Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjølevifte på PSA bilene

Startet av lkarlsen, onsdag 02. juli 2008, klokken 22:02

« forrige - neste »

lkarlsen

Hei. Jeg er hentet en Think City PIV4 (hva står egentlig PIV4 for ?) i Bergen. Dette var en "amerikansk" utgave, og har av alle ting fått ettermonterrt aircondition. Dette er en relativt stor boks bak setene, samt en kompressor og vifte under bilen bak i tillegg til styring av dette under dashbordet foran. Proffesjonelt montert, men det virker på meg som dette systemet virkelig veier endel kilo og dermed kanskje reduserer rekkevidden. Det trekker sannsynligvis mye strøm også om det er i bruk.

Jeg antar at det anbefales å demontere dette, eller er det omfattende? Noen som har erfaring med dette?
Takker.
BMW i3, ny november 2014
Think City ( solgt )

Griffel

#1
Dersom den ikke står i vegen og tar opp nyttig plass, ville jeg prøve først å se om rekkevidden er noe særlig mindre enn normalt, og så ta en prøvetur med kjøler på for å se hvor mye det betyr.

Vekten er vell ikke stor sammenlignet med vekt av bil, batterier og passasjer. Vekt går direkte på rullemotstand så som et anslag: 30kg er kanskje 3% vektøkning og 2% økt forbruk.(altså når den ikke er i bruk)

Når det gjelder kjøling husker jeg fra den gang dette ble solgt for ettermontering i biler at det ble sagt at air condition i bil krevde mindre energi enn det å kjøre med et åpent vindu. (anslag ca. 10%)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Du må regne med at det går en hel dag for å få gjort det pent. Uansett blir det et hull i gulvet der boksen sitter nå som må tettes. Boksen er en etter min mening unødvendig solid (2mm?) jernboks. Hele A/C anlegget er ikke tyngre enn at jeg klarer å løfte det, tipper ca 30 kg uten at jeg har hatt det på vekta.

Robort, nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått testet og sendt A/C'en til deg enda.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

lkarlsen

Takker så mye for svar. Har også snakket med Øivind Lunde som også sier det samme. A/C får sitte i bilen inntil videre.
BMW i3, ny november 2014
Think City ( solgt )

elektrolux

Sitat fra: El rayo på mandag 16. juni 2008, klokken 21:05
Robort, nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått testet og sendt A/C'en til deg enda.

Går bra. Har enda ikke fått fylt Freon 134a på klimaserviceapperatet jeg kjøpte på Ebay, men har bestillt 10 liter av stoffet, og har ikke glemt at jeg eier et Think AC.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

PIV 4, Personal Independent Vehicle modell 4.

Det ble bygget 3 forskjellige prototyper før den endelige nr 4 ble satt i produksjon.
PIV 2 ruslet rundt på Lillehammer under olympiaden, PIV 3 ble kjørt i Oslo under et utleieprosjekt i regi av Oslo Energi, nå Hafslund,i 1996.
Dessuten ble 35(?) av disse leiet ut til et forsøksprosjekt i San Francisco.
Deretter ble det gjort store forandringer før PIV 4 ble lansert som Think i 1998, og den første konkursen ble et faktum.
Endel av PIV 3 som ble kjørt i SF var utstyrt med AC, men det viste seg at en måtte velge mellom AC og rekkevidde da strømforbruket var for stort.

PIV 3 har ved flere anledninger blitt kjørt 160 kilometer på en opplading.
Denne bilen er noe mindre og lettere enn Think, og har 20 blokker i batterikassen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

lkarlsen

BMW i3, ny november 2014
Think City ( solgt )

El rayo

Med den temperaturen og luftfuktigheten vi har i Oslo nå er du glad at du beholdt aircondition, Ikarlsen?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

lkarlsen

Ja, nå har den kommet til nytte :), så den blir nok sittende i bilen.
BMW i3, ny november 2014
Think City ( solgt )

OneMore

Heisan, ripper opp i en gammel tråd :-)

Jeg holder på med en Think som har AC.
Den er frakoblet og det er ønskelig å fjerne denne.

Har noen her inne fjernet en slik dings ?

OneMore!
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Har tatt ut en A/C enhet på høggern, bilen lå på siden, så jeg kom lett til inni og på undersiden. Mye jobb, den var skikkelig godt montert på amerikansk vis og alt ekstra er overdimensjonert.

Den kan demonteres uten å koble fra noen slanger til kjølemidlet.

Skruene som holder dekselet i bagasjerommet er gjemt under teppet, som er limt fast.

Det blir et stort hull i gulvet der A/C satt som må tettes med ett eller annet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Heisan, og takk for det! Hadde litt bekymringer for kjølemiddelet.
Jeg får den opp på bukk så kommer greit til.

Tenkte jeg skulle tette gulvet med original luke for trekanten/slepetau.
Enten å punktsveie eller poppe det fast med masse guffe i mellom ?

Men det er jo også en del elektrisk ser jeg under panseret for den.
Må finne sikringa slik at jeg ikke klipper feil ledning  ::)


OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Hullet i gulvet er nok større enn den luka som biler uten A/C har.

Det kan være forskjell fra bil til bil ettersom A/C kan være montert av forskjellige personer.

På den bilen jeg demonterte var det som følger:
* 114V DC til A/C kompressoren var koblet til "heater" kontakten på interfaceboksen med en Y-kabel.
* Det satt også en ekstra sort boks som er en pre charge krets ved vakuumpumpa.
* 12V til vifter var tatt over en egen sikring (nr 35) som ikke er brukt originalt, nederst til høyre på sikringsholderen.
* Det var tatt ut en tenningspluss (til termostaten, tror jeg) på baksiden av sikringsholderen med en strømtyv.

Enheten er mye tyngre enn den ser ut for så støtt den opp med noe før du løsner de siste skruene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Ellers kan jeg drenere systemet før demontering. Så slipper du å ødelegge osonlaget, og jeg får billig kjølemiddel til apperatet mitt. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: OneMore på mandag 14. november 2011, klokken 22:05
Heisan, ripper opp i en gammel tråd :-)

Jeg holder på med en Think som har AC.
Den er frakoblet og det er ønskelig å fjerne denne.

Har noen her inne fjernet en slik dings ?

OneMore!

Er det ikke bedre å koble den til igjen da? Dersom den virker er jo en AC en nyttig ting å ha.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA