Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

komunikasjon med Odb2. pluss batteri spørsmål

Startet av ellinger, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 01:01

« forrige - neste »

ellinger

Da var den amerikanske lansert og er klar for salg iløpet av vinteren.
Den vil ligge på 1000USD for de med SC aktivert og 2400USD for de uten som forhåndsbestiller, ellers 2900USD.
Det kommer en egen versjon for Europa

Charge and Drive

Jeg syns det er flott at Tesla kommer med en CHAdeMO adapter, men er skeptisk til utformingen med tanke på den belastningen som kontakten i bilen vil få. Det ser ut som at både adapteren og CHAdeMO kontakten skal henge fritt og dermed vil all vekten belaste kontakten i bilen.

Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Havebigfun

Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:18
Jeg syns det er flott at Tesla kommer med en CHAdeMO adapter, men er skeptisk til utformingen med tanke på den belastningen som kontakten i bilen vil få. Det ser ut som at både adapteren og CHAdeMO kontakten skal henge fritt og dermed vil all vekten belaste kontakten i bilen.
Jeg tenkte det samme- vi får håpe det er en elastisk ledning mellom ladekontakten og adapteren slik at den kan henge ned- ellers blir det et stort moment på kontakten i bilen...

ellinger

Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:18
Jeg syns det er flott at Tesla kommer med en CHAdeMO adapter, men er skeptisk til utformingen med tanke på den belastningen som kontakten i bilen vil få. Det ser ut som at både adapteren og CHAdeMO kontakten skal henge fritt og dermed vil all vekten belaste kontakten i bilen.
Made in US hvor alt er overdimensjonert, er mest trolig lett plast og det er jo kabel mellom adapteren og Type2 kontakten.
Tror det går bra, alle industrielle kontakter skal holde en hvis kg for å kunne bli godkjent

Charge and Drive

CHAdeMO kontatken er i seg selv ganske tung, så det beste hadde vært hvis sammenkoblingen kunnde vært lagt i bagasjen eller på bakken ved tørt vær.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

ellinger

Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:30
CHAdeMO kontatken er i seg selv ganske tung, så det beste hadde vært hvis sammenkoblingen kunnde vært lagt i bagasjen eller på bakken ved tørt vær.
Er derfor det står at det kommer en egen for Europa.
Den amerikanske er lettere etter hva jeg husker.

laumb

Tror nok det blir hengende adapter her og. Få er vel interessert i å gå fra bilen i 2-3 timer med åpent bagasjerom , eller å legge noen tusen watt i søledammen ved bakdekket?

Elkjell

solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

sven erik

det enkleste er om man kan legge den oppe på bakjulet  eller såpas at man kan legge den på  plattingen  ved hurtigladeren

TerjeV

#9
Sitat fra: Charge and Drive på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:18
Jeg syns det er flott at Tesla kommer med en CHAdeMO adapter, men er skeptisk til utformingen med tanke på den belastningen som kontakten i bilen vil få. Det ser ut som at både adapteren og CHAdeMO kontakten skal henge fritt og dermed vil all vekten belaste kontakten i bilen.

Vil ikke dette problemet løses ved å bruke Type2 / Type2 kabelen vi har kjøpt fra Zalto til bilen?!
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

OddB

Sitat fra: ElKjell på søndag 06. oktober 2013, klokken 21:15
Da ble dobbeltladeren overflødig ?
Langt derifra !
Type 2 er europastandarden, CHAdeMO skal EU fase ut i løpet av noen år.
En AC lader er MYE billigere enn en DC lader og kan derfor få mye større utbredelse.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Charge and Drive

Her er det en blanding av begreper/standarder.

Mode 4
DC ladingen har 2 standarder i Europa i tillegg til Teslas egen superlader.
CHAdeMO (japanske og noen franske biler)
CCS - Combo (tyske biler)
Laderne gir i dag maks 50 kW, men bilen styrer ladefarten på bakgrunn av utetemp og temp på batteriet.

Mode 3
AC lading - ladefarten er avhengig av laderen som sitter i biler og hva ladestolpen er kobler til, 400 V eller 230V, samt størrelsen på sikringen (ofte 16 amp eller 32 amp).
Da bruker man f.eks. den type ladekabel som mange kjøpre hos Salto.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

kjølholdt

Spenningen knytter seg vel nå til hvor mange km den gir i lading, vet tesla sier 70 miles , men det er jo lov å håpe på mer
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: ElKjell på søndag 06. oktober 2013, klokken 21:15
Da ble dobbeltladeren overflødig ?

Neppe. Med dobbeltlader og 22kW stolper utenfor et passende kjøpesenter kan jeg sette fra meg bilen der en times tid mens vi handler og spiser. De fleste CHAdeMO-laderne der jeg beveger meg (nord for Oslo) kan settes igang for maks 15 minutter av gangen, til den nette pris av kr. 44,- eller deromkring. Det blir både dyrt og stressende.

Jeg kommer neppe til å bestille denne adapteren. Og ihvertfall ikke om den er begrenset til 25kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: TerjeV på søndag 06. oktober 2013, klokken 21:44
Vil ikke dette problemet løses ved å bruke Type2 / Type2 kabelen vi har kjøpt fra Zalto til bilen?!

Nei, Salto-kabelen er maks 32A. Så om det i teorien gikk an å bruke den hadde du bare fått 11,5kW effekt. Men det går ikke da Tesla har en modifisert Type 2 kontakt for DC. Salto-kabelen vil bare virke for AC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA