Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Pini, mandag 14. oktober 2013, klokken 15:32

« forrige - neste »

Pini

Etter en kostbar besøk hos Vestlandske Auto på Moa i Ålesund fikk eg vite at laderen ikke sender strøm til dc-dc konverteren. Lader er nå ute av bilen  og skal kontroleres. Eg er god venn med løddebolten og har tenkt å måle kapasitet på store elektrolytt kondesatorer. Noen som har skjema til laderen eller noen forslag om andre komponenter som skal sjekkes? Laderen er fin inne uten vann og fuktskader. Eg er radioamatør og har litt peiling på elektronikk ,men kommer ikke langt uten skjema.
la0gz op. Pini
Honda Varadero XL1000,Honda CB1100F Super BolDor, Think 2001

Lynet

Laderen sender ikke noe strøm til DC-DC. DC-DC får strøm fra et rele BMS via den kvite boksen på høyre side foran og sender direkte til 12V.
Laderen er koblet via en kontaktor i BMS.
Originalt skjema for laderen finnes ikke, men det er noen på forumet som har tegnet et skjema.

Jeg reparerte en lader for mange år siden, da var den ene store kondensatoren løs!
Et annet vanlig problem er releet som slår på 230V, det har også noen motstander som parallellkobles før releet legges inn. Motstandene ryker hvis releet svikter. Motstandene er lange grønne.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Pini

Takker for svar. Fikk opplyst, fra karen som reparerer Think biler hos Vestlandske auto,at strøm fra hovedbatterier går til dc-dc via laderen, at det er laderen som styrer alt.
la0gz op. Pini
Honda Varadero XL1000,Honda CB1100F Super BolDor, Think 2001

pm_dawn

Jag har Elschema till laddaren i Scannat och klart.
Skicka mig ett PM med mailadress så får du schema av mig.

Mvh
/Per

elektrolux

Sitat fra: Pini på søndag 06. oktober 2013, klokken 13:52
Takker for svar. Fikk opplyst, fra karen som reparerer Think biler hos Vestlandske auto,at strøm fra hovedbatterier går til dc-dc via laderen, at det er laderen som styrer alt.

Think Classic er ikke avhengig av laderen i det hele tatt; Unntatt å lade batteriet da.

Det er fullt mulig å kjøre rundt uten laderen og lade bilen med en ekstern lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Pini

Eg har vannfylt baterier selv,uten overlading ,da eg tørte ikke å kjøre bil helt til Moa (ca. 3-4 mil fra Ulsteinvik inkl. ferge) og ja, bilen var fullt kjørbar hvis 12v batteri var oppladet.
Men reparatør på vestlandske auto klarte ikke å sette bil i overladingmodus for å kunne fjerne servisbeskjed.Da eg så kjørte bil heim ,skjede en del rare ting. Instrumentet viste 80% hele tida og etter ca 10-15 km ble motorstyrke redusert(min mistanke var at det var kun 20% på batteriet slik som eg leverte bilen) fart var nede i 20-30 km. og eg hørte en liten "pop"(håper ikke en celle gikk...)bilen stoppa midt på ferga  og måtte triles noen meter.Da eg så skule av ferga viste batteri 100% .Kjørte av og parkerte rett ved kaia.Komm etter 2 timer med en kompis for å taue bilen og da var kapasitet på bateriet null.Bilen ville ikke lade etter dette (blinka 5 korte og en lang symbol for lading) så eg tok laderen ut. Men før eg fikk stans midt i Ulstenvik med helt dødt 12v batteri (som var under 1år gammel og er nytt nå) så opplevde eg noen ganger at bilen var helt dødt(ingen livsteign) for så å starte etter 1-2 timer helt normalt og alt var i orden (fusk med BMS rele ??? ) Og kor liger BMS rele ? i batteri  kasa?
la0gz op. Pini
Honda Varadero XL1000,Honda CB1100F Super BolDor, Think 2001

Caspar

Ja BMS ligger nede i batterikassen. Du kommer ikke til den uten å ta ned batteriet. Det er ikke en del det er spesielt mye tull med
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#7
Sitat fra: Pini på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:08
Men reparatør på vestlandske auto klarte ikke å sette bil i overladingmodus for å kunne fjerne servisbeskjed.Da eg så kjørte bil heim ,skjede en del rare ting. Instrumentet viste 80% hele tida og etter ca 10-15 km ble motorstyrke redusert(min mistanke var at det var kun 20% på batteriet slik som eg leverte bilen) fart var nede i 20-30 km. og eg hørte en liten "pop"(håper ikke en celle gikk...)bilen stoppa midt på ferga  og måtte triles noen meter.

Høres ut som du har betalt en kostbar regning forgjeves:

- Bilen trenger ikke settes i overladingsmodus for å kunne fjerne servicemelding, men DC-DC bør være aktiv slik at 12V spenningen er godt over 12V. Kan det hende reperatøren glemte å starte bilen, og kun satte tenningen på?

- Bilen reduserer motorstyrken om spenningen på framdriftsbatteriet faller under 85V. Dette er desverre alt for lav spenning og burde vært på minimum 95V. Dermed vil de svakeste cellene dine allerede før dette ha reversert og startet å produsere knallgass. "popet" du hørte var mest sannsynlig eksplosjon idet denne knallgassen eksploderte. For nærmere info om dette les her:  http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Her bør verkstedet ta ansvar, og ta batteripakken din ned for reparasjon. Du vil trenge opptil 7 fungerende blokker som erstatning for de som har eksplodert/fått følgeskader av eksplosjonen. Siden pakken din nå er helt tom, vil det være vanskelig å diagnostisere den skikkelig. Få mestrer en slik jobb, og bytter for mange/ for få blokker. Eneste skikkelige reparasjonen nå blir en skikkelig blokktest for kapasitet på hver enkelt blokk, rens og maling av batterikassen som nå har skader etter lut, og montering  av batteriovervåkning for å kunne monitorere at reparasjonen faktisk fungerer.

Elbilhjelpen.no har siden starten spesialisert seg på nettopp slike jobber, og har reddet mang en Think Classic fra huggeren. Dessverre tar ikke alle kosten med en slik "10 års service" som før eksplosjonen ville kostet ca 10000 kr, men grunnet skadene og behov for erstattningsblokker gjerne kommer 20-30000 kr.

P.S. Skulle ikke blitt overrasket om laderen din er OK, og vil ikke lade grunnet overslag/isofeil i batterikassen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Pini

Men da må eg vurdere å kvite meg med bilen... Eg har hatt bilen på eu kontroll i februar og nå må eg ta det på nytt i november da tidligere eier kjørte med manglelapp i 1 1/2 år. Eg har dreia bremseskiver,bytet bremsekloser og bytta kuleledd og  satt helt nye sommerdekk. Kjæringa vil ikke kjøre den eg bor bare 400m fra jobben. Eg har tung mc og elsykkel og det holder. Hvis noen er interessert å hente bilen som delebil til ikkeskampris så gi lyd fra deg
la0gz op. Pini
Honda Varadero XL1000,Honda CB1100F Super BolDor, Think 2001

mits

det viste seg da jeg testet denne bilen i dag. at det komer "pop" lyder under den. i svinger. det er foringer i bakaksel som lager disse lydene viser det seg og ikke eksploderende batteri. heldigvis  ;D 

Finnes det nye foringer og få kjøpt. eller må man lage nye selv.

HAr reservge bakaksel. men nye foringer hadde vert kjekt uansett)

elektrolux

Du kan kjøpe nye lager og nye stubbakslinger. Vanligvis må begge deler byttes, og da er det enklere å bare bytte hele akslingen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torn

Sitat fra: mits på torsdag 24. oktober 2013, klokken 16:09
.......det er foringer i bakaksel som lager disse lydene viser det seg og ikke eksploderende batteri. heldigvis  ;D 

Finnes det nye foringer og få kjøpt. eller må man lage nye selv.

HAr reservge bakaksel. men nye foringer hadde vert kjekt uansett)

Har du tilgang til dreiebenk?   
Jeg ordnet bakakslingen på den ene bilen med å få dreid bronse-foring som var 47 mm innvendig og 53 mm utvendig.  Presset inn i bærearmen etter at jeg hadde satt inn 2 smørenippler på bærearmen.   Ser ut til å fungere fint nå, så får vi se om denne løsningen er holdbar.
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

mits

Har egen dreiebenk ja. har plukket sund en aksel og ser at det er veldig enkelt og lage foringer ja.  tenkte og dreie et par av Oilon jeg?

Torn

Ekstra info:
Jeg la bærearmen i fryseren over natten for å få litt mere klarning før jeg presset inn hylsen. 
Det største problemet for meg var å få tak i materiale til å dreie hylsen med. 
Presset inn godt med fett og limte på en plate på utsiden av hylsen/bærearmen, så får jeg se til våren om det fortsatt virker like bra.
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

elektrolux

Sitat fra: Torn på søndag 27. oktober 2013, klokken 23:03
Jeg la bærearmen i fryseren over natten for å få litt mere klarning før jeg presset inn hylsen. 

Hadde du ikke fått bedre klaring ved å legge hylsen i fryseren?

Går ut fra at glidelageret skal erstatte rullene som er originalt?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA