Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå starter kaoset med vinter dekk og felg

Startet av Ingez, lørdag 12. oktober 2013, klokken 06:43

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Er det ikke sån at den nye oppdatering tar hensyn til temperaturen? Det gjorde ikke den gamle versjonen i bilen. Når det nå blir kaldere går også kapasiteten ned i cellene. Derfor denne dramatiske kurven. Bare en teori jeg har
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Bobbulf

Sitat fra: 2EL på mandag 11. november 2013, klokken 23:00
Er det ikke sån at den nye oppdatering tar hensyn til temperaturen? Det gjorde ikke den gamle versjonen i bilen. Når det nå blir kaldere går også kapasiteten ned i cellene. Derfor denne dramatiske kurven. Bare en teori jeg har
Stemmer det, jeg skrev litt om det her;
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 19. september 2013, klokken 19:08
Det ser ut til at software P3227 er for å vise nøyaktigere batteriavlesninger ved ulike temperaturer. Står mye om det i denne tråden her;
http://blogs.cars.com/kickingtires/2011/06/2012-nissan-leaf-battery-warmer-more-details.html
Ved 25grader er det nesten ikke forskjell fra før, mens man ved andre temperaturer får ulike resultat i forhold til før.

I have gotten confirmation that yes, the main benefit of the sw update was a tightening of the temperature compensation. The original sw was set to be accurate at 25C but subject to increasing error as you deviate from this. In the new software, a lookup table was updated(added? - not clear on this point) with more accurate coefficients at the higher temperatures to improve the accuracy of the reading in climates like Phoenix.

Det står også;
Nissan has stated that this update is intended to bring the 2011-12s to 2013 MY standards of accuracy.

De ser også ut til at endringer som noen har fått bare er midlertidige, da mange etter et par uker er tilbake til verdiene man hadde før oppdatering.
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 19. september 2013, klokken 19:38
Sitat fra: Sverre_E på torsdag 19. september 2013, klokken 12:58
Mistenker at programvaren i bilen leverer riktigere data nå enn før oppdatert software.
Det stemmer nok ja. Står endel her om det her;
http://www.plugincars.com/nissan-software-update-201112-leafs-yields-promising-results-127532.html
Nissan said the software update gives 2011 and 2012 LEAFs the same battery management algorithms found in 2013 LEAFs by reprogramming the car's on-board lithium-ion battery controller.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

RuneW

Sitat fra: Lynet på mandag 11. november 2013, klokken 21:16
Jeg har kun 17 hurtigladinger, og de er stort sett bare 10-15 minutter.
Har kjørt ned til skilpaddemodus mare 2 ganger og jeg lader stort sett bare til 80%. Så snillere bruk er det ikke enkelt å få til.

Hehe, jeg lader omtrent utelukkende til 80%, har hatt 3 hurtigladinger (bare for å teste) og har verken sett skilpadda eller very low battery - uten at det betyr at batteriet mitt er spesielt "healthy". Vel, i alle fall FØR denne berømte oppgraderingen. Nå ser det (heldigvis?) ut til at flere som har hatt disse "superbatteriene" får mer normale målinger.

Når det er sagt: Jeg synes Leaf Spy-målingene var bingo-aktige før og har ikke fått mer tillit til appen i det siste. Har egentlig mistet litt at lysten til å bruke den.

Sitat fra: Lynet på mandag 11. november 2013, klokken 21:16Har sendt spørsmål til utvikler av appen om hvor reelt tallet er.

Ja, bra. Regner med du poster svaret her.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

emil

Vet ikke om det har kommet noen oppdateringer til Leaf Spy, men etter en periode uten målinger der den før viste 92% SOC på fulladet og Hlth/AHr opp mot 100% viser nå disse også 92-93% sammen med 92% SOC.

Lynet

#34
Her er svaret:

   I am told that the Leafs sold starting in May report 61Ah batteries. It is possible Nissan is using a different way of measuring battery capacity in their latest Leaf software installed with the update. Once you had the updated firmware installed the new code slowly adjusted the capacity to the new value.

   So I don't think you actually lost 7Ah. Nissan is just being more conservative in how they report it.

   My app does not calculate Ah or Health. These values are just read from the Leaf and displayed.

   However, I will be changing the value I read and display for Health to a different one that is more accurate in the next release.


Så da vet vi at det ikke er noen kalkulasjoner i appen, men bilen selv som sender ut hvordan ting er.....
Blir spennende å se hva som kommer i oppdateringen.

60Ah og 360V gir jo 21,6kWh så det betyr jo at 60Ah egentlig er over 100% batteri! 66,2Ah er inklusiv det som Nissan har lagt inn som buffer i bunn, og kanskje litt i toppen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Jeg har merket at tiden det tar å lade fra 80% til 100% har økt fra ca 105 minutter til ca 135 minutter (altså, med en halvtime), og det virker som om det er det nye firmware, og ikke at det er litt lavere temperatur.

Siden batterier er kjemiske, og det tar lengre tid å lade de siste prosentene av et batteri, så kan det tyde på at batteriet nå fylles "mer opp" (altså, mindre buffer på toppen), samtidig som man sikkert har fått tilsvarende større buffer på bunnen.

/spekulasjoner
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Spennende med siste oppdatering, SOH ble 92% 60,37Ah hos meg. 2 år og litt over 25k
8% reduksjon på to år må man vel regne med  :(

Men hvorfor kan ikke Nissan opplyse om den nøyaktige prosenten på sine rapporter? Jeg fikk full score 2-årsrapporten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

HoeggenEL

Hvilke av verdiene som vises i appen er verdier hentet direkte fra bilen,
og hvilke er eventuelt beregnet i appen?
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA