Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Media undervurderer hvor mye avgifter Model S skulle hatt

Startet av Sofie S, søndag 13. oktober 2013, klokken 12:26

« forrige - neste »

Sofie S

Bra ljus är ett måste för att minska risken för kollision med djur, någon i Norge måste väl ha funderat på att skaffa extraljus.

jkirkebo

Sitat fra: Sofie S på fredag 04. oktober 2013, klokken 23:50
Bra ljus är ett måste för att minska risken för kollision med djur, någon i Norge måste väl ha funderat på att skaffa extraljus.

Jeg har kjørt endel på landevei i stummende mørke (type Kongsvinger-Fredrikstad gjennom indre Østfold sent på kvelden eller Fv250 Vingrom-Dokka) og føler definitivt ikke noe behov for ekstralys. Lysene er for min del mer enn gode nok. Ikke helt like bra som på Touranen, men fjernlysene der består også av xenon+halogen samtidig. I forhold til original fjernlys på Leaf er dog TMS i en helt annen divisjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ellinger

Sitat fra: Sofie S på fredag 04. oktober 2013, klokken 23:50
Bra ljus är ett måste för att minska risken för kollision med djur, någon i Norge måste väl ha funderat på att skaffa extraljus.
Veldig enig med deg, men med 12V problemet så er det særdeles dumt å sette inn noe som tømmer batteriet ennå lettere.

Sofie S

Är det problem med 12v batteriet även vid körning jag trodde att det bara var när man stod stilla och tittade på allt roligt i bilen. Jag hade tänkt mig minst 2st vision x 45w led dessa är e märkta. Jag tycker att man aldrig kan ha för mycket ljus!

ellinger

Sitat fra: Sofie S på lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:50
Är det problem med 12v batteriet även vid körning jag trodde att det bara var när man stod stilla och tittade på allt roligt i bilen. Jag hade tänkt mig minst 2st vision x 45w led dessa är e märkta. Jag tycker att man aldrig kan ha för mycket ljus!
Utfordringen blir vel heller i at batteriet er veldig lite og vil derfor medføre at det relativt raskt kan bli utladet.
Med 90w led er jeg redd dette batteriet blir for svakt, vi vet ennå ikke hvordan dette batteriet helt får sin lading.
Jeg ser for meg at dette batteriet ikke lader på samme nivå som en vanlig bil via dynamo.

Bjørn

Sitat fra: ellinger på lørdag 05. oktober 2013, klokken 01:07
Sitat fra: Sofie S på lørdag 05. oktober 2013, klokken 00:50
Är det problem med 12v batteriet även vid körning jag trodde att det bara var när man stod stilla och tittade på allt roligt i bilen. Jag hade tänkt mig minst 2st vision x 45w led dessa är e märkta. Jag tycker att man aldrig kan ha för mycket ljus!
Utfordringen blir vel heller i at batteriet er veldig lite og vil derfor medføre at det relativt raskt kan bli utladet.
Med 90w led er jeg redd dette batteriet blir for svakt, vi vet ennå ikke hvordan dette batteriet helt får sin lading.
Jeg ser for meg at dette batteriet ikke lader på samme nivå som en vanlig bil via dynamo.
12v anlegget får sin strøm fra DC-DC converteren.. og denne vil jeg tro har mer en nok overskudd til 2 ekstralys  på ca 10A.. 12V batteriet skal ikke bli påvirket så lenge converteren får strøm fra hovedbatteriet..

Sofie S

Extraljus lyser ju ej heller konstant det händer ju att jag får möte och tvingas att blända av.Någon här som vet hur många ampere 12v batteriet har samt vad invertern levererar?

OleJA

Sitat fra: Sofie S på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:28
Extraljus lyser ju ej heller konstant det händer ju att jag får möte och tvingas att blända av.Någon här som vet hur många ampere 12v batteriet har samt vad invertern levererar?
Batteriet er på 35Ah. Kjenner ikke spec'en til inverteren, men gir nok mer enn nok strøm når den er koblet inn.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Leaf_2014

#8
Stereoanlegget leverer 580watt ut til høyttalerne, selv med klasse D-forsterker må vel batteriet levere 6-700 watt? Da burde man vel kunne bruke ekstralys sålenge man ikke skrur til 11?

Gjør meg litt dum nå.  Tesla er ikke de eneste som bruker tullewatt på hifien sin.
Leaf 2014

valvolainen

DEt er et AGM batteri og det klarer å levere ustyrtelig store mengder strøm.
Men vi må jo kunne stole på at DC-DC laderen laderen holder tritt. Det er jo den som skal takle å levere til forbrukerene.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Sofie S

Jo jag vill ju inte ta ut mer ström än invertern kan kompensera. Jag får väl börja med att konvertera halogenet i heljuset, någon här som vet vilken sockel det är?

petersv

Jeg ville heller montert noe der tåkelysene skal være.

valvolainen

Får vel kun 'sprederfunksjon' der, altså grøftelys. Regner med det er et ekstra sett fulltlys som ønskes?
Få festet noe i nosecone, så får man håndtak i tillegg:=)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

petersv

Du får akkurat det du setter inn ;) Trenger du noe som kaster, ja da monterer du det.

Jeg ville dog aldri montert noen som helst ekstralys, hvor som helst. Lysene er mer enn bra nok, og garantien ryker nok kjapt ved en slik mod. Eller, i bagasjerommet og frunken kunne jeg montert noen leds ;)

Voll1

Model S  2013-2018
Model X  2017-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA