Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

komunikasjon med Odb2. pluss batteri spørsmål

Startet av ellinger, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 01:01

« forrige - neste »

svingen

bah,skal tesla start og bruk hurtigladeren til nissan/trillingene nå da ;) skal vel stå der et par timer og lad da ;)
men spøken til side,håper att det kommer flere hurtigladere,har jo alt lest om att det starter og bli kø noen plasser i helger osv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Griffel

Sitat fra: svingen på torsdag 10. oktober 2013, klokken 00:10
bah,skal tesla start og bruk hurtigladeren til nissan/trillingene nå da ;) skal vel stå der et par timer og lad da ;)
men spøken til side,håper att det kommer flere hurtigladere,har jo alt lest om att det starter og bli kø noen plasser i helger osv.
Med høy minuttpris på CHAdeMO, billig Type 2 AC og gratis SC gidder de vel ikke bruke førstnevente mer enn høyst nødvendig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:46
Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 01:55
Nå tror jo stadig at dette er litt optemistisk 50kW 500V og 100A, derfor tror jeg som jeg trodde noen inlegg opp at  Tesla vil ta de 100A fra 50 kW laderen, og med ca. 400V bateri blir det ca. 40kW, men det er jo veldig bra og en dobling i forhold til dobbeltlader, og en kan jo bruke den en del ganger før den en har spart på single lader blir brukt. Så er det kun spørsmål om når den kommer, og ikke lenger om.

CHAdeMO-laderne leverer normalt 120A.
Chademo er 125A maks.

Model S bør kunne lade med 125A, så ca. 45kw maks tipper jeg, siden batteriet på Tesla har litt lavere spenning enn Leaf?

Vises ladespenningen i displayet på model S eller er det kun Ampere som vises?

jkirkebo

Sitat fra: flux på torsdag 10. oktober 2013, klokken 01:58
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 09:46
CHAdeMO-laderne leverer normalt 120A.
Chademo er 125A maks.

Model S bør kunne lade med 125A, så ca. 45kw maks tipper jeg, siden batteriet på Tesla har litt lavere spenning enn Leaf?

Vises ladespenningen i displayet på model S eller er det kun Ampere som vises?

125A maks ja, men jeg har aldri funnet en slik. Alle jeg har ladet Leafen på har makset ut på 120A.

Model S har noe høyere batterispenning enn Leaf. 365V nominelt mot 360V for Leaf. Det ser vi på sluttspenningen også, 394V for Leaf og noe over 400V for TMS.

Ja, du får både ladespenning, ampere og effekt opp i displayet i TMS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Ok, jeg mener å ha fått over 120A på Abb laderene.

Griffel

Sitat fra: flux på torsdag 10. oktober 2013, klokken 11:15
Ok, jeg mener å ha fått over 120A på Abb laderene.
Nå finnes det jo flere ulike ladere, 25 kW, 50 kW og 62,5 kW er vell alt sammen vanlige typer, så er det litt variasjon mellom fabrikatene av ladere for denne standarden, i tillegg til noe mindre variasjoner mellom ladere av samme fabrikat og type. En snakker her hele tiden om nominelle data som oppgis av fabrikanten, så erfaringene rundt dette kan nok variere en del.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jærbuen

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 07:53
Hva om TOC kjøper inn 10stk adaptere som 100medlemmer spleiser på. 600,- pr pers. Adapterne legges på 1 eller 2 sentrale steder i Oslo hvor medlemmene kan hente ut adapter og signere ut. Bensinstasjoner kunne være et slikt sted om de er villig til det.

Det samme kan gjøres i trh, Stavanger og Bergen.
Evt få en adapter stasjonert lokalt der laderen befinner seg, alltid en bensinstasjon eller kjøpesenter i nærheten som da kan få tjent noen kr på økt omsetning.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Lokführer

Blir etterhvert en imponerende mengde adaptere og ledninger/kabler og slikt for å få sikra seg. I tillegg til en jumperstarter så begynner frønken å bli full gitt.
Tommel opp for ørten standarder!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Stellar

Et bilde til, med tilkoblet adapter.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Havebigfun

Det var bekymringsfyllt mye vekt/moment på kontakten- denne løsningen kan ikke være bra om den benyttes regelmessig :o

Øyvind.h

Ouch! Skulle kanskje vært teleskopben på adapteret? Det verste er at folk flest sikkert tenker at dette er helt greit, på lik linje med at de lar ladekabelen henge i schuko stikket hjemme uten avlastning  :o
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Skulle jo bare mangle at folk tror dette er helt greit når Tesla designer det sånn...

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:12
Ouch! Skulle kanskje vært teleskopben på adapteret? Det verste er at folk flest sikkert tenker at dette er helt greit, på lik linje med at de lar ladekabelen henge i schuko stikket hjemme uten avlastning  :o

Må visst ta frem fotostativet med teleskopben og sette under adapteret. Hmm, mye greier man skal ha med seg i en tesla etterhvert.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

kjølholdt

dette adapteret kommer jeg til å bruke 5-6 ganger i året såpass må det vel tåle:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA