikkert utstyrt med en krypteringsnøkkel som ladestasjonen sjekker ved hjelp av et challange response system. Dvs. Bilen må "bevise" til ladestasjonen at den er en Tesla med superlader mulighet. På ChArDeMo trenger en bare å bevise at en har betalt.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Stellar

http://www.greentechmedia.com/articles/read/EV-Review-Tesla-Learns-to-Share-with-Mercedes

"While unconfirmed, the B-Class Electric Drive might be the first non-Tesla that is both compatible with, and allowed to charge at, the company's so-called "Supercharger" stations that dot the California coast and are planned to expand across the country."

Fremtiden tilsier at vi ikke får ha disse ladestasjonene for oss selv tror jeg.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

plvr

Sitat fra: Stellar på onsdag 30. oktober 2013, klokken 11:10
Fremtiden tilsier at vi ikke får ha disse ladestasjonene for oss selv tror jeg.

Men det kan vel like godt bety at man kan nyte godt av at andre samarbeidende produsenter, eksempelvis MB, bidrar med utbyggingen av SC på sikt?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er ikke unaturlig at MB får SuperCharger mulighet, de samarbeider med Tesla og er deleier. Dessuten er det Tesla som skal levere batteri, motor og drivverk til MB  ;)

Talvern

Hei.

Noen som vet om disse "amerikanske" versionene kan brukes i Norge?

Hvis det går, kan man få kjøpt det noen plass?

Hvis ikke, har noen peiling på når EU versionen som passer til oss kommer??

Gruppekjøp?? :)

Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

sindrej

De amerikanske kan ikke brukes i Norge.  Europeiske Model S har annen plugg enn amerikanske Model S.  De kommer om det som på teslaspråket heter to uker (dvs. ikke i dag, en eller annen gang i fremtiden).

Per Magnus

Sitat fra: sindrej på torsdag 31. oktober 2013, klokken 00:32
De amerikanske kan ikke brukes i Norge.  Europeiske Model S har annen plugg enn amerikanske Model S.  De kommer om det som på teslaspråket heter to uker (dvs. ikke i dag, en eller annen gang i fremtiden).

Først kvartal 2014 var den infoen jeg fikk i forrige uke på Alnabru.
Model X - 90

JohanH


Sitat fra: Per Magnus på torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:50
Sitat fra: sindrej på torsdag 31. oktober 2013, klokken 00:32
De amerikanske kan ikke brukes i Norge.  Europeiske Model S har annen plugg enn amerikanske Model S.  De kommer om det som på teslaspråket heter to uker (dvs. ikke i dag, en eller annen gang i fremtiden).

Først kvartal 2014 var den infoen jeg fikk i forrige uke på Alnabru.

... Dvs om ca 2 uker da :)

Bjoris

#70
Det har vel blitt mye diskutert, men jeg tror jeg ville fått litt dårlig samvittighet om jeg stod med en Tesla på en hurtigladerstasjon med CHAdeMO og det stod div LEAFer og i_MIEV er som ventet. Disse trenger kanskje 10-20 minutter lading for å komme seg hjem og har ikke noe alternativ...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Per Magnus

Sitat fra: bjoris på torsdag 31. oktober 2013, klokken 14:21
Det har vel blitt mye diskutert, men jeg tror jeg ville fått litt dårlig samvittighet om jeg stod med en Tesla på en hurtigladerstasjon med CHAdeMO og det stod div LEAFer og i_MIEV er som ventet. Disse trenger kanskje 10-20 minutter lading for å komme seg hjem og har ikke noe alternativ...

Dersom jeg faktisk hadde et alternativ med en SC så er jeg enig. Men det er steder der CHAdeMO er eneste hurtigladealternativet, f.eks. E-134 over Haukeli. I alle tilfeller vil jeg ikke lade mer enn jeg behøver for å komme meg frem til destinasjonen der det er lademuligheter.
Model X - 90

Bjoris

#72
Sitat fra: Per Magnus på torsdag 31. oktober 2013, klokken 14:34
Sitat fra: bjoris på torsdag 31. oktober 2013, klokken 14:21
Det har vel blitt mye diskutert, men jeg tror jeg ville fått litt dårlig samvittighet om jeg stod med en Tesla på en hurtigladerstasjon med CHAdeMO og det stod div LEAFer og i_MIEV er som ventet. Disse trenger kanskje 10-20 minutter lading for å komme seg hjem og har ikke noe alternativ...

Dersom jeg faktisk hadde et alternativ med en SC så er jeg enig. Men det er steder der CHAdeMO er eneste hurtigladealternativet, f.eks. E-134 over Haukeli. I alle tilfeller vil jeg ikke lade mer enn jeg behøver for å komme meg frem til destinasjonen der det er lademuligheter.

Nei, jeg ser at dette ikke blir helt lett. Men jeg har følt på dette "presset" når jeg sitter i dagens Leaf og lader og det kommer andre som står å venter... Det er ikke så lett, spes om du trenger full range for å rekke dit du skal og det går saktere og saktere med ladingen...

22 kW uttaket er mye billigere å sette opp, det er vel i praksis bare 32 A 400 volt som mange butikker og restauranter har allerede så jeg håper og tror, samt gambler litt på nå da at det popper opp mange flere slike muligheter fremover enn hurtigladere, dette vil isåfall gjøre at en dobbellader blir mye mer anvendelig enn en CHAdeMO adapter...

Min oppfatning er iallefall at står det mellom å kjøpe ett CHAdeMO adapter eller dobbellader så bør en velge dobbeltlader, skal en ha alle muligheter ja så er det jo kult å kunne lade rimelig raskt på alle hurtigladerene i tillegg, da skal en jamme kjøre langt og på rare steder om en må stoppe lengre enn en ville gjort med en vanlig bil, uansett...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ed1son

Noen ny info på dette emne? :-)

Pris , leveringstid ...............bør en gå for dobbeltlader eller CHAdeMO adapter?


Har lest at CHAdeMO blir faset ut i EU ettervært, å ser også at det begynner å poppe opp 22kW type 2 ladepunkt rundt om i landet.
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

Kristian O

Sitat fra: ed1son på fredag 10. januar 2014, klokken 11:11
Noen ny info på dette emne? :-)

Pris , leveringstid ...............bør en gå for dobbeltlader eller CHAdeMO adapter?


Har lest at CHAdeMO blir faset ut i EU ettervært, å ser også at det begynner å poppe opp 22kW type 2 ladepunkt rundt om i landet.

Prisen var 6300,- når eg bestilte bilen. Kom opp som eit alternativ ilag med vinterhjul, service etc.
Eg ville heller tatt dobbellader, nettopp pga det du skriv om EU.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA