Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av blokhus, fredag 11. oktober 2013, klokken 12:03

« forrige - neste »

maxmekker

Overspenningsvernet tilsier at det er 400v. (Om det da ikke er flere år gammelt skap da 275 gikk på både 230/400v) .Gi med ce nummer fra den sølvlappen på siden av skapet (om du kan se den) så skal jeg se hva du har i det :-) 

Lokführer

Er det i det hele tatt mulig å lade bilen med ampere under 13A?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jærbuen

Jeg har 5x1.5 mm2 ut til garasjen, med 13A sikring ( som var ihht forskrift da huset var nytt )
Noen som har formening om det er i meste laget å lade 13A og 400V 3 fase over så mange timer med "kun" 1.5mm2?
Er redd for varmgang...............
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Nordtroms

Sitat fra: Jærbuen på fredag 04. oktober 2013, klokken 07:25
Jeg har 5x1.5 mm2 ut til garasjen, med 13A sikring ( som var ihht forskrift da huset var nytt )
Noen som har formening om det er i meste laget å lade 13A og 400V 3 fase over så mange timer med "kun" 1.5mm2?
Er redd for varmgang...............

Det var en periode det var lov å sikre 1,5m2 med 13A. Dette er egentlig kabling for en 10A kurs og jeg tror ikke det er lurt å dra 13A over lengre tid på denne. Hvis kabelen ligger i trekkerør bør det være en smal sak å bytte til 2,5-4m2 og skifte sikringen.  :)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

blokhus

Sitat fra: maxmekker på torsdag 03. oktober 2013, klokken 23:10
Overspenningsvernet tilsier at det er 400v. (Om det da ikke er flere år gammelt skap da 275 gikk på både 230/400v) .Gi med ce nummer fra den sølvlappen på siden av skapet (om du kan se den) så skal jeg se hva du har i det :-)

Legger ved CE-merking. Veldig forvirrende med 400V hovedsikring og TN-S merking om det bare er 230V, men ser jo ut som det kun er 230V er jeg redd da mtp tilbakemeldingene her. Går nok for 32A 230V i så tilfelle sikkert.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

maxmekker

Det skal være en fas 400v i det skapet. 14 stk 16 og 1 stk 25 amp sikringer om det ikke gjort omgjøringer siden det ble levert i 2010/11

Jærbuen

Sitat fra: Nordtroms på fredag 04. oktober 2013, klokken 07:40
Sitat fra: Jærbuen på fredag 04. oktober 2013, klokken 07:25
Jeg har 5x1.5 mm2 ut til garasjen, med 13A sikring ( som var ihht forskrift da huset var nytt )
Noen som har formening om det er i meste laget å lade 13A og 400V 3 fase over så mange timer med "kun" 1.5mm2?
Er redd for varmgang...............

Det var en periode det var lov å sikre 1,5m2 med 13A. Dette er egentlig kabling for en 10A kurs og jeg tror ikke det er lurt å dra 13A over lengre tid på denne. Hvis kabelen ligger i trekkerør bør det være en smal sak å bytte til 2,5-4m2 og skifte sikringen.  :)

Vurderer 2.5 ja, håper jeg klarer 5 ledere i en 16-rør, er jo litt svinger ++
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

blokhus

Sitat fra: maxmekker på fredag 04. oktober 2013, klokken 08:14
Det skal være en fas 400v i det skapet. 14 stk 16 og 1 stk 25 amp sikringer om det ikke gjort omgjøringer siden det ble levert i 2010/11

Hva vil dere anbefale da? 32A 230V eller 16A 400V? Går ut ifra at jeg må bytte kabel uansett? Pr idag ligger det en 2,5mm kabel. Tror ikke røret er stort nok for å trekke ny kabel med 6mm tverrsnitt som jeg vel må ha ved 32A.  Er redd at røret ligger i betong også  :P
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke


Lille Lance

Sitat fra: Jærbuen på fredag 04. oktober 2013, klokken 08:34

Vurderer 2.5 ja, håper jeg klarer 5 ledere i en 16-rør, er jo litt svinger ++

5 x 2,5mm2 i 16mm rør betyr trøbbel, spesielt med mange bøyer / svinger ... du må garantert smøre på med glidemiddel ... silikonspray er fin
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

jkirkebo

Sitat fra: blokhus på fredag 04. oktober 2013, klokken 09:22
Sitat fra: maxmekker på fredag 04. oktober 2013, klokken 08:14
Det skal være en fas 400v i det skapet. 14 stk 16 og 1 stk 25 amp sikringer om det ikke gjort omgjøringer siden det ble levert i 2010/11

Hva vil dere anbefale da? 32A 230V eller 16A 400V? Går ut ifra at jeg må bytte kabel uansett? Pr idag ligger det en 2,5mm kabel. Tror ikke røret er stort nok for å trekke ny kabel med 6mm tverrsnitt som jeg vel må ha ved 32A.  Er redd at røret ligger i betong også  :P

32A vil ta halve kapasiteten til huset ditt. Da må du nok passe på litt slik at ikke bilen lader på 32A samtidig som komfyr og stekeovn brukes, vaskemaskin og vv-bereder er igang og litt elektrisk oppvarming. Da blir det fort snaut, du har bare 14,5kW tilgjengelig totalt.

En oppgradering til 3-fase 400V vil klart være å foretrekke om kostnaden ikke blir for høy for deg.

Hvilken dimensjon er det på røret? 16, 20, 25mm? Er det 16mm kan du nok glemme både 3x6mm2 kabler (32A kan fort også kreve 10mm2) og 5x2,5mm2. Men du kan kanskje få igjennom 5x1,5mm2 til 3-fase 10A. Det vil gi 6,9kW til lading, jevnt fordelt på fasene. Tilnærmet det samme som 1x32A altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#27
Sitat fra: blokhus på fredag 04. oktober 2013, klokken 07:43
Legger ved CE-merking. Veldig forvirrende med 400V hovedsikring og TN-S merking om det bare er 230V, men ser jo ut som det kun er 230V er jeg redd da mtp tilbakemeldingene her. Går nok for 32A 230V i så tilfelle sikkert.
I tilfelle noen fler er forvirret:
Dette er en 230V enfas fordeling matet med en fase og N fra et 400V TN distribusjonssystem.
Fasespenning L og N =230V Linjespenning L1-L2 er 400V. (samme for L1-L3 og L2-L3)
Altså en-fas 230V eller tre-fas 400V.

De fleste av oss har 230V IT distribusjon. Da er en-og tre-fas spenning 230V.
Dermed blir disse systemene kompatible for (de fleste) en-fase produkter som jo er det en stort sett har i hjemmet.

(Noen kaller feilaktig en-fas i 230V IT for to-fas siden spenningen da er tatt mellom to faseledninger og 230V fra et 400V TN system for en-fas siden den er tatt mellom en fase og N.
Denne feilen snek seg desverre inn i montørhåndboka for noen år siden, men NEK 400 som montørhåndboka var basert på hadde derimot begrepene riktig definert, altså begge som enfas.
Så ikke bli overasket om selv elektrikkere og installatører roter med disse begreper og kaller noe for to-fas.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

blokhus

Har nå bestemt meg for å heller prøve å koble opp lading i fellesgarasjen vår. Garasjen har 400V 3 fase og hovedsikringen er på 80A.

Jeg har fått spørsmål fra sameiet om hvilke begrensinger som ligger ift dette systemet idag, og om det vil være behov for utbygging nå eller i fremtiden om mange vil ha ladeuttak. Hvor mange 16A 230 V enfase-uttak vil dette systemet takle? Det er veldig liten belastning på kursen idag. Jeg tenker å koble opp 16A 3-fase på min plass, men siden ingen andre har EL-bil er det 16A/230V de andre er interessert i har jeg fått beskjed om.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

OleJA

Sitat fra: blokhus på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:27
Har nå bestemt meg for å heller prøve å koble opp lading i fellesgarasjen vår. Garasjen har 400V 3 fase og hovedsikringen er på 80A.

Jeg har fått spørsmål fra sameiet om hvilke begrensinger som ligger ift dette systemet idag, og om det vil være behov for utbygging nå eller i fremtiden om mange vil ha ladeuttak. Hvor mange 16A 230 V enfase-uttak vil dette systemet takle? Det er veldig liten belastning på kursen idag. Jeg tenker å koble opp 16A 3-fase på min plass, men siden ingen andre har EL-bil er det 16A/230V de andre er interessert i har jeg fått beskjed om.

Dette løses ved å sette opp type 2 ladebokser styrt av en 'smart kontroller' (er neppe riktig begrep). Dersom samlet belastning på type 2 ladepunktene overstiger det som er satt som øvre grense, vil denne kontrolleren be hver enkel bil redusere belastningen.
Jeg *antar* at du i utgangspunktet kan sette opp f.eks. en Salto type 2 lader uten denne kontrolleren, og siden bygge ut med kontroller når evt behovet oppstår.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA