Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå starter kaoset med vinter dekk og felg

Startet av Ingez, lørdag 12. oktober 2013, klokken 06:43

« forrige - neste »

BE

Min ELM står tilkoblet hele tiden.

Etter oppgradering av software i bilen for 4 uker siden har estimert tilgjengelig kapasitet gradvis redusert fra over 99% til nå i underkant av 92%. Oppgradering til P3227 er i kampanje på alle Leaf, og utføres uten kostnad hos forhandler (Selvsagt bare på biler kjøpt i Norge).

Tilgjengelig kapasitet skal etter oppgradering stemme bedre med virkeligheten, og den tar også mer hensyn til utetemperaturen.

Før jeg oppgraderte ladet alltid bilen opp til 231 GID ved 80% satt på timer uten variasjon selv om temperaturen varierte. Etter oppgradering har dette gradvis sunket, og nå lader den til ca 216 GID (GID forteller om tilgjengelig kapasitet i batteriet, 1 GID = 80 Wh). Temperaturen i batteriet ligger nå på ca 12°C, så det er fornøyelig å se at målingene endelig tar hensyn til temperaturen, samt sikkert også en eldringsmodell på batteriet. Bilen er nå kjørt over 32000 km.

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ingez

Sitat fra: BE på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:54
Min ELM står tilkoblet hele tiden.

Etter oppgradering av software i bilen for 4 uker siden har estimert tilgjengelig kapasitet gradvis redusert fra over 99% til nå i underkant av 92%. Oppgradering til P3227 er i kampanje på alle Leaf, og utføres uten kostnad hos forhandler (Selvsagt bare på biler kjøpt i Norge).

Tilgjengelig kapasitet skal etter oppgradering stemme bedre med virkeligheten, og den tar også mer hensyn til utetemperaturen.

Før jeg oppgraderte ladet alltid bilen opp til 231 GID ved 80% satt på timer uten variasjon selv om temperaturen varierte. Etter oppgradering har dette gradvis sunket, og nå lader den til ca 216 GID (GID forteller om tilgjengelig kapasitet i batteriet, 1 GID = 80 Wh). Temperaturen i batteriet ligger nå på ca 12°C, så det er fornøyelig å se at målingene endelig tar hensyn til temperaturen, samt sikkert også en eldringsmodell på batteriet. Bilen er nå kjørt over 32000 km.
Min gikk gradevis ned etter p3227 og. Hva er din Hlth % ?
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

BE

Sitat fra: Ingez på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:39
Min gikk gradevis ned etter p3227 og. Hva er din Hlth % ?

Bat Sts: AHr=60.25 (91.89%) Hlth=81.97%

Dette med batteritemp på 11.6°C, 32400km. Lader som standard til 80%, enda ikke fått LBW en eneste gang :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

leaf-newbe

hvor langt ned skal det gå før denne 5 års garantien slår inn?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

BE

70%, det kommer aldri til å skje.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

vangli

For et par uker siden fikk jeg også oppgradert software på min Leaf fra januar 2012. Før oppdateringen målte jeg følgende nøkkeltall:

AHr = 67,49
Hlth = 103,35%
Temperatur batteri = 10 grader celsius
ODO = ca 23500 km

Nå, etter et par uker med ny software:

AHr = 66,07
Hlth = 102,19%
Temperatur batteri = 5 grader Celsius
ODO = ca 24100 km

Jeg antar AHr er den nyttigste parameteren da jeg tror den direkte angir hvor mye kapasitet batteriet egentlig (beregnet til?) har. Dermed ser det ut til, i mitt tilfelle, at ny software ikke har hatt den store betydningen for beregning av kapasitet, slik andre opplever.

Så da er spørsmålet? Er jeg spesielt heldig med med min batteripakke eller har jeg et spesielt bruksmønster?

Selv lader jeg hyppig til 80% (10 streker) uansett status på batteriet. Typisk vil det være 7 til 9 streker igjen når jeg lader. Jeg kjører mykt, altså svært sjelden med stort kraftuttrekk. Bruker hurtiglading svært sjeldent, bare tre ganger siste år. Har opplevd "Low battery" bare tre ganger, og da bare når det var noen få hundre meter hjem. Aldri hatt "Very low battery" eller skilpadde. Bor i Oslo og mesteparten er kjøring i Oslo og nært rundt Oslo, hvilket betyr moderat bruk i motorveifart.

Er det noen andre med tilsvarende erfaringer eller har synspunkter?

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

LeafSwe

#21
I have a Leaf, delivered Februari 2012.
A month ago i did the P3227 update.

Before Update
Ahr 66-67
Hlth around 100%
batt temp approx 10-15 celcius
ODO 26000km

One month after update
Ahr 63
Hlth 91%
same battery temp 10-15 celcius
ODO 28000km

Low battery warning now comes approx 5km erlier than before on a 100km trip at the same kwh/km :-(

No differences in cell balance (15-25)
Most 80% charge. LBW many times (20-40). VLBW (5-10 times)
Average consumption per year 1,6kwh/10km (1,2 summer 2,2 winter)
3P+
3SR+

Kjell Leaf

Hei.
Jeg får ikke min bil før midten av desember så jeg er ikke helt oppdatert på alt dette her.
Hadde vært fint om noen ville fortelle hva alle disse benevnelsene dere bruker her betyr, og hva de bør være.
På forhånt tusen takk.
Hilsen en som gleder seg som et barn :-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LeafSwe

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 09. november 2013, klokken 15:22
Hei.
Jeg får ikke min bil før midten av desember så jeg er ikke helt oppdatert på alt dette her.
Hadde vært fint om noen ville fortelle hva alle disse benevnelsene dere bruker her betyr, og hva de bør være.
På forhånt tusen takk.
Hilsen en som gleder seg som et barn :-)

http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Leaf_Battery_Application
3P+
3SR+

Lynet

Hentet ut loggen fra telefonen og da fant jeg dette!!

Det er ikke tvil om at oppdateringen Nissan har lagt inn forvirrer appen, kan ikke tenke meg at batteriet plutselig mister kapasitet etter oppdateringen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Det kan jo være at det faktisk stemmer bedre nå. Det er ønsketenkning at batteriet er 100% etter 2 års bruk, slik det tidligere viste på veldig mange av de norske bilene, min inkludert.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ingez

Tror resultatet er mer reelt etter P3227 oppdateringen. Min gikk gradvis ned etter oppdatering og er stabil nå på 60,70 AH (67 før oppdatering)
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Lynet

Hvis Leafen mister 5% pr år blir det nytt batteri før det er gått 5 år........
Jeg har kun 17 hurtigladinger, og de er stort sett bare 10-15 minutter.
Har kjørt ned til skilpaddemodus mare 2 ganger og jeg lader stort sett bare til 80%. Så snillere bruk er det ikke enkelt å få til.

Har sendt spørsmål til utvikler av appen om hvor reelt tallet er.

Var nettopp innom Nissan for å få ut batteristatus, den var topp!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Alle Li-Ion batterier faller mye i starten, men det flater ut.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Men med Ah på 90% og Hlth på 82,2% bør det snart forsvinne et segment.
Det 12. segmentet skal slukke ved 85% batteri.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA