Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

komunikasjon med Odb2. pluss batteri spørsmål

Startet av ellinger, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 01:01

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: pagal på mandag 10. februar 2014, klokken 18:11
CHAdeMOadapter godkjent for momsfritak når fakturert sammen m bilen.
Hvordan vet du det?

Hva blir da prisen?

sindrej

Da hadde det vært en no-brainer å ta med en slik om jeg bestilte i dag.  "Synd" det er en stund siden jeg fikk bilen  ???

krister461

Ok, det er jo prisen de satt for flere måneder siden. Det burde vært mulig for de som alt har fått bilen og få den til den prisen også.

Jeg for min del står nok over - forventer at SCene vil løse de aller fleste langtur-behovene mine. :)

Gressvikingen

Pussig, jeg har fått beskjed om at det ikke gir grunn for momsfritak. Det behandles på samme måte som matter og annet stæsj.

Eller er det full forvirring i Tesla organisasjonen?
Jeg skulle gjerne hatt fakta angående dette. MVA fritaket er i utgangspunktet ikke noe Tesla gir oss, men en rett vi har fått av den norske stat.
P85D"+"

Hans Håvard Kvisle

Merverdiavgiftshåndboka gir et slags svar:
Finansdepartementet legger i brev av 26. august 2002 til grunn at kun «utstyr» som må anses å være en del av kjøretøyet, omfattes av fritaket. Ved vurderingen må det legges vekt på hva som naturlig eller rimelig følger med et kjøretøy, hvor det også tas hensyn til hva som er vanlig standard. Naturlige momenter kan være utstyrets fysiske, påbudte eller funksjonelle tilknytning til kjøretøyet. Denne vurderingen må kun foretas ved det konkrete salget, ikke ved senere vedlikehold, reparasjon etc. Videre må utstyret være levert fra selgeren av det aktuelle kjøretøyet og det må ikke betales et særskilt vederlag for utstyret.
http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Merverdiavgiftshandboken/Kapitler/6/?mainchapter=49187#x49187

CHAdeMO-adapter solgt i etterkant av overlevering av elbil, vil være mva-pliktig.

CHAdeMO-adapter som selges sammen med elbilen, kan være avgiftsfritt så sant informasjonen på fakturaen formuleres riktig, dvs at det ikke framstår som det betales et særskilt vederlag for utstyret, men inngår i kjøretøyets totalpris.

For 6-7 år siden var jeg gjennom et bokettersyn fordi Fylkesskattekontert ville saumfare mva-praksisen i en norsk produsent av elektriske kjøretøy. Vi besto eksamen og hadde gjort alt riktig, og fikk aksept for mva-fritak på komponenter som  f.eks. soltak, sportsratt, røde calipere, ladeledninger, vinterhjul, foliering und so weiter. Burde ikke være så vanskelig for Tesla å få det til.
St.Hanshaugen

Gressvikingen

#125
Takk for svar!
Tesla har vel ikke vært så lenge i bransjen at de kjenner hvor grensen går. Det er vel noe av det vi prøvekaniner får ta høyde for kanskje. Dog er MVA fritaket en rett og egentlig ikke noe som helt og holdent er overgitt til Tesla å bestemme, men, men... De ser ikke ut til å fire på dette adapteret inntil videre. Ren vrangvilje spør du meg siden det ikke er forskjell på dette og et blått/rødt adapter, bortsett fra prisen.
Ikke nytter det med matter heller selv om bilen ennå ikke er levert... >:(
P85D"+"

krister461

Jeg har ikke registrert at noen har fått den med på bilfaktura, men det virker som om Tesla opplyser om pris på kr 6300 uansett, så da har det ikke så mye å si. Kanskje det betyr at de har mye mindre avanse på de det kommer moms på?

Balrog

#127
Fikk tak i en hyggelig kar i Tesla nå, glemte å spørre om pris, men "de testes ut i USA, men er nok ikke klare før mot slutten av 2014". Jeg forsto det som at de som bestiller bil med dette adapteret nå får levert først. Det ligger kanskje an til at det blir nevekamp om de første av disse som blir tilgjengelig for åpent salg.

Kanskje ikke noen god ide å basere sommerferien på lading via chademo, for de av dere som har tid og mulighet til sommerferie med andre ord.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

krister461

Testes i USA? Mener å ha sett en nordmann på Facebook som testet i Norge... Flere har også sagt mars/april...

Balrog

Chademo er vel Chademo uansett land, så det spiller vel egentlig ingen rolle hvor de tester, bare Teslaen har det europeiske ladeinntaket?

Poenget med innlegget mitt var egentlig bare å videreformidle at Tesla i dag formidlet "på slutten av 2014". Vi håper jo tidligere alle sammen, men planlegging av reiser med dette adapteret i nær fremtid er kanskje ikke så lurt.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

krister461

Tja, som du sier så har vi en annen ladeplugg i Europa. I tillegg har vi jo lært siste halvåret at det norske el-nettet oppfører seg annerledes enn USA og resten av Europa. Derfor er det en viktig milepæl at de er igang med testing i Norge og ikke bare USA.

Men, uavhengig av det så er det ikke bra om de nå snakker om slutten av 2014 etter å ha sagt mars/april til mange. Taim vill tell :S

Griffel

Sitat fra: krister461 på fredag 14. februar 2014, klokken 11:38
Tja, som du sier så har vi en annen ladeplugg i Europa. I tillegg har vi jo lært siste halvåret at det norske el-nettet oppfører seg annerledes enn USA og resten av Europa. Derfor er det en viktig milepæl at de er igang med testing i Norge og ikke bare USA.

Men, uavhengig av det så er det ikke bra om de nå snakker om slutten av 2014 etter å ha sagt mars/april til mange. Taim vill tell :S
Nå "ser" jo ikke dette adapterte noe som helst av det det norske IT nettet, men en DC lader (CHAdeMO) som er galvanisk skilt fra dette nettet. Og den europiske pluggen er den de selv bruker på sine SCer i Europa med doble strømstyrker i forhold til CHAdeMO.
(Så selv jeg vil være lite bekymret for dette.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stiantveitofficial

2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Øyvind.h

Kanskje de fant ut at det er mer langsiktig og antakelig lettere/rimeligere å satse på CCS istedenfor CHAdeMO?
Eller kanskje de støtte på noen utfordringer med godkjenning slik at de må sette adapteret på vent noen måneder?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Tja, man holder vel på å teste noen slike? Tipper resultatet av testingen har noe med dette å gjøre.

Uansett ikke veldig bra når Tesla sin representant fortalte meg at bilen kunne lade på chademo under prøvekjøringen tidlig i mai 2013. Adapteret var like rundt hjørnet...

Jeg håper at Tesla lykkes og har satset 700.000 på det, men selskapets forhold til tid og lovnader later til å være en smule spansk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA