Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sunnmøre til Bergen i TMS ?

Startet av Trøndertesla, søndag 13. oktober 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

christian1986

Så var det definisjonen av ødelagt batteri da... Kommer du med 50% restkapasitet etter 4 år tviler jeg på at Tesla er uvillige til å bytte(om du ikke har kjørt vanvittig mye da). I tillegg så er kjøpsloven der for å beskytte oss, noe den her ville gjort...

Igjen så er disse cellene testet i det vide og brede. Tap av rekkevidde i den skalaen her bør ikke bli et tema for folk flest i løpet av levetiden til bilen. Det som også burde vært testet, men som er vanskelig er hva som skjer med batteriet over tid selv med normalt bruk.

Er ikke engstelig for denne biten i det hele tatt.

TS

Sitat fra: valvolainen på søndag 06. oktober 2013, klokken 13:21
Står jo svart på hvitt i garantibestemmelsene at tap av rekkevidde ikke er en garantisak.
Det er kun ødeleggelse av batteriet som gjelder, og da får du et nytt batteri med tilsvarende rekkevidde som det gamle hadde før dets død.

Det står også i garantivilkårene at det er lokal lovgivning som er gjeldene.  Ihenhold til Norsk lov kan man ikke kalle noe for garanti dersom det ikke er en bedre beskyttelse av forbruker enn det forbrukerkjøpsloven tilsier. Elbilforeningen har har gjort en god jobb med de andre elbilimportørene ved å kalle de inn på møte hos NAF og komme med en % på gjenværende kapasitet.

Med Tesla må man nok opp til høyeste hold hos TM i USA, men jeg er ikke veldig beskymret for det. Jeg tror de bare forbeholder seg retten til å luke ut de som bevist har gitt batteriet unødvendige påkjenninger. Dette har de nok 100% historikk og kontroll på.

Det blir en sak TOCN må jobbe med på sikt.  Det er nok noen år til vi kan statuere et juridisk eksempel.
Jeg tror dette løser seg selv så snart de får reel konkurranse i premium segmentet.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

daggad

Om en ser på erfaringene med Lithiumbatterier på biler som Roadster, Leaf og trillingene så er ikke det med redusert kapasitet et så stort problem for oss her i kalde norden.
Langt verre er det i varmere strøk som i det sørlige USA. Dette er de verste forholdene for slike batterier.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

AllanW

Mitt regnestykke er simpelt.
Istedenfor å betale ca 180 000,- i 5 år for å kjøre BMWen min.
Bompenger , parkering , årsavgift , bensin osv. ( Har ikke tatt med EU kontroll og reperasjoner.
Så betaler jeg heller 180 000,- inn i min nye Tesla Model S.
Verditapet blir kanskje bittelitt høyere på Teslaen , men ikke de første årene , da kan jeg jo tilogmed selge den i pluss.
Men ser jo også at de som kjøpte Tesla Roadster taper enormt nå som Tesla Model S er kommet.
Ser det ligger flere på finn.no for 450 000,- og når man kan legge til 100-150 000,- å få en Model S så gjør man jo det.
Er redd dette blir tilfelle med Model S også.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Sjøhyene

Er nok veldig mange tidligere Roadster eiere som nå skal/har oppgradert til Model S. Så helt klart et kjøpers marked for Roadster for tiden ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

D.O

Finnes det en standard på levetid på batteri? Ala lyskilder som har en levetid i antall timer frem til de lyser 70% av opprinnelig lysstyrke.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Philip Marlowe

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41404

De fleste her på forumet lurer nok på hvordan bruktbilprisen på Model S blir om noen år. Denne artikkelen gjelder Leaf. Personlig kan jeg ikke tro at Model S vil få et større verditap enn andre nye biler i prisklassen 500-700 tusen.

Flere her på forumet har nok også sett denne artikkelen her om batterikapsiteten i Tesla Roaster etter 160 tusen km:
http://www.plugincars.com/tesla-roadster-battery-life-study-85-percent-after-100000-miles-127733.html

Hvis Model S batteriene er like bra, så må vel dette være bra for bruktbilverdien?  ???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OddB

#67
Hvordan vil verdifallet bli på "fossilbiler" i framtida da ? Når en av tre sier at deres neste bil blir en elbil, og trendforskere spår at vippepunktet kommer om 3-4 år bør vel eiere av "vanlige" biler være vel så engstelige som elbileiere... ?

http://www.aftenposten.no/nyheter/Kjorer-el-bilen-snart-forbi-den-vanlige-bilen-7346793.html#.UmqMnvlHCbg
2016: Etterspørselen etter biler med forbrenningsmotor faller massivt.
2017: Forhandlere får det svært vanskelig med å selge bruktbiler med forbrenningsmotor. De siste hybridbilene selges. Formel 1 har sin siste sesong.


For egen regning spår jeg at batteriprisene kommer til å synke i årene som kommer, og bensin- og dieselprisen vil øke.... Og det skulle ikke forundre meg at det kommer høyere klimaavgifter med årene også...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA