Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Michelin X-Ice Xi3 levert på dør for under 10.000 kroner

Startet av tklab, mandag 14. oktober 2013, klokken 23:33

« forrige - neste »

tklab

Ser at den nye modellen til leaf gir resterende batterikapasitet i %.
Noen som vet om dette også blir mulig på eldre modeller med oppdatering av software?

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mismatch

Tja, mottok akkurat brev fra Nissan om oppgradering av software på bla "guessometeret" som skulle tilsvare 2013 modell. Hensikten skulle være økt nøyaktighet i målingen.

Det stod intet om hvorvidt visningen av målingen skulle endres. Vi får se hva resultatet blir, "alle" Leaf eiere får vel samme brev, så det er bare å vente på førstemann.

Lynet

Kan det være oppdatering for å forvirre spy appen???  8)

Vært for lite konspirasjonsteorier etter at originalappen for Android kom etter et år venting....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rico

Jeg oppgraderte min for et par uker siden, og det ble ingen %-visning i displayet. Ingen endringer jeg merket what so ever....

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Erikhb på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 07:23
Jeg oppgraderte min for et par uker siden, og det ble ingen %-visning i displayet. Ingen endringer jeg merket what so ever....

Med andre ord intet nytt fra Nissan Nordic fronten.
Synes det er fantastisk at de i dette brevet skryter av at batteripakken er så god at de kan tilby 5år/100 000km garanti på batteripakken.
Var det ikke dette Nissan Nordic lovet i fjor? Og hvorfor er batteriene i en Leaf så mye dårligere i Norge og Europa at de ikke kan garantere 8 år/160 000km som i Nord Amerika??

ravn

Var også å oppgraderte i går. Ingen synlig endring, og jeg som hadde gledet meg til soc %.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Elvind

Jeg forstår ikke hvordan de kan hevde at de bruker samme programvare som i 2013, og at hensikten med oppgraderingen er å gi føreren mer nøyaktig informasjon om gjeldende batterikapasitet, og så ha akkurat samme visnign som før. Det er mulig informasjonen nå er mer korrekt, men mer nøyaktig er den iallfall ikke, da det fortsatt er tolv streker som må tolkes. Har derfor sløst bort halvannen time på morran i dag uten å få noe igjen for det.

Deretter sløst bort ytterligere en tid på å skrive brev til Nissan Norge. Spent på hva de svarer.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

Thomas Parsli

Denne versjonen er visstnok (fikk deg i dag tidlig så min erfaring er kort) mer nøyaktig (riktig) visning av resterende rekkevidde (GOM).

Forrige versjon som jeg har kjørt med siden februar var dårligere enn versjonen den erstattet.
Jeg har hørt rykter som at det var feil i korrigering for temeratur, men min erfaring var at det også var store feil i algoritmen for utregning av resterende kjørelengde.

Min erfaring forrige uke var bla å "miste" 10km over 100meter (opp festningstunellen) men samtidig ikke "miste" noe over 12km variert kjøring med like mye stigning.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Det går 2-3 uker før den nye programvaren har "kjørt seg inn". Det er ikke tvil om at gjettometeret har blitt bedre etter den siste oppdateringen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

thoru

SitatJune 6, 2013
This voluntary service campaign provides complimentary update of certain vehicle software in MY11-12 LEAFs to match current MY13 production specifications. The reprogramming of the Lithium Ion Battery controller is intended to improve the accuracy of the Battery Capacity Level Gauge. The reprogramming of the On-Board Charger is intended to expand the number of ompatible chargers.

SitatThe 2013 LEAF features many improvements, including updated software that improves the performance of the battery capacity level gauge (outlined below) to more accurately reflect actual battery capacity. This update does not change the amount of capacity represented by the each of the bars in the meter.
In addition, the vehicle's on-board charger software has been enhanced to improve compatibility with a broader range of EV charging equipment. By updating the software for 2011 and 2012 vehicles, Nissan is providing customers with the benefits of these ongoing improvements enjoyed by owners of the 2013 LEAF.

DeadLock

Hei.

Min Leaf fikk oppgradering da jeg hadde den på 30000km service.

Etter oppgraderingen går hurtiglading tregere, da den dropper til 30A når den passerer 70% (I hurtigladerdisplayet), og den lader bare til 93,4% (Leaf Spy Pro) med vanlig L2 lading over natten hjemme.

GOM er mindre på "ville veier" enn før, men merker at jeg har tilgang til mindre kapasitet enn før oppgraderingen.

Kjører 94km en vei til jobb, og lader på jobben.

I dag fikk jeg skilpadde før jeg ankom jobben, og måtte skru av varmen og sitte med igjenduggede vinduer den siste kilometeren.

Blir spennende å se hva som skjer når temperaturen etterhvert synker under -10C ..


Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Kryten

for å hindre duggen på vinduene dine kan du trykke på mode knappen til klimaen etter du har slått av og sette luftstrømmen til vindu. Dette gjør at du ikke får så mye dugg. Jeg kjører 60 km til jobb og bruker ikke varmen (er jo bare å kle seg  :P ) men har luften "åpen" hele veien
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

kjbu

Sitat fra: Kryten på onsdag 27. november 2013, klokken 10:59
for å hindre duggen på vinduene dine kan du trykke på mode knappen til klimaen etter du har slått av og sette luftstrømmen til vindu. Dette gjør at du ikke får så mye dugg. Jeg kjører 60 km til jobb og bruker ikke varmen (er jo bare å kle seg  :P ) men har luften "åpen" hele veien

Og/eller ha liten gløtt åpning på vinduet. Det blir litt kaldere, men får ut mye av fuktigheten i bilen så det dugger mindre. Blir også mindre is/dugg på innsiden av vinduene på morgenen.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

DeadLock

OFF-Topic warning:   Dugg.

Ja, jeg bruker aktivt muligheten til å fryse på beina og få 20% luft opp på frontruten. (Mode-knappen til den viser luft ned + opp på vindu gir ca 80% iskald luft på beina, og 20% opp på vinduet.)

I typisk vestlandsvær dugger det hele tiden, og kombinert med luftfuktighet på rundt 80% så er det vanskelig å holde duggen unna uten å bruke A/C.

Evig regn + åpent vindu..? :)

On-Topic:

Jeg hurtigladet tre ganger i går, og alle gangene gikk hurtigladerne (3 forskjellige, alle ABB-ladere fra Lyse) ned til under 30A når den passerte 70%, og gikk jevnt nedover til den stoppet på 82%.  Da viste Leaf-Spy Pro 78% SOC.

Bilen "bruker" også "mer" strøm føles det som.
Snittet har gått opp fra 0,19 til 0.22.

Resetter snittforbruket i helgen, så blir det spennende å se framover.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA