Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av blokhus, fredag 11. oktober 2013, klokken 12:03

« forrige - neste »

blokhus

Har TN nett hjemme i forholdsvis nytt hus (2011). Hovedsikringen står det 400V 3 x 63A på. Pr idag har jeg bare 16a vanlig kontakt (med 2,5mm kabel). Sendte spørsmål til elektriker som jeg ikke får helt til å samsvare med det som anbefales for oss med TN-nett.

Hei

1-fase 240V/32A – Er mulig, men krever ny kabel fra sikringsskap til utvendig kontakt, samt ny jordfeilautomat i sikringsskapet.
3-fase 400V/16A – Ikke mulig uten at sikringsskapet bygges om til 3-fase 400V, og ny måler BKK må monteres.
3-fase 400V/32A – Ikke mulig uten at sikringsskapet bygges om til 3-fase 400V, og ny måler BKK må monteres.


Stemmer dette? Ny kabel vet jeg, men må sikringsskapet bygges om om jeg skal ha 400V. Ladepunktet mitt ligger bare 6m fra elektroskap til BKK, mens strekket fra sikringsskapet nok er ca 10-12m. Går ut ifra at jeg ikke kan koble meg direkte på der uten stor merkostnad?

(Prøvde meg i tråden om lading uten hell, så lager egen tråd)
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

valvolainen

Hvis du har 3x63 har du vel 230v IT?
hva står det på måleren din?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Roger (NO)


Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

blokhus

Mulig jeg kun har 230 IT da. Er ingen ekspert med det står:

Sikringen min står det OBV 63A 400V, Ul-440V.
I min tekniske beskrivelse står det "fordelingssystem: TN-S" men det står også "Systemspenning/frekvens 230V 50Hz".
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

blokhus

Se bilde. Stod visst ikke 3x63A men ser ut som 4 her også
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

Roger (NO)

#6
Sitat fra: blokhus på torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:14
Se bilde. Stod visst ikke 3x63A men ser ut som 4 her også
Ser vel strengt tatt ut som 2 som skulle bety 1 fas 230V slik som dokumentasjonen din sier...

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

#8
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:17
Sitat fra: blokhus på torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:14
Se bilde. Stod visst ikke 3x63A men ser ut som 4 her også
Ser vel strengt tatt ut som 2...
Dette er vel et enfaset 230V skap. Da stemmer alle beskrivelser, inkludert elektrikkers.
Du har i det minste mulighet for en ombygging uten privat transf. Burde egentilg ikke være alt for omfattende.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:24
Dett er vel et enfaset 230V skap. Da sremmer alle beskrivelser, inkludert elektrikkers.

Jepp. Da må skapet bygges om. Ny inntakskabel med 4 ledere (om man ikke er så heldig at det alt er fremført 4 ledere), ny hovedsikring og nye samleskinner slik at eksisterende kurser blir fordelt på fasene. Samt ny måler.

Egentlig ikke en så veldig stor ombygging av selve skapet da eksisterende sikringer beholdes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

blokhus

Ok. Takk for avklaring. Forumet er fantastisk  ;D. Vil det bli dyrt å oppgradere til 3fase 16A. Skulle få tilbud fra elektriker på det men ventet 1 mnd nå uten noe respons.

Ca 10m kabelstrekk til ladepunkt og ca 15m til BKK hovedskap om det har noe å si. Snakker vi 10.000 eller 30.000+? Kan virke som jeg bare må klare meg med 16A (13A)
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

Roger (NO)

Sitat fra: blokhus på torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:29
Ok. Takk for avklaring. Forumet er fantastisk  ;D. Vil det bli dyrt å oppgradere til 3fase 16A. Skulle få tilbud fra elektriker på det men ventet 1 mnd nå uten noe respons.

Ca 10m kabelstrekk til ladepunkt og ca 15m til BKK hovedskap om det har noe å si. Snakker vi 10.000 eller 30.000+? Kan virke som jeg bare må klare meg med 16A (13A)
Du kan jo sette opp blå kontakt å få 32A halve ladetiden enn 16A

blokhus

Ja, stemmer. Det er jo det jeg har bedt om tilbud på også.  :-[

Ble forvirretav at det står TN-S på fordelingssystem på den tekniske beskrivelsen.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

glaserud

Det som antakelig er gjort, er at fordelingssystemet (les: det som går frem til huset ditt) er TN-S, og så har de tatt ut kun 1 fase.

Hvorfor de har gjort det, kan man jo lure på.

Uansett er jo det greieste om du skal gjøre noe som helst å gå for 400V 3-fas om du har muligheten.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: blokhus på torsdag 03. oktober 2013, klokken 20:29
Ok. Takk for avklaring. Forumet er fantastisk  ;D. Vil det bli dyrt å oppgradere til 3fase 16A. Skulle få tilbud fra elektriker på det men ventet 1 mnd nå uten noe respons.

Ca 10m kabelstrekk til ladepunkt og ca 15m til BKK hovedskap om det har noe å si. Snakker vi 10.000 eller 30.000+?

Et sted mellom der ja...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA