Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sunnmøre til Bergen i TMS ?

Startet av Trøndertesla, søndag 13. oktober 2013, klokken 21:29

« forrige - neste »

Trøndertesla

Jeg har nå kjørt P85 i snart en måned, og til tross for litt smågrums så er dette det beste kjøpet jeg noensinne har gjort - uansett kategori. Tesla Model S er bare helt fantastisk! Før jeg gjorde min reservasjon så gjorde jeg noen kjappe kalkulasjoner, og her følger en rask økonomisk rapport:

Kjørt ant km: 3574
Totalt forbruk: 815 kW/h
Snittforbruk per km 228w/h
-> 340 kW/h er "fylt" på SC, resten hjemme. Dvs. 475 kW/t i kostnad. Pris per kW/h ca. kr. 0,9 gir en totalkostnad på ca. kr. 430,-
-> Dette gir kr. 0,12 per km; kr. 1,20 per mil

I tillegg så har jeg passert bomstasjoner for ca. kr. 3.000,-. Sparte parkeringskostnader er så marginale at de tar jeg ikke med i regnestykket.

Om jeg hadde forsatt å kjøre min gamle Mercedes ML320 som brukte 1,5l/mil i snitt så hadde bilkostnadene den siste måneden vært som følger:

1) BENSIN: 357 mil x 1,5 liter = 535 liter x kr. 15,- = kr. 8.032,-
2) BOMPENGER: kr. 3.000,-
-> SUM Kr. 11.032,-

Sammenlignbare kostnad på P85 har vært kr. 430,- så det har gitt en besparelse på kr. 10.602,- Jeg har ikke tatt med faste ting som veiavgift, forsikring, servicekostnader, m.m. i regnestykket. Dette vil gjøre regnestykket enda bedre.

Jeg leste om en som var sjeleglad for at han hadde KANSELLERT sin bestilling. Hmmm - tror nok ikke han vet hva han går glipp av. Jeg trives veldig godt med å kjøre verdens kuuleste bil, spare 10.000,- i måneden i bensin/bompenger, vite at du kan kjøre fra alle, være med på bilrevolusjonen og ha fantastisk kjøreopplevelser hver dag! 8)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Bonefish

Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

krister461

#3
Fint regnestykke, men det er nok de færreste som går fra en bil som bruker 1,5l på milen ;-)
Og de færreste kjører så mye på en måned (det hadde vel ikke du gjort heller om du ikke hadde hatt en Tesla?) :-)

christian1986

Viktig å ikke glemme verditapet da, er jo det som er største post på Model S.

Når det er sagt er det pen lesning uansett :)

AllanW

Jeg har regnet på at jeg sparer 3-4000,- i mnd selv.
Så i løpet av 8 år har jeg spart 180 000,- + -
Det var vel en av hovedgrunnen til at jeg kjøpte bilen.
Og at den er moms fri.
I Sverige og Danmark koster bilen 150 000-200 000,- mer.
Verditapet har jeg ikke regnet med , men tviler på at den blir så betydelig ettersom man har garanti på batteriet på 8 år.
Nei gleder meg til bilen kommer.
Og ikke for å snakke om alt annet , utstyr , fart , kvalitet.. :D
JIPPI!
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

tklev

Sitat fra: christian1986 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 14:40
Viktig å ikke glemme verditapet da, er jo det som er største post på Model S.

Når det er sagt er det pen lesning uansett :)

Hehe - verditapet på Tesla er ikke nødvendigvis større enn på andre biler.. Og iallefall ikke om en skal sammenligne med biler med tilsvarende ytelse/plass. Porsche Panamera f.eks. har nok et verditap som er noe høyere:)

En Model S kan fort ende opp med å koste nærmere 1 million ny om 2 år - som nå koster ca. 700k..

christian1986

Veldig sant, men likevel en faktor en må ta høyde for. Tok meg også den friheten å anta at han byttet fra en bil som ikke var helt ny, og ergo vil en Model S mest sansynlig ha høyere verditap enn eksisterende bil.

Når du sier at den kan koste mer i innkjøp om noen år er det godt mulig. Tipper dog det tar tid før dette skjer, har vanskeligheter med å se for meg at en blå-blå regjering vil gå inn i historiebøkene som den som gjorde elbilene dyrere... Men lov å håpe ;)

krister461

Sitat fra: AllanW på lørdag 05. oktober 2013, klokken 14:46
Jeg har regnet på at jeg sparer 3-4000,- i mnd selv.
Så i løpet av 8 år har jeg spart 180 000,- + -
Det var vel en av hovedgrunnen til at jeg kjøpte bilen.
Og at den er moms fri.
I Sverige og Danmark koster bilen 150 000-200 000,- mer.
Verditapet har jeg ikke regnet med , men tviler på at den blir så betydelig ettersom man har garanti på batteriet på 8 år.
Nei gleder meg til bilen kommer.
Og ikke for å snakke om alt annet , utstyr , fart , kvalitet.. :D
JIPPI!
3-4000 i mnd blir 180 000 på 8 år? :-)

Verditapet blir nok langt over 180 000 på 8 år i alle fall! ;-)

krister461

Sitat fra: tklev på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:13
Hehe - verditapet på Tesla er ikke nødvendigvis større enn på andre biler.. Og iallefall ikke om en skal sammenligne med biler med tilsvarende ytelse/plass. Porsche Panamera f.eks. har nok et verditap som er noe høyere:)

En Model S kan fort ende opp med å koste nærmere 1 million ny om 2 år - som nå koster ca. 700k..
Tja. Enig i at Tesla trolig ikke taper seg mer enn andre, men det er vel de færreste som hadde kjøpt en Panamera isteden.

Alternativet mitt ville sikkert vært en brukt dieselbil til 300 000. Men, selv om en dyrere Tesla da vil ha større verditap så sparer jeg like mye i drivstoffutgifter :-)

christian1986

Selv om du sparer like mye i drivstoffutgifter er det jo totalregnestykket som er det viktige her. Verditapet på Model S er den største utgiftsposten, spørsmålet er bare hvor heftig det blir...

krister461

Sitat fra: christian1986 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 16:14
Selv om du sparer like mye i drivstoffutgifter er det jo totalregnestykket som er det viktige her. Verditapet på Model S er den største utgiftsposten, spørsmålet er bare hvor heftig det blir...
I mitt regnestykke sparer jeg like mye i drivstoffutgifter som antatt økt verditap kontra en dieselbil. :-)

OddB

Slik ser  mitt regnskap ut :
Utgangspunkt er Ny Tesla til 588 000 kr eller ny Avensis til 380 000 kr.
Verditap er satt til 20% pr år på begge bilene, noe som gir en restverdi etter 18 år på henholdsvis 10 500 kr og 6 500 kr.
Driftsutgifter (årsavgift, drivstoff bompenger og service) er satt til henholdsvis 8 000 kr og 48 000 kr (27 000 km) (Har ikke tatt med renter, dekk og forsikring)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TS

Sitat fra: krister461 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 16:24
Sitat fra: christian1986 på lørdag 05. oktober 2013, klokken 16:14
Selv om du sparer like mye i drivstoffutgifter er det jo totalregnestykket som er det viktige her. Verditapet på Model S er den største utgiftsposten, spørsmålet er bare hvor heftig det blir...
I mitt regnestykke sparer jeg like mye i drivstoffutgifter som antatt økt verditap kontra en dieselbil. :-)
Spådom :
Verditapet blir lavere jo lengre man har bilen og lønnsomheten øker ved bruk om sammenligner med fossil bil.
Jeg tror at flere etterhvert vil forstå at en 5år gammel elbil som har gått 250.000km er et tryggere kjøp enn en fossil bil med samme km stand da denne har mange hundre flere beveglige deler i motor/drivverk og mer varmeutvikling.
(Under forutsetning av at batteripakken på elbilen er i god form. )
En redusert pris på elbile vil sannsynligvis komme intakt med volum,  men innen 2017 kommer det sannsynlig mva på elbiler det vil derfor bidra til å redusere verditapet.
En annen sak er at elbiler er vel det eneste som kan lønne seg å selge på det europeiske Bruktbilmarkedet. Dvs at man har potesielt 10 ganger flere kjøpere.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

#14
Her  er samme regnestykket MED renteutgifter på et lån på 10 år og 4,9% effektiv rente
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA