Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

komunikasjon med Odb2. pluss batteri spørsmål

Startet av ellinger, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 01:01

« forrige - neste »

laumb

Salto kabelen støtter da vitterlig 22kW på 32A 400V?

Charge and Drive

Det stemmer, så hvis du er tilkoblet 400V og 32A kan du lade AC opp til 22kW med den kabelen.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

jkirkebo

Sitat fra: laumb på søndag 06. oktober 2013, klokken 23:19
Salto kabelen støtter da vitterlig 22kW på 32A 400V?

Ja, på trefase. Da bruker du 4 ledninger. DC bruker kun 2, + og -.

Uansett vil det ikke gå an å plugge CHAdeMO-adapteren (eller en SuperCharger) inn i Salto-kabelen, kun direkte inn i bilen. Bilen har Type 2 kompatibel port, men den er modifiser til å aksepter DC med høy strømstyrke i tillegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: ellinger på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:25
Made in US hvor alt er overdimensjonert, er mest trolig lett plast og det er jo kabel mellom adapteren og Type2 kontakten.
Sitat fra: ellinger på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:51
Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:30
CHAdeMO kontatken er i seg selv ganske tung, så det beste hadde vært hvis sammenkoblingen kunnde vært lagt i bagasjen eller på bakken ved tørt vær.
Er derfor det står at det kommer en egen for Europa.
Det er nok heller fordi Europa har en type 2 kontakt i bilen (egentlig en type 2 kompatibel), mens USA har en ikke kompatibel Tesla kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cirion

Sitat fra: ellinger på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:25
Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:18
Jeg syns det er flott at Tesla kommer med en CHAdeMO adapter, men er skeptisk til utformingen med tanke på den belastningen som kontakten i bilen vil få. Det ser ut som at både adapteren og CHAdeMO kontakten skal henge fritt og dermed vil all vekten belaste kontakten i bilen.
Made in US hvor alt er overdimensjonert, er mest trolig lett plast og det er jo kabel mellom adapteren og Type2 kontakten.
Tror det går bra, alle industrielle kontakter skal holde en hvis kg for å kunne bli godkjent
Jeg lo godt og syns den faktisk var ganske liten.... Chademo pistolen er jo bare ubrukelig SVÆR i stedet for den amerikanske Model S SuperCharger kontakten.

US hvor alt er overdimensjonert sier du, men Tesla har da mindre kontakt enn både Chademo og Combo her i Europa, mens i USA er Tesla kontakten enda mindre enn i Europa. Eneste grunn til at Europeisk kontakt er så mye større enn i USA er at vi har fått en ladekontakt som både støtter SuperCharger men samtidig er kompatibel med en helt std. Mennekes type2 kabel.

Chademo adapteret kan ikke bli mindre enn den gigant saken der... Hvis ikke den monteres i funk eller bagasjerommet.
De kunne ha brukt en lenger kabel slik at chademo pistolen ligger på bakken. Men disse kablene er så svære og stive at det går nok bra.

1000USD = 6000NOK + MVA? Ikke så galt som jeg regnet med. Jeg tippet mellom 12 000,- og 15 000,- Her i Norge.
Ca. 7500,- for Chademo adapter + betale for strøm er sikkert greit for mange.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Når jeg tenker etter, må jo dette Chademo adapteret være helt essensielt for US spec TMS'er i Europa!
Spesielt siden de ikke kan bruke EU SuperChargere.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

BlueS

Her er det noe rart med regnestykkene. Iflg. de amerikanske sidene skal den lade 50KW DC, men kun gi 112 km pr time lading. Det er jo ikke mer enn vi får med full effekt på AC med dobbeltlader. SC skal gi 500 km på en time med 120 KW. Da burde 50 KW gi 200 km pr time....
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

shb

Når jeg lader Leafen lever laderen bare 50kW kunn kort tid, max 2 min så daler den til 9kW  så det er vel snitt på 1 time. SC lader jo ikke med 120kW hele tiden den heller. Jeg fikk ikke mer enn 98kW på Gol 5 september. Etter 40 minutter var den nede i 39 kW. Dette for å beskytte batteriet, det er jo bra. Kommer ikke til å kjøpe CHAdeMO adapter til flere tusen, for så å betale pr kWh også. Alle de nye laderene blir vel utstyrt med CHAdeMO,Combo og 22kW AC kontakt da er vi reddet.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Havebigfun

Sitat fra: Cirion på mandag 07. oktober 2013, klokken 10:04
Når jeg tenker etter, må jo dette Chademo adapteret være helt essensielt for US spec TMS'er i Europa!
Spesielt siden de ikke kan bruke EU SuperChargere.
OT her men Tesla tilstreber 0 US TMS i Europa.

Griffel

#24
Sitat fra: BlueS på mandag 07. oktober 2013, klokken 18:05
Her er det noe rart med regnestykkene. Iflg. de amerikanske sidene skal den lade 50KW DC, men kun gi 112 km pr time lading.
Det står vel ikke akkurat det, det står:
Sitat
Take advantage of CHAdeMO's network of 50 kW charging stations...
Som jo betyer at du kan bruke disse stasjonene, men ikke nødvendigvis at du gjennom adapteret kan lade med 50kW.

Nå skulle det ikke forundre meg om det er skrivefeil i annonseringen. CHAdeMO laderen er egentlig 500V 100A altså 50 kW.
Nå finnes det det også 25 kW ladere altså 500V 50A.
Jeg synes ikke det er utenklig at det skulle stått: "Take advantage of CHAdeMO's network of 50A charging stations".
Med Teslas batterispenning på ca 400V blir dette rundt 20 kW og rimer bra med 70 miles/hour.

Jeg ville ta dette helt med ro til spesifikasjoner for Europa forligger, men vil gjette på maks 100A altså ca 40kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BlueS

Sitat fra: Griffel på mandag 07. oktober 2013, klokken 19:58
Sitat fra: BlueS på mandag 07. oktober 2013, klokken 18:05
Her er det noe rart med regnestykkene. Iflg. de amerikanske sidene skal den lade 50KW DC, men kun gi 112 km pr time lading.
Det står vel ikke akkurat det, det står:
Sitat
Take advantage of CHAdeMO's network of 50 kW charging stations...
Som jo betyer at du kan bruke disse stasjonene, men ikke nødvendigvis at du gjennom adapteret kan lade med 50kW.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

ofn

Endring på hjemmesiden til Tesla:
"Take advantage of CHAdeMO's network of 50 kW charging stations by enabling onboard hardware and purchasing an external adapter. CHAdeMO stations charge at the rate of approximately 150 miles of range per hour of charge with locations primarily in the Pacific Northwest."
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Nuvolari

Sitat fra: ofn på mandag 07. oktober 2013, klokken 22:13
Endring på hjemmesiden til Tesla:
"Take advantage of CHAdeMO's network of 50 kW charging stations by enabling onboard hardware and purchasing an external adapter. CHAdeMO stations charge at the rate of approximately 150 miles of range per hour of charge with locations primarily in the Pacific Northwest."

Yes!

DA blir det nok adapter på denna karen :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

sondell

#28
Se der ja, det var feil skrevet som antatt ja. Gode greier. Särlig for meg som angret på at jeg ikke tok dobbeltlader... 240 km lading per time er jo fint når en er på tur utenom superchargers...

kjølholdt

Jada to gode beskjedet da blir det adapter på meg og bilen is being prepared for pick up or delivery
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA