Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sunnmøre til Bergen i TMS ?

Startet av Trøndertesla, søndag 13. oktober 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

Jærbuen

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:38
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 17:38
Til og med et batteriskifte underveis vil det nok lønne seg...
Med erfaring fra batteriskift i Buddy, så kan jeg bekrefte at når det regnes kostnader, så må man i tillegg til strømprisen også regne inn batteri-slitasje...
Uten å vite noe om levetid på TMS-batteri, så kan man jo spekulere i pris på batteri om 10 år: f.eks. 100.000 NOK og at man da har kjørt 200.000 km: dvs. 50 øre/km.

Når et batteri er "oppbrukt" er avhengig av personlige behov; for min del inntreffer dette når jeg ikke lenger greier å komme hjem fra jobb på en lading på Buddyen.
På TMS vil dette skje når jeg ikke lenger kommer fram til hytta; dvs 20 mil - ca 40 kWh - som er ca 50% kapasitet av batteriet.
Jeg kommer til å ha TMS i 12-15 år og er ikke så opptatt av verditapet, men observerer at elbil-markedet oppfører seg ekkelt når det kommer nye modeller: Buddy, Reva og Think er idag ikke verd noe - selv om det teknisk sett er helt ok kjøretøy. Trillingene og Leaf har også kommet vesentlig ned i pris. Så får tiden vise hvordan det går med Model S - kanskje den oppfører seg motsatt fra de øvrige elbil-modellene 8)?

Jeg kjører både Buddy og Model S hver uke og kan ihvertfall skrive under på at kontrasten mellom de to er ekstrem!

Batteriet koster 60.000 i dag, kommer aldri opp i 100.000, snarere ned mot 20-40'?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Lanber

Beklager å si det, men sammenlignet med stort sett alt våre Bayerske venner serverer i rein kjøreglede og opplevelse så er det bare på ett område en MS vil rule og det er rå performace

toppi

Sitat fra: daggad på lørdag 05. oktober 2013, klokken 20:32
Jeg synes mange regner litt mye med hjertet og lite med fornuften, men det er helt vanlig psykologi når man har gjort et stort kjøp.  ;D

Selvfølgelig vil de som har spesielle forhold med jobbkjøring eller masse bompenger ha hyggelige tall, det sier seg selv. Men ser vi på TMS kun som en vanlig bil (og det er det Elon Musk vil vi skal) så er det en litt annen sak.
Jeg tror vi kan si med relativ høy sikkerhet at TMS vil i alle fall ikke ha noe LAVERE verditap enn sammenlignbare biler. Jeg tipper den vil ha et høyere tap enn det. Dette på grunn av at det er en veldig grei og velkjent sammenheng mellom tilgang og etterspørsel.
Det vil kanskje være bortimot 2000 TMS på veiene i løpet av neste år, og Tesla vil samtidig ha økt produksjonen og kan tilby bilen raskere og aldri i livet om jeg tror den øker noe særlig i pris.
Samtidig kommer Model X og bombesikkert konkurrenter fra andre bilprodusenter.

TMS er i en særklasse blant elbiler i dag, men bilene vi vil se om 4-5 år vil garantert gå utenom det den er i dag og rekkeviddene vil være strukket til å bli enda bedre.
Tenk også over at interiøret med skjermene til TMS er de beste i dag, men det skjer så mye på dette området at de er utdatert om 5-6 år. Se på nettbrettene og utviklingen der..

Det er ikke sikkert jeg har rett, men føler meg ganske trygg. Historien vil vanligvis repetere seg selv.
Dere har kjøpt en fantastisk flott bil, men elbilrevolusjonen er på gang, ikke over. Så alle som tenker på å kjøpe en TMS eller andre alternativer MÅ tenke på dette om økonomien er det viktigste i det.
Selv er jeg gadget freak, og dette er den råeste gadgeten jeg kan tenke meg.. !  8)

Du har rett i at elbilrevolusjonen bare har startet, og at en elbil vil tape seg i verdi som alle andre biler.

Så langt er vi enige, men hvor mye mer enn "vanlig" vil ikke fossilbilene tape seg når folk kan velge å vrake i brukte S og X og nye E pluss mange andre moderne elbiler fra Bayern? som koster 2 kr mila, samtidig som de rødgrønne neste valg går til valg på forbud mot fossil biler for privatbilister fra 2025?

Om man tenker verdifall og salgsverdi er min påstand at fossil bil blir taperen fremover. Den skal jo dø :'(
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

OddB

#33
Sitat fra: daggad på lørdag 05. oktober 2013, klokken 20:32
Jeg synes mange regner litt mye med hjertet og lite med fornuften, men det er helt vanlig psykologi når man har gjort et stort kjøp.  ;D

Selvfølgelig vil de som har spesielle forhold med jobbkjøring eller masse bompenger ha hyggelige tall, det sier seg selv. Men ser vi på TMS kun som en vanlig bil (og det er det Elon Musk vil vi skal) så er det en litt annen sak.
Jeg tror vi kan si med relativ høy sikkerhet at TMS vil i alle fall ikke ha noe LAVERE verditap enn sammenlignbare biler. Jeg tipper den vil ha et høyere tap enn det. Dette på grunn av at det er en veldig grei og velkjent sammenheng mellom tilgang og etterspørsel.
Det vil kanskje være bortimot 2000 TMS på veiene i løpet av neste år, og Tesla vil samtidig ha økt produksjonen og kan tilby bilen raskere og aldri i livet om jeg tror den øker noe særlig i pris.
Samtidig kommer Model X og bombesikkert konkurrenter fra andre bilprodusenter.

TMS er i en særklasse blant elbiler i dag, men bilene vi vil se om 4-5 år vil garantert gå utenom det den er i dag og rekkeviddene vil være strukket til å bli enda bedre.
Tenk også over at interiøret med skjermene til TMS er de beste i dag, men det skjer så mye på dette området at de er utdatert om 5-6 år. Se på nettbrettene og utviklingen der..

Det er ikke sikkert jeg har rett, men føler meg ganske trygg. Historien vil vanligvis repetere seg selv.
Dere har kjøpt en fantastisk flott bil, men elbilrevolusjonen er på gang, ikke over. Så alle som tenker på å kjøpe en TMS eller andre alternativer MÅ tenke på dette om økonomien er det viktigste i det.
Selv er jeg gadget freak, og dette er den råeste gadgeten jeg kan tenke meg.. !  8)
Skal man hele tiden ha den siste gadgeten blir det fort dyrt... til neste år kommer det jo en my og bedre... Nå er det litt forskjell på biler og mobiltelefoner. Selvsagt vil 17" se gammeldags ut om 10 år og 40 mil rekkevidde kan jo til og med en og en annen konkurrent ha klart å få til innen da..  Men skjermen kjører sikkert siste softwareversjonen og det kan hende du til og med kan gi bilen et 150 kWh batteri i tiårsgave...
Å bytte bil hvert 2.-3.år er veldig dårlig økonomi uansett bil. Satser du derimot på å beholde bilen i over 10 år klarer jeg ikke å se hvordan du kan gå i minus økonomisk....
Velger du å beholde den i 15+ år er hele problemstillingen ang. verditap uinteressant

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

christian1986

Sitat fra: Jærbuen på lørdag 05. oktober 2013, klokken 20:49
Sitat fra: RoadRunner på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:38
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 17:38
Til og med et batteriskifte underveis vil det nok lønne seg...
Med erfaring fra batteriskift i Buddy, så kan jeg bekrefte at når det regnes kostnader, så må man i tillegg til strømprisen også regne inn batteri-slitasje...
Uten å vite noe om levetid på TMS-batteri, så kan man jo spekulere i pris på batteri om 10 år: f.eks. 100.000 NOK og at man da har kjørt 200.000 km: dvs. 50 øre/km.

Når et batteri er "oppbrukt" er avhengig av personlige behov; for min del inntreffer dette når jeg ikke lenger greier å komme hjem fra jobb på en lading på Buddyen.
På TMS vil dette skje når jeg ikke lenger kommer fram til hytta; dvs 20 mil - ca 40 kWh - som er ca 50% kapasitet av batteriet.
Jeg kommer til å ha TMS i 12-15 år og er ikke så opptatt av verditapet, men observerer at elbil-markedet oppfører seg ekkelt når det kommer nye modeller: Buddy, Reva og Think er idag ikke verd noe - selv om det teknisk sett er helt ok kjøretøy. Trillingene og Leaf har også kommet vesentlig ned i pris. Så får tiden vise hvordan det går med Model S - kanskje den oppfører seg motsatt fra de øvrige elbil-modellene 8)?

Jeg kjører både Buddy og Model S hver uke og kan ihvertfall skrive under på at kontrasten mellom de to er ekstrem!

Batteriet koster 60.000 i dag, kommer aldri opp i 100.000, snarere ned mot 20-40'?
Selve batteriet koster nok 120-150k i dag. Tesla gambler på at det skal falle ned mot rundt 50-60 over de neste åtte årene. Derfor tilbyr de en opsjon for å kjøpe batteri 8 år fram i tid i dag... I alle fall i USA.

kjølholdt

Batteriet koster da vitterlig 12000 dollar i dag pluss moms dvs ca 85000
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

timingbeltkiller

Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:23

Å bytte bil hvert 2.-3.år er veldig dårlig økonomi uansett bil. Satser du derimot på å beholde bilen i over 10 år klarer jeg ikke å se hvordan du kan gå i minus økonomisk....
Velger du å beholde den i 15+ år er hele problemstillingen ang. verditap uinteressant
Har du 100% rett i.

Å beholde samme bilen 10 eller 15 år er neppe noe stort problem for de som idag har en slik eiersyklus.
Ikke like enkelt for de som har 3 eller 5 års syklus.
Hyppigste grunnen til å skifte bil er for mange forbedringer av ymse slag på nye biler.
Ting som det ofte ikke er teknisk mulig eller økonomisk lønnsomt å ettermontere.

Utviklingen på bilfronten er som utviklingen på de fleste andre områder eksponensiell.
Det øker også fristelsen eller sågar nødvendigheten av å skifte oftere enn etter 10 år.

Øket nypris på S85 og med det øket bruktbilpris har null betydning for de som beholder bilen til den er utslitt/har oppnådd veteranbilstatus.
For de som skifter regelmessig, går vinningen mer enn opp i spinninga.
For kjøpesummen du må ut med etter fratrekk av bruktbilsalget, øker.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Jærbuen

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:41
Batteriet koster da vitterlig 12000 dollar i dag pluss moms dvs ca 85000

OG, med moms ja, tenkte ikke på den jeg, er jo elbil :)
Men denne prisen skal ned, evt ytelsen opp for samme pris, så dette bekymrer ikke meg en plass.
En Tesla-rep. sa meg at etter å ha kjørt jorda rundt med en Roadster, hadde batteriet kun tapt seg i overkant av 6% :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

christian1986

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:41
Batteriet koster da vitterlig 12000 dollar i dag pluss moms dvs ca 85000
Det er en opsjon. For tesla sin del betyr det at de da bytter batteriet ditt om 8 år, ikke før.

Med andre ord gjennspeiler ikke den prisen hva batteriet faktisk koster i dag.

Jærbuen

Sitat fra: christian1986 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:02
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:41
Batteriet koster da vitterlig 12000 dollar i dag pluss moms dvs ca 85000
Det er en opsjon. For tesla sin del betyr det at de da bytter batteriet ditt om 8 år, ikke før.

Med andre ord gjennspeiler ikke den prisen hva batteriet faktisk koster i dag.
Trenger ikke nytt batteri før om 8 år, heller, er jo 8 års garanti ;)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

OddB

#40
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 09. juni 1970, klokken 21:07batterierriet koster da vitterlig 12000 dollar i dag pluss moms dvs ca 85000
Du får ikke kjøpt noe batteri i dag. Du forhåndsbetaler et batteri som du tidligst vil få utlevert om åtte år... det er noe helt annet. Pussig opplegg... du kan jo risikere at bilen er kondemnert lenge før det...og du kan oppdage at , batteriet er i topp form om åtte år....
Det beste med dette opplegget er at Tesla forplikter seg til å produsere batterier som passer til dagens biler i minst åtte år til :-)


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

christian1986

Sitat fra: Jærbuen på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:05
Sitat fra: christian1986 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:02
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:41
Batteriet koster da vitterlig 12000 dollar i dag pluss moms dvs ca 85000
Det er en opsjon. For tesla sin del betyr det at de da bytter batteriet ditt om 8 år, ikke før.

Med andre ord gjennspeiler ikke den prisen hva batteriet faktisk koster i dag.
Trenger ikke nytt batteri før om 8 år, heller, er jo 8 års garanti ;)

Sant nok. Genialt av Tesla. De som går inn på det går inn i et veddemål Tesla regner med å tjene på. For ikke å snakke om et rentefritt lån i åtte år...

TS

Det største risikoen for verditap på Model S ligger i TM som selskap .
Dersom de lever opp til sitt motto at bilen stadig skal bli bedre med ny SW og gadgets, så har jeg virkelig tro på at den vil holde seg veldig bra fordi mange velger å beholde den lengst mulig.

Men, om TM som selskap går på grunn eller selges til andre vil bilens salgsverdi og bruksverdi for mange svekkes vesentlig.




rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:00
Beklager å si det, men sammenlignet med stort sett alt våre Bayerske venner serverer i rein kjøreglede og opplevelse så er det bare på ett område en MS vil rule og det er rå performace

Der er jeg ikke enig, kjøreflyten man får på svingete veier med 60kW regen tilgjengelig på gasspedalen slår alt jeg har testet av tyske pølseflåter. Kombinert med den umiddelbare gassresponsen og det ekstremt lave tyngdepunktet så havner konkurrentene med fossilmotor LANGT bak.

Balansegangen mellom komfort og kjøreegenskaper på P85+ er også perfekt etter min mening. Akkurat så stiv som den bør være og samtidig mer enn komfortabel nok. Som regel må man velge en av de to, men det lave tyngdepunktet gjør begge mulig samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Tilbud og etterspørsel !!
Det blir solgt alt for mange TMS nå til å hindre lave bruktbilpriser om noen år...

Og selvsagt: Kjøper man en bil for å ha den i 8+ år så er det en helt annen sak. Men mange vil i praksis ikke gjøre dette. TMS er ikke unik, hvem som helst kan kjøpe en nå og ha den om 5-6 mnd og denne ventetiden vil synke.

En endring i momsreglene derimot... ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA