Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Media undervurderer hvor mye avgifter Model S skulle hatt

Startet av Sofie S, søndag 13. oktober 2013, klokken 12:26

« forrige - neste »

Jimpec

Har sett på Rayzer i noen år nå. Spennende produkt som jeg gjerne skulle testet.
I Norge er det vel ikke lov å ha noen fremovervendte lys bak snuten. Ekstrautstyr på taket er ikke lov f.eks.

Blir det varme av disse pærene tro. 50 grader på innsiden og -5 på utsiden er jo ikke en god kombo.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Sofie S

Det måste vara en väldig påfrestning för rutan med snabb temperaturförändring på en så liten yta.

Lynet

Sitat fra: Jimpec på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:44
Har sett på Rayzer i noen år nå. Spennende produkt som jeg gjerne skulle testet.
I Norge er det vel ikke lov å ha noen fremovervendte lys bak snuten. Ekstrautstyr på taket er ikke lov f.eks.

Blir det varme av disse pærene tro. 50 grader på innsiden og -5 på utsiden er jo ikke en god kombo.

Her må jeg dessverre si at du ikke er oppdatert. Det var for ca 10 år siden at det ikke var lov.
Flere biler leveres med ekstra fjernlys integrert i takrail, kan nevne Nissan X-trail og Land Rover som eksempel.

Tror ikke det blir så mye varme fra 35W xenon at det er noe problem, det kommer jo ganske mye varme fra defrosterdysene også uten at det er noe problem.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jimpec

#18
Sitat fra: Lynet på søndag 06. oktober 2013, klokken 22:20
Sitat fra: Jimpec på søndag 06. oktober 2013, klokken 20:44
Har sett på Rayzer i noen år nå. Spennende produkt som jeg gjerne skulle testet.
I Norge er det vel ikke lov å ha noen fremovervendte lys bak snuten. Ekstrautstyr på taket er ikke lov f.eks.

Blir det varme av disse pærene tro. 50 grader på innsiden og -5 på utsiden er jo ikke en god kombo.

Her må jeg dessverre si at du ikke er oppdatert. Det var for ca 10 år siden at det ikke var lov.
Flere biler leveres med ekstra fjernlys integrert i takrail, kan nevne Nissan X-trail og Land Rover som eksempel.

Tror ikke det blir så mye varme fra 35W xenon at det er noe problem, det kommer jo ganske mye varme fra defrosterdysene også uten at det er noe problem.

Litt kjapp i vendingen nå kanskje Lynet? ;-) (Men det kan være du tenker på ekstrautstyr kontra lys?)

Fra kjøretøyforskriften:
1.5   Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige – utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.

Du kan lese hele her:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html

Du blander nok litt med det Offroad-gjengen kobler som "arbeidslys" via egen bryter - men som de like fullt anvender som fjernlys. Arbeidslys er ok - fjernlys er det ikke. Arbeidslys på Tesla er kanskje ikke lett å få gehør for.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Lynet

Foran på bilen kan godt være over frontruten. Poenget er at de skal lyse fremover og ikke være til sjenanse for føreren.
Tidligere definerte vegdirektoratet dette slik at det kun var kjøretøy over 3500kg som fikk lov til å ha takmonterte lys. Men etter EU kom inn med sine lover kan ikke vegdirektoratet nekte noen å montere ekstra fjernlys på taket. Og som nevnt er det noen som leverer det originalmontert.

Men at noen Tesla kommer med takmontert lys er tvilsomt  ::)

Men Rayzer bak speilet er helt klart lovlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jimpec

I så tilfelle er diskusjonen veldig verdifull i seg selv. Da er jeg (og sikkert flere andre) opplyst rundt dette.

Da skal jeg faktisk lage meg en egen rack på Teslataket som kan brukes til ekstralys vinterstid. Lavprofil takbar med LED lyslist har jeg tro på.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Voll1

Jimpec- lag to stk. Jeg kjøper den ene. Men kanskje vi først bør teste ut både rayzer og en LEDbar fra f. eks  Rigid industries (SR20)? Det gjelder å finne det som gir mest lys, med minst strømforbruk og luftmotstand, samtidig som det ikke skjemmer bilen mere enn høyst nødvendig.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Jimpec

SR-20 er genial. Har vurdert den tidligere på A6 jeg hadde tidligere (som hadde horrible langlys).
Denne passer jo muligens under skiltet også - inni den grillen som ligger der. Det hadde vært tøft.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Westcoaster

Har du sett lampene fra Bulldog, Jimpec?
Tøff utforming,og solide fester :)
30" er vel kanskje litt store, men overkill er vel akkurat passe! ;)

Multi Color Red P85+ | VIN 18538 | 21" Hjul Grå | Karbonfiber Dekorfremhevning | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Sort Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | Sikkerhetspakke | Vinterpakke |

Jimpec

Denne var sjef! Har ikke sett dem før.

Nå blir det å pønske ut noe lurt.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Dette er vel mer et arbeidslys enn ekstralys?

Masse lys like foran bilen = ulykke før du rekker å si "egenblending".

Voll1

Model S  2013-2018
Model X  2017-

Voll1

Model S  2013-2018
Model X  2017-

Voll1

Kanskje man heller skal forsøke å integrere noe i noscone/grill. Slik har BT Tuning i Harstad montert 2 stk LPX910 (E-merket) på ulike bilmodeller. Ferdig montert til kampanjepris 7000 kr. (ref BT Tuning på facebook)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Hyperstress

Ville absolutt prøvd å få til noe innfelt i såfall. Aerodynamikken nok lide kraftig med to svære lamper montert på grillen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA