Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå starter kaoset med vinter dekk og felg

Startet av Ingez, lørdag 12. oktober 2013, klokken 06:43

« forrige - neste »

Ingez

Hei

Dere som har brukt Leaf spy appen, hvilke resultat har dere fått?
GIDs og Ah og Hlth?

Min er 254 GIDs 60,55Ah og Hlth 82.95%
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

vangli

Jeg har bare fri versjonen. Den angir ikke GIDs:

AHr=67,57 (103,00%)
Hlth = 107,03%

Leaf fra januar 2012, kjørt ca 22300 km.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

eivisa

#2
Fri versjonen. Hadde softwareoppdatering 2.10. Samme data som før oppgradering.
AHr=67,57 (103,00%)
Hlth = 104,01%
11/2011, kjørt ca 53700 km.

QC Cnt=87  L1/L2 Cnt=1313
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Sverre_E

Hadde AHr=67,57 og 281 Gids før softwareoppdatering i bilen.
Nå etter oppdatering er vi i området AHr=60,90 og 258 Gids eller noe ved siste sjekk... Husker ikke Hlth.

Tviler litt på at AHr på 67,57 er reelt. Spesiellt at flere har like verdier uannsett kjørelengde.

Kjøpt 4/2012, kjørt ca 18000 km.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Kryten

AHr verdien er ikke reel. Den må settes i settings. Det er mulig å la appen logge litt og se hva som er reel verdi..
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Batteribill

Leaf spy pro
AHr 59.52
Hlth 88.56
Qc 7
L1/L2 948
Odo 26101km

Usa leaf  okt 2011,

Dere som har Hlth  under 85%, har dere mistet en strek på batteriet?
Har forstått det slik at første strek går på 15% batteri reduksjon.
Er litt skeptisk til hvor mye jeg kan stole på disse dataene... min AHr har gått ned ca 2 på omtrent 3mnd. Og 5000km.


2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

emil

Kjører med gratis utgaven og lurer litt på hvor mye man kan stole på tallene

2012 USA Leaf

Hlth: 98,56%
Ahr: 64,74
Qcnt: 2 (men jeg har ladet den to ganger på 30-80% og en gang 40-70%)
L1/L2 Cnt: 340 (denne øker med en for hver gang jeg kobler til vanlig ladekabel)
Odo: 18172 (ca 5000 har jeg kjørt på 6 uker)

Både Hlth og AHr varierer litt opp og ned (Hlth fra 96.12 - 98.56, AHr fra 63.52 - 64.77 på 14 målinger)

Det jeg reagerer mest på er SOC som ligger jevnt på 92% (har vært oppe i 94) når bilen sier den er fulladet. Hver strek nedover på måleren tilsvarer et fall i SOC på ca 6%. Hadde LeafSpy oppe sist jeg hurtigladet og hurtigladeren påsto en høyere % enn appen (laderen sa 50% i displayet ved oppstart mens appen sa 46.5% og dette fulgte opp til jeg avsluttet på 80% på laderen og 76.1% på app).

Batteribill

For meg virker det som om Ahr påvirkes av om det er langkjøring eller korte turer, og lading fra bunn til topp eller klatt lading.
Litt knotete skrevet, men i det siste har det vært mye småkjøring og da minker Ahr. Men har jeg en langkjøring øker Ahr.
Ahr synker hele tiden i snitt, men det virker som den påvirkes av forskjellig «kjørestil»

Haugesund, Sølvgrå 2011 USA Leaf. 26k Km

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

Ingez

Sitat fra: Batteribill på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:31
Leaf spy pro
AHr 59.52
Hlth 88.56
Qc 7
L1/L2 948
Odo 26101km

Usa leaf  okt 2011,

Dere som har Hlth  under 85%, har dere mistet en strek på batteriet?
Har forstått det slik at første strek går på 15% batteri reduksjon.
Er litt skeptisk til hvor mye jeg kan stole på disse dataene... min AHr har gått ned ca 2 på omtrent 3mnd. Og 5000km.

Jeg har Hlth på 82.40 % har 12 av 12 bar. AHr og Hlth går ned hver gang jeg lader, vi få se hva som blir :)
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Lynet

#9
Samme her, trodde det var bare fordi jeg stort sett lader bare til 80% men etter flere 100% ladinger den siste uken har det ikke bedret seg!
Hlth ligger på 83,09% og jeg får ikke mer enn ca 20kWh på fullading!
Ahr står på 60,57 (92,33%)

Er det appen som tuller, eller er batteriet blitt svakere?

Hadde 102% Hlth på appen når den var gratis!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: emil på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:00
Kjører med gratis utgaven og lurer litt på hvor mye man kan stole på tallene

2012 USA Leaf

Hlth: 98,56%
Ahr: 64,74
Qcnt: 2 (men jeg har ladet den to ganger på 30-80% og en gang 40-70%)
L1/L2 Cnt: 340 (denne øker med en for hver gang jeg kobler til vanlig ladekabel)
Odo: 18172 (ca 5000 har jeg kjørt på 6 uker)

kan jo oppdatere mine egne tall avlest nå:

Hlth: 99.41%
Ahr: 65,28
Qcnt: 3 (har hatt en hurtiglading siden sist)
L1/L2 Cnt: 366
Odo: 19674

SOC står fortsatt på ca 92% når bilen slutter å lade

Lynet

SOC stopper like over 90% hos meg også.
Har det noen betydning at batteriene har blitt kaldere utover høsten?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

leaf-newbe

hei

er veldig fersk med leaf og enda ferskere med spy app fikk elm327 på fredag.

Leaf spy pro
SOC=96.6
Temp 3.1 (kalt ute og det snør litt)
GIDs 282
GIDs 100.4%
AHr 67,36
Hlth 106,24
QC #14
L1/L2 70 (litt flere en det reele da jeg har hatt litt tull med strøm tilførsel (sikring har gått etc..))
Odo 1846 km

"Norsk" Tekna 27 sep 2013

kan man la ELM stå i hele tiden?
ser at en får kjøpt kabel slik at en kan sette på lokket er det noen som har kjøpt det?
ser at en får en Y kabel hva er vitsen med den?

så på et forum noe om at ELM koblet seg til car can men at det var noen som moddet den slik at den ble koblet til EV can er det noen som vet noe om det?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

vangli

Jeg har ganske nylig oppgradert fra friversjonen til pro versjonen av Leaf Spy appen. Jeg fikk ikke noen endring i dataene av den grunn.

Neste uke skal bilen inn for softwareoppdatering. Før dette har jeg tenkt å toppe "tanken" en gang og lese av dataene for å sammenligne dem med tilsvarende tall etter denne oppdateringen.

Min bil er fra januar 2012 og har gått ca 23.000 km.

Etter hva jeg har lest andre steder skader det ikke å ha ELM enheten tilkoblet hele tiden (uverifisert informasjon). Strømtrekket er i så fall mikroskopisk i forhold til andre ting. En annen sak er hva som kan skje dersom den stikker ut og du sparker til den ved inn/utstigning.  :o

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

emil

Sitat fra: Lynet på søndag 20. oktober 2013, klokken 21:49
SOC stopper like over 90% hos meg også.
Har det noen betydning at batteriene har blitt kaldere utover høsten?

Tror ikke det enda. Bilen min står i varmt parkeringshus på dagtid og har samme ladenivå der med 20 grader på batteriet som hjemme der jeg hadde 6 grader på batteriet i dag morges.

Sitat fra: leaf-newbe på søndag 20. oktober 2013, klokken 23:56
kan man la ELM stå i hele tiden?

De gangene jeg orker, leser jeg av data ved start og slutt på turen. Da tar jeg ut ELM når app'en har fått oppdatert seg etter oppstart. Når jeg har parkert skriver jeg ned tallene og setter inn ELM igjen for å lese av sluttverdiene.

Ved et par tester har jeg merket at den noen ganger holder blåtann tilkoblingen aktiv mens bilen lader og der er jeg litt skeptisk til om andre kan koble seg på.

Da min første adapter var ankommet og testet bestillte jeg en til med en gang for å ha en jeg kunne åpne for å se om jeg kunne sette på en av/på bryter, men det var ganske kompakt inni der (og mye dårlige loddinger så innmaten gikk veldig lett fra hverandre). Jeg regner med at jeg heller setter bryter på kabelen (~20cm) jeg også har kjøpt inn

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA