Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sunnmøre til Bergen i TMS ?

Startet av Trøndertesla, søndag 13. oktober 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

OddB

Med en kjørelengde på 13000 km, som er gjennomsnittet i Norge, blir blir de årlige utgiftene slik. (Forsikring og dekk kommer i tillegg)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

teslaslaven

Ingen, gjentar, ingen, som greier å kjøre bare 13000 km med Model S. Da må man i så fall være mye ute på reise :-) Nærmer meg 3000 på én måned nå, med gamlebilen lå jeg på 15000 per år.

OddB

#17
Sitat fra: TS på lørdag 05. oktober 2013, klokken 17:02
Sitat fra: krister461 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 16:24
Sitat fra: christian1986 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 16:14
Selv om du sparer like mye i drivstoffutgifter er det jo totalregnestykket som er det viktige her. Verditapet på Model S er den største utgiftsposten, spørsmålet er bare hvor heftig det blir...
I mitt regnestykke sparer jeg like mye i drivstoffutgifter som antatt økt verditap kontra en dieselbil. :-)
Spådom :
Verditapet blir lavere jo lengre man har bilen og lønnsomheten øker ved bruk om sammenligner med fossil bil.
Jeg tror at flere etterhvert vil forstå at en 5år gammel elbil som har gått 250.000km er et tryggere kjøp enn en fossil bil med samme km stand da denne har mange hundre flere beveglige deler i motor/drivverk og mer varmeutvikling.
(Under forutsetning av at batteripakken på elbilen er i god form. )
En redusert pris på elbile vil sannsynligvis komme intakt med volum,  men innen 2017 kommer det sannsynlig mva på elbiler det vil derfor bidra til å redusere verditapet.
En annen sak er at elbiler er vel det eneste som kan lønne seg å selge på det europeiske Bruktbilmarkedet. Dvs at man har potesielt 10 ganger flere kjøpere.
Jeg har her prøvd å legge inn et årlig verditap som er dobbelt så stort på Tesla (30%) som på Avensisen (15%) Dette er selvsagt HELT urealistisk da verdien på Teslaen etter 18 år da bare blir 1000 kr, mens Avensisen fortsatt er verdt 20 000 kr, men allikevel vil det lønne seg å kjøre Teslaen til den vrakes. Til og med et batteriskifte underveis vil det nok lønne seg...
Kjørelengde er 13000 km pr år
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bmw i3

Har vurdert Tesla S men kommet frem til at det IKKE er bilen for meg.  Det var spesielt to ting som gjorde at jeg bestilte noe annet og det var

I.  Usikkerhet rundt vinteregenskapene.  Kjører fra Bergen til Geilo to ganger i måneden.  Om vinteren er det ganske ofte -20 til -30 grader.  Hvordan vil Teslaen oppføre seg da?  Å bli stående i kolonne på vidda og det kan fort bli noen timer og så få problemer med batteriene vil være katastrofe.  En gang problemer og aldri mere Tesla tenker jeg.  I slike situasjoner må man være 100% sikker på bilen

11.  Annenhåndsverdien.  Ser dere regner med at pga økte priser på Tesla(mva) senere så vil den holde bruktprisen oppe.  Jeg tror at så snart Tesla X kommer til Norge vil bruktprisen på Tesla S falle som en stein.  I Norge vil folk ha stv/suv og IKKE sedan, pluss  at vi vil ha trekk på alle fire hjula.  Tesla S er ekstraordinær populær i dag pga mangelen på konkurranse. Tesla S sin bruktbilliv vil bli som BMW 7, Audi A8 osv dvs LITE populær som brukt fordi folk i den prisklassen heller kjøpert SUV eller stasjonsvogn.  Når bilen blir noen år gammel vil folk vegre seg mot å kjøpe den pga batteriproblematikken.  Jo eldre den blir jo mere vil den falle.

Forstår at folk her inne er uenige i mine påstander siden dere har anskaffet dere bilen, men vi får se om noen år.

Kos dere med bilen nå når interessen er på topp, så får vi se om en 4-5 år hvordan verden ser ut! ;) ;)

sindrej

Når model x kommer er model s fortsatt like fin. Og model x har måkevingdørene. Jeg tror s kommer til å holde seg greit.

OddB

Sitat fra: sindrej på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:04
Når model x kommer er model s fortsatt like fin. Og model x har måkevingdørene. Jeg tror s kommer til å holde seg greit.
Det er flere ting som gjør at bilen kommer til å holde seg i verdi.. 
- Siden det investeres så mye i superladere tror jeg ikke vi trenger bekymre oss over at ladeteknologien kommer til å "kjøre fra" Model S på samme måte som den har gjort på Roadsteren..
- Hvis Tesla fortsetter å oppdatere softwaren vil bilen holde seg mer "moderne" enn vanlige biler gjør over tid. (Har ikke fått en eneste byte i softwareoppdatering på min 4 år gamle Avensis)
- Lite slitedeler og aluminiumschassis burde også tale til dens fordel.
- Vi kan "risikere" at de første Model S´ene kommer til å bli samleobjekter om noen år, om elbilrevolusjonen blir knyttet opp til den.

Så lenge ikke Tesla går dukken, så tror jeg det ikke er grunn til bekymring.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

AllanW

Haha sorry jeg mente 5 år :)
Teslaen kommer ikke til å tape seg så mye.
Den kan uansett bli oppgradert og beholdes i mange år.
Så mye bil for pengene.

Sitat fra: krister461 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:45
Sitat fra: AllanW på lørdag 05. oktober 2013, klokken 14:46
Jeg har regnet på at jeg sparer 3-4000,- i mnd selv.
Så i løpet av 8 år har jeg spart 180 000,- + -
Det var vel en av hovedgrunnen til at jeg kjøpte bilen.
Og at den er moms fri.
I Sverige og Danmark koster bilen 150 000-200 000,- mer.
Verditapet har jeg ikke regnet med , men tviler på at den blir så betydelig ettersom man har garanti på batteriet på 8 år.
Nei gleder meg til bilen kommer.
Og ikke for å snakke om alt annet , utstyr , fart , kvalitet.. :D
JIPPI!
3-4000 i mnd blir 180 000 på 8 år? :-)

Verditapet blir nok langt over 180 000 på 8 år i alle fall! ;-)
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

TS

#22
Sitat fra: bmw i3 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 17:55
Har vurdert Tesla S men kommet frem til at det IKKE er bilen for meg.  Det var spesielt to ting som gjorde at jeg bestilte noe annet og det var

I.  Usikkerhet rundt vinteregenskapene.  Kjører fra Bergen til Geilo to ganger i måneden.  Om vinteren er det ganske ofte -20 til -30 grader.  Hvordan vil Teslaen oppføre seg da?  Å bli stående i kolonne på vidda og det kan fort bli noen timer og så få problemer med batteriene vil være katastrofe.  En gang problemer og aldri mere Tesla tenker jeg.  I slike situasjoner må man være 100% sikker på bilen

11.  Annenhåndsverdien.  Ser dere regner med at pga økte priser på Tesla(mva) senere så vil den holde bruktprisen oppe.  Jeg tror at så snart Tesla X kommer til Norge vil bruktprisen på Tesla S falle som en stein.  I Norge vil folk ha stv/suv og IKKE sedan, pluss  at vi vil ha trekk på alle fire hjula.  Tesla S er ekstraordinær populær i dag pga mangelen på konkurranse. Tesla S sin bruktbilliv vil bli som BMW 7, Audi A8 osv dvs LITE populær som brukt fordi folk i den prisklassen heller kjøpert SUV eller stasjonsvogn.  Når bilen blir noen år gammel vil folk vegre seg mot å kjøpe den pga batteriproblematikken.  Jo eldre den blir jo mere vil den falle.

Forstår at folk her inne er uenige i mine påstander siden dere har anskaffet dere bilen, men vi får se om noen år.

Kos dere med bilen nå når interessen er på topp, så får vi se om en 4-5 år hvordan verden ser ut! ;) ;)

Bilene er ikke for alle, men jeg er ikke sikker på at grunnlaget ditt holder mål.
I.Det eneste du kan ha rett i er påstanden om at du kan stå fast på vidda i kolonne.  (Jeg hadde kjøpt et lite agregat som jeg tok med i det ekstra bagasjerommet for å unngå rekkeviddeangst over vidda. )

Vinteregenskapene er testet i Norge i liten skala og større skala i Canada/nordamerika.
Sannsynligvis bedre enn enn en annen bil med bakhjulstrekk, men dårlige enn en med 4wd på fremdrift på glatt føre, men du sklir like lett av veien med det..Model S har bedre vektfordeling.
Hvor har du det fra at nordmenn flest skal ha SUV med 4wd?
Jeg har aldri vurdert det.

II.
Mange kommer nok til å oppgradere til Model X for de kan, men om du leser på forumet her skal mange ha sin S i veldig mange år.
Model X vil være en høyere og nyere utgave av S, men veldig lik på mange områder.
Dersom den kun leveres med måkevinger, vil den sannsynligvis ikke selge like bra i Norge med mindre de kommer med en genial løsning for skiboks og takstativ. Den største fordelen med X for det norske markedet vil nok være mulighet for hengerfeste på (4wd versjon. )
Du kan ikke sammenligne bruktbilprisene med biler som koster det dobbelte i innkjøp og driftskost i Norge. Det er i USA A7, 7 serie og A8 er konkurrenter.
I Norge blir nok mange 3/5 serie , Avensis, passat, A4 og V70 byttet ut med MS.

Og du kan ikke ha sett på bagasjeromskapasitet, for den rommer veldig mye og jeg tipper jeg de fleste her går fra STV. til Model S som for de fleste i praksis kan brukes som det samme. Se alle trådene om barneutstyr og hundebur, så forstår du det bedre.

Jeg tipper at verditap på en "vanlig" fossilbil i samme prisklasse kommer til å være mer betydelig om 3 år når elbil og ladbare hybrider er blitt mer vanlig.

Uansett er det viktig at man vurderer sitt valg nøye om man ikke har ekstra mye penger ..

Å kjøpe Tesla Model S passer ikke for alle og det er en meget ung og uerfaren bilprodusent til tross for at de har mange erfarne folk på laget.
Noen av oss har ventet flere år på den og andre oppdaget den på Dagsrevyen i sommer. 
Hvem som er mest blind får tiden vise..





rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

RoadRunner

Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 17:38
Til og med et batteriskifte underveis vil det nok lønne seg...
Med erfaring fra batteriskift i Buddy, så kan jeg bekrefte at når det regnes kostnader, så må man i tillegg til strømprisen også regne inn batteri-slitasje...
Uten å vite noe om levetid på TMS-batteri, så kan man jo spekulere i pris på batteri om 10 år: f.eks. 100.000 NOK og at man da har kjørt 200.000 km: dvs. 50 øre/km.

Når et batteri er "oppbrukt" er avhengig av personlige behov; for min del inntreffer dette når jeg ikke lenger greier å komme hjem fra jobb på en lading på Buddyen.
På TMS vil dette skje når jeg ikke lenger kommer fram til hytta; dvs 20 mil - ca 40 kWh - som er ca 50% kapasitet av batteriet.
Jeg kommer til å ha TMS i 12-15 år og er ikke så opptatt av verditapet, men observerer at elbil-markedet oppfører seg ekkelt når det kommer nye modeller: Buddy, Reva og Think er idag ikke verd noe - selv om det teknisk sett er helt ok kjøretøy. Trillingene og Leaf har også kommet vesentlig ned i pris. Så får tiden vise hvordan det går med Model S - kanskje den oppfører seg motsatt fra de øvrige elbil-modellene 8)?

Jeg kjører både Buddy og Model S hver uke og kan ihvertfall skrive under på at kontrasten mellom de to er ekstrem!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

OddB

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:38
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 17:38
Til og med et batteriskifte underveis vil det nok lønne seg...
Med erfaring fra batteriskift i Buddy, så kan jeg bekrefte at når det regnes kostnader, så må man i tillegg til strømprisen også regne inn batteri-slitasje...
Uten å vite noe om levetid på TMS-batteri, så kan man jo spekulere i pris på batteri om 10 år: f.eks. 100.000 NOK og at man da har kjørt 200.000 km: dvs. 50 øre/km.

Når et batteri er "oppbrukt" er avhengig av personlige behov; for min del inntreffer dette når jeg ikke lenger greier å komme hjem fra jobb på en lading på Buddyen.
På TMS vil dette skje når jeg ikke lenger kommer fram til hytta; dvs 20 mil - ca 40 kWh - som er ca 50% kapasitet av batteriet.
Jeg kommer til å ha TMS i 12-15 år og er ikke så opptatt av verditapet, men observerer at elbil-markedet oppfører seg ekkelt når det kommer nye modeller: Buddy, Reva og Think er idag ikke verd noe - selv om det teknisk sett er helt ok kjøretøy. Trillingene og Leaf har også kommet vesentlig ned i pris. Så får tiden vise hvordan det går med Model S - kanskje den oppfører seg motsatt fra de øvrige elbil-modellene 8)?

Jeg kjører både Buddy og Model S hver uke og kan ihvertfall skrive under på at kontrasten mellom de to er ekstrem!
Siden levetiden til batteriet henger til en stor grad sammen med antall ladesykluser så vil et Teslabatteri ha en vesentlig lengre levetid enn et Buddybatteri.. Hvis kravet ditt kun er 20 mil, så tror jeg du ikke trenger til å tenke på batteriskift de første 15 årene...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trøndertesla

Jeg ser det har kommet en del kommentarer vedrørende verditap på bilen, og at det må inn i regnestykket. Jeg ser ikke noen grunn til at Tesla'en skal falle noe mer enn andre biler i samme prisklasse. Om du kjøper en vanlig bil så faller den 10% i det du kjører ut porten fra dealeren. Jeg tror nok jeg skulle ha klart å selge P85'en min til kostpris i dag, etter en måned. Forøvrig tror jeg nye Teslaer kommer til å stige i pris i de neste årene, men det blir ren spekulasjon. Ellers så tror jeg at det vil komme minst 1000km kapasitet fra Tesla innen 5-6 år, og kjenner jeg Elon Musk riktig så kommer det nok en opsjon på å bytte ut batteriet med ny teknologi, og da vil vel bilen "bli som ny igjen"...

Uansett, jeg kan leve med et prisfall på 700.000 på 5 år og fortsatt smile hele veien. Jeg driver eget firma og 2500 av de kilometerne jeg kjører i måneden er i jobbsammenheng. Jeg elsker å kjøre P85'en og har nå byttet ut Norwegian/SAS med P85 på Osloturene. For firmaet blir det billigere da jeg sparer flyturen og leiebil i Oslo, med tilhørende bensin og bompenger. Privat så blir det 2500km x kr. 4,- = Kr. 10.000,- rett i lomma.

La os si at jeg holder på slik i 5 år; da blir det 10.000,- x 60 måneder = 600.000,- i bilgodtgjørelse. Da har jeg hatt tilnærmet gratis bil i 5 år.

Om man skal trekke inn verditapet så bør man også ta med servicekostnadene. Jeg har gratis service i 4 år på P85'en. Jeg kjøpte en ny BMW 520 for noen år siden og det tok ikke lang tid før servicekostnadene ble ekstremt høye, så jeg vil nok spare minst 50-100.000,- på service de neste 5 årene. Det som kommer til å bli dyrere men som ikke har blitt nevnt så mye er dekk-kostnader. Om jeg opprettholder et snitt på 228 Wh/km så dobles nok dekkforbruket - men det er helt OK. Det posteres på kontoen for svært gode kjøreopplevelser.

I forhold til finansiering så cashet jeg inn 300.000 og lånte 400.000,-. Billånet koster meg ca. 5.000,- i måneden. Med en Oslotur i måneden, ca. 1200 km x kr. 4,- så er billånet betalt.

Når jeg kjører P85 så sitter jeg med en følelse av at "dette er for godt til å være sant". 700.000,- for denne bilen føles seriøst underpriset da det kjennes ut som en 2-millioners bil. Jeg hadde gledelig betalt 10.000 i måneden for denne bilen, og når jeg slipper unna med 5.000 så er det ikke rart jeg er en happy camper  8)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

TS

Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 05. oktober 2013, klokken 19:22
Jeg ser det har kommet en del kommentarer vedrørende verditap på bilen, og at det må inn i regnestykket. Jeg ser ikke noen grunn til at Tesla'en skal falle noe mer enn andre biler i samme prisklasse. Om du kjøper en vanlig bil så faller den 10% i det du kjører ut porten fra dealeren. Jeg tror nok jeg skulle ha klart å selge P85'en min til kostpris i dag, etter en måned. Forøvrig tror jeg nye Teslaer kommer til å stige i pris i de neste årene, men det blir ren spekulasjon. Ellers så tror jeg at det vil komme minst 1000km kapasitet fra Tesla innen 5-6 år, og kjenner jeg Elon Musk riktig så kommer det nok en opsjon på å bytte ut batteriet med ny teknologi, og da vil vel bilen "bli som ny igjen"...

Uansett, jeg kan leve med et prisfall på 700.000 på 5 år og fortsatt smile hele veien. Jeg driver eget firma og 2500 av de kilometerne jeg kjører i måneden er i jobbsammenheng. Jeg elsker å kjøre P85'en og har nå byttet ut Norwegian/SAS med P85 på Osloturene. For firmaet blir det billigere da jeg sparer flyturen og leiebil i Oslo, med tilhørende bensin og bompenger. Privat så blir det 2500km x kr. 4,- = Kr. 10.000,- rett i lomma.

La os si at jeg holder på slik i 5 år; da blir det 10.000,- x 60 måneder = 600.000,- i bilgodtgjørelse. Da har jeg hatt tilnærmet gratis bil i 5 år.

Om man skal trekke inn verditapet så bør man også ta med servicekostnadene. Jeg har gratis service i 4 år på P85'en. Jeg kjøpte en ny BMW 520 for noen år siden og det tok ikke lang tid før servicekostnadene ble ekstremt høye, så jeg vil nok spare minst 50-100.000,- på service de neste 5 årene. Det som kommer til å bli dyrere men som ikke har blitt nevnt så mye er dekk-kostnader. Om jeg opprettholder et snitt på 228 Wh/km så dobles nok dekkforbruket - men det er helt OK. Det posteres på kontoen for svært gode kjøreopplevelser.

I forhold til finansiering så cashet jeg inn 300.000 og lånte 400.000,-. Billånet koster meg ca. 5.000,- i måneden. Med en Oslotur i måneden, ca. 1200 km x kr. 4,- så er billånet betalt.

Når jeg kjører P85 så sitter jeg med en følelse av at "dette er for godt til å være sant". 700.000,- for denne bilen føles seriøst underpriset da det kjennes ut som en 2-millioners bil. Jeg hadde gledelig betalt 10.000 i måneden for denne bilen, og når jeg slipper unna med 5.000 så er det ikke rart jeg er en happy camper  8)
+1  :D

Norwegian, Widerøe og SAS får også konkurranse fra fra min S neste år . Jeg tipper det dreier seg om ca 40 turer innenlands .

OT, men om jeg hadde drevet veikro nordover, hadde jeg sovet i telt utenfor for Tesla Motors Norge til jeg hadde fått avtale om lokalisering av SuperLader på min eiendom ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

jkirkebo

Sitat fra: bmw i3 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 17:55
I Norge vil folk ha stv/suv og IKKE sedan, pluss  at vi vil ha trekk på alle fire hjula. 

Model S er dog ingen sedan men en kombi. Og kombier er ganske populære, bare se på Audi A5 som er en av de mest lettsolgte Audiene på bruktmarkedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Jeg synes mange regner litt mye med hjertet og lite med fornuften, men det er helt vanlig psykologi når man har gjort et stort kjøp.  ;D

Selvfølgelig vil de som har spesielle forhold med jobbkjøring eller masse bompenger ha hyggelige tall, det sier seg selv. Men ser vi på TMS kun som en vanlig bil (og det er det Elon Musk vil vi skal) så er det en litt annen sak.
Jeg tror vi kan si med relativ høy sikkerhet at TMS vil i alle fall ikke ha noe LAVERE verditap enn sammenlignbare biler. Jeg tipper den vil ha et høyere tap enn det. Dette på grunn av at det er en veldig grei og velkjent sammenheng mellom tilgang og etterspørsel.
Det vil kanskje være bortimot 2000 TMS på veiene i løpet av neste år, og Tesla vil samtidig ha økt produksjonen og kan tilby bilen raskere og aldri i livet om jeg tror den øker noe særlig i pris.
Samtidig kommer Model X og bombesikkert konkurrenter fra andre bilprodusenter.

TMS er i en særklasse blant elbiler i dag, men bilene vi vil se om 4-5 år vil garantert gå utenom det den er i dag og rekkeviddene vil være strukket til å bli enda bedre.
Tenk også over at interiøret med skjermene til TMS er de beste i dag, men det skjer så mye på dette området at de er utdatert om 5-6 år. Se på nettbrettene og utviklingen der..

Det er ikke sikkert jeg har rett, men føler meg ganske trygg. Historien vil vanligvis repetere seg selv.
Dere har kjøpt en fantastisk flott bil, men elbilrevolusjonen er på gang, ikke over. Så alle som tenker på å kjøpe en TMS eller andre alternativer MÅ tenke på dette om økonomien er det viktigste i det.
Selv er jeg gadget freak, og dette er den råeste gadgeten jeg kan tenke meg.. !  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Philip Marlowe

Jeg klarer ikke å tro at en Model S skal få høyere verditap enn f.eks. BMW520 d. BMW'en har dårligere ytelser og mer støy. Jeg blir heller ikke overrasket om myndighetene etterhvert legger moms på elbilene. Det betyr dyrere nybiler og derfor mer interessant med brukt elbil.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA