Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sunnmøre til Bergen i TMS ?

Startet av Trøndertesla, søndag 13. oktober 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:23
Skal man hele tiden ha den siste gadgeten blir det fort dyrt... til neste år kommer det jo en my og bedre... Nå er det litt forskjell på biler og mobiltelefoner. Selvsagt vil 17" se gammeldags ut om 10 år og 40 mil rekkevidde kan jo til og med en og en annen konkurrent ha klart å få til innen da..  Men skjermen kjører sikkert siste softwareversjonen og det kan hende du til og med kan gi bilen et 150 kWh batteri i tiårsgave...

Nettopp. Software er nøkkelen her. Jeg bruker fortsatt min over 4 år gamle iPhone 3GS som engang kom med iOS 3.0. Nå har den iOS 6.0 og gjør fortsatt alt jeg har behov for. Har absolutt intet ønske om å oppgradere til nyere modell. iOS 7 går riktignok ikke, så om noen år må den nok byttes, når nye apper til slutt krever iOS 7 eller nyere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hookmaker

Et par kommentarer til de mange innlegg:

1. Grunden til det store verditapet på fossil biler dag 1 i både Norge og Danmark er den store avgiften. Det er ikke samme verditap i andre lande. Dette kommer helt sikkert att påvirke MS på positivsiden.
Både Danske og Norske statskassen kommer at stå for en utfordring ettervert att avgiftfrie elbiler blir mere populære. Avgift er dømt til att komme innen 2-3 år på disse bilene. Pluss for dem som allerede har kjøpt.

2. Batteriprisen kommer att falde. Snakket med Volvo om en V60 hybrid. De sa att Volvo antar att batteriprisene faller ca. 50% i året i denne tiden ettervert att teknologien forbedres. Nu venter jeg på min MS, og når tiden til batteribytte kommer engang ut i framtida, så sover jeg gott på att det ikke blir svindyrt.

3.  Eksponentiel vekst i fossilbilteknologiutviklingen? Er det noen her som har røntgensyn? Disse bilene har knappt utviklet sig innen de siste 10 år. Små detaljer ja, og lite bedre motorer - MEN bare fordi de tvinges av diverse miljømål satt av verdens regjeringer.

Og se bare på Bayern utviklingen. Jeg var på BMW driving experience for en måned siden. Her så jeg BMW's I3. Fy fan. Fossilbilproducenterne tror ju att den som vil ha elbil vil ha en futurum infinitum bil som likner noe fra en dårlig film. Feil teori og derfor kommer de ikke selge mange av dem. Tesla har allerede forstått det for lenge siden.  8)


   
 

daggad

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:30
Nettopp. Software er nøkkelen her. Jeg bruker fortsatt min over 4 år gamle iPhone 3GS som engang kom med iOS 3.0. Nå har den iOS 6.0 og gjør fortsatt alt jeg har behov for. Har absolutt intet ønske om å oppgradere til nyere modell. iOS 7 går riktignok ikke, så om noen år må den nok byttes, når nye apper til slutt krever iOS 7 eller nyere.

Elon Musk er jo en stor fan av Apple også etter det jeg har forstått. ;)
Men en kan heller ikke direkte sammenligne telefoner og biler. Apples datamaskiner er en litt annen sak for eksempel.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

timingbeltkiller

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:41
Batteriet koster da vitterlig 12000 dollar i dag pluss moms dvs ca 85000
Denne prisen er opsjonen med 8 års forhåndsbetaling (Rentefritt lån til TM).
Tror ikke det eksisterer noen reservedelspris for batteribytte pr i dag.

TM har antakelig lavere produksjonspris på batteripakken enn konkurrentene.
På Tesla-forumet spekuleres det på fra $ 200 til 300 per kw = 17 - 25.5 K.
I tillegg kommer fortjeneste + montering.

Når det gjelder reservedeler i motsetning til kjøp av ny bil, kan du ikke bruke dollarkursen for å finne prisen i Norge.
For nå kommer mva og utgiftene med det høye norske kostnadsnivået inn.
Du kommer derfor sannheten meget nærmere med å ta dollarprisen og flytte komma et hakk til høyre.

Men alt dette er ren teori uten interesse for alle uten de meget få som måtte få et "lemon" batteri eller komme ut for et eller annet uhell, eventuelt en brukertabbe, som tar knekken på batterirekkevidden lenge før normal tid/km stand.
Såvidt jeg har forstått, vil ikke disse få uheldige bli reddet av 8-års garantien.
For den gjelder produksjonsfeil. Ikke tap av rekkevidde.

Dette i motsetning til bl.a. Leaf.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#49
Sitat fra: hookmaker på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:32

3.  Eksponentiel vekst i fossilbilteknologiutviklingen? Er det noen her som har røntgensyn? Disse bilene har knappt utviklet sig innen de siste 10 år. Små detaljer ja, og lite bedre motorer - MEN bare fordi de tvinges av diverse miljømål satt av verdens regjeringer.
Selv småbiler får du i dag som holder deg på veien og i riktig fil, varsler når du sovner, parkerer seg sjøl, skrur av og på fjernlys, på/av vindusvisker og periodesveiper etter behov, + + +
Autopilot som i fly er like rundt hjørnet.

Små detaljer?

Rent bortsett fra jeg tenkte vel så mye på elbilenes eksponensielle vekst.
Og dennes betydning for lengden på eiersyklusen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Et annet morsomt lite regnestykke til dere som har tenåringer i huset.
20 minutter i dusjen tilsvarer 6 mil i bilen ! :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Da har du i så fall et _svært_ generøst dusjhode :-)

Leaf_2014

Dårlig garanti er vel heller ikke med og løfter bruktbilprisen, med trådstarters kjøring er jo garantien over etter to år (80000km).

Feks BMW gir 200000km. Her bør Tesla komme etter.
Leaf 2014

OddB

Sitat fra: Muffinman på søndag 06. oktober 2013, klokken 08:20
Da har du i så fall et _svært_ generøst dusjhode :-)
http://www.husogheim.no/1/1_58.html
3,5-4 mil med sparedusj, 7-8 mil med vanlig... da blir 20 min i en «middels» dusj ca 6 mil :-)

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Jeg blir glad av å lese at trådstarter sparer såpass, sndre reaksjoner for folk ta på egne regninger  8)

Jeg kjøpte bilen siden den var kul og ikke alt for dyr. Har også beregnet endel forhåndsbetalte driftsutgifter i kjøpsprisen, men ville nok ikke brukt det som eneste argument for å kjøpe den om jeg egentlig ikke hadde hatt råd.

Men fytti rakkern for en bil!!!!! Følelser har en pris de og ;)

Trøndertesla

Sitat fra: Skjervesbu på søndag 06. oktober 2013, klokken 08:43
Dårlig garanti er vel heller ikke med og løfter bruktbilprisen, med trådstarters kjøring er jo garantien over etter to år (80000km).

Feks BMW gir 200000km. Her bør Tesla komme etter.

På P85 så har vi "8 års/ubegrenset kilometer" garanti på batteriet. Ellers så har vi jo 5 års reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Det holder i lange baner.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Leaf_2014

Sitat fra: Trøndertesla på søndag 06. oktober 2013, klokken 11:02
Sitat fra: Skjervesbu på søndag 06. oktober 2013, klokken 08:43
Dårlig garanti er vel heller ikke med og løfter bruktbilprisen, med trådstarters kjøring er jo garantien over etter to år (80000km).

Feks BMW gir 200000km. Her bør Tesla komme etter.

På P85 så har vi "8 års/ubegrenset kilometer" garanti på batteriet. Ellers så har vi jo 5 års reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Det holder i lange baner.

Mange kjøper vel denne som firmabil, disse vil vel ha to års kjøpslov? Batterigarantien dekker heller ikke tap av kapasitet, så man får håpe at dette ikke blir et problem.
Leaf 2014

nagela

Ifølge Tesla selger på Alnabru dekket 8 års batterigarantien også tap av kapasitet.

"Akseptabel" reduksjon var 20%, så hvis batteriets kapasitet gikk under 80% av ett nytt batteri ville det bli overhalt/byttet ut slik at det fikk full kapasitet igjen.

Jeg fikk ikke dette skriftlig, men er det noen andre som har noe mere "håndfast" ?
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

daggad

Sitat fra: nagela på søndag 06. oktober 2013, klokken 13:10
Ifølge Tesla selger på Alnabru dekket 8 års batterigarantien også tap av kapasitet.

"Akseptabel" reduksjon var 20%, så hvis batteriets kapasitet gikk under 80% av ett nytt batteri ville det bli overhalt/byttet ut slik at det fikk full kapasitet igjen.

Jeg fikk ikke dette skriftlig, men er det noen andre som har noe mere "håndfast" ?

Dette har jeg overhodet ingen tro på dessverre..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

valvolainen

Står jo svart på hvitt i garantibestemmelsene at tap av rekkevidde ikke er en garantisak.
Det er kun ødeleggelse av batteriet som gjelder, og da får du et nytt batteri med tilsvarende rekkevidde som det gamle hadde før dets død.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA