Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

NielsChr

Til info.
Den danske producent af tesla krog (thule + beslag + strøm) er autoskadestuen.
Vil forsøgebatbfå en tÜv godkendelse så tesla kan indregisteres til brug med krog i eu.
Proceduren er at de får et tysk eller spansk prøvnings selskab til at lave test og godkendelser.
Dette forventes at koste 300.000 dkr.
En indsamling er i gang via det danske tesla forum (teslaforum.dk) og man opfordres til at donnere 500 kr.
De 500 kr kan bruges som rabat hvis man vælger at få monteret krog hos autoskadestuen.

Jeg ved ikke om en sådan eu godkendrlse også vil kunne bruges i norge ?

E_S

Tror dessverre en TÜV-godkjenning for hengervekt er verdiløs i Norge:

Sitat§ 10-1.Generelt om vektgaranti, vektfordeling og dimensjoner
1. Kjøretøy skal være konstruert og overfor godkjenningsmyndigheten garantert av fabrikanten for største aksellast, boggilast og totalvekt, og for største totalvekt av eventuell tilhenger/tilhengerredskap til kjøretøyet.

Min utheving. Dette medfører av vektpapirer fra TÜV og tilsvarende er verdiløse i Norge. Kun vektdokumentasjon fra fabrikant (i dette tilfellet Tesla selv) godtas. Alternativet er å importere bilen til et annet land, få den godkjent med henger der og så importere den tilbake til Norge, hvor data fra utenlandsk vognkort bare blir med på kjøpet over til det norske..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sven erik

Sitat fra: E_S på torsdag 23. juni 2016, klokken 15:16
Tror dessverre en TÜV-godkjenning for hengervekt er verdiløs i Norge:

Sitat§ 10-1.Generelt om vektgaranti, vektfordeling og dimensjoner
1. Kjøretøy skal være konstruert og overfor godkjenningsmyndigheten garantert av fabrikanten for største aksellast, boggilast og totalvekt, og for største totalvekt av eventuell tilhenger/tilhengerredskap til kjøretøyet.

får vi en sn  får vi det alle sammen

Min utheving. Dette medfører av vektpapirer fra TÜV og tilsvarende er verdiløse i Norge. Kun vektdokumentasjon fra fabrikant (i dette tilfellet Tesla selv) godtas. Alternativet er å importere bilen til et annet land, få den godkjent med henger der og så importere den tilbake til Norge, hvor data fra utenlandsk vognkort bare blir med på kjøpet over til det norske..

E_S

Utsteder fabrikant dokumentasjon er det ingen sak, men som sagt, den må komme fra Tesla selv. TÜV eller tilsvarende holder ikke. Dette ble så strengt etter at myndighetene så seg lei på fiktive, høyere totalvektgarantier på amerikanske SUVer/pickuper for å få dem registrert som lastebil og slippe avgifter.

Det er faktisk ikke verre enn et enkelt ark fra Tesla hvor det står "Kjøretøy med chassisnummer <xxxx> er godkjent for <xxx> kg tilhengervekt med brems og <xxx> kg tilhengervekt uten brems." og en tur på trafikkstasjonen for å få det endret i vognkortet. Så var det om noe sånt dokument noengang kommer til å eksistere, da..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rav4_EV

Et slikt enkelt ark er det neppe noen verdi i.

Det er ingen bilfabrikanter som kan garantere noe som helst lenger.

De må fremlegge papirer fra tredjeparts selskaper som steller med typegodkjenningsoppdrag skal det være noe verdt.

Slik var det når jeg jobbet i ElbilNorge som produserte Buddy.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nortrahof

Som jeg har sagt tidligere, er det ingen umulighet å få hengerfeste på TMS - men det er ytterst vanskelig!

Det er mye mer komplisert enn ellers da fabrikanten av bilen (TM) ikke tillater det. Hadde selve bilen vært godkjent for hengerfeste, så er det "bare" for en OEM-produsent å dimensjonere selve festet og bygge det sterkt nok. Da testes selve festet på en jigg og ikke feste påmontert bilen.

Da TM ikke godkjenner hengerfeste på TMS, må man i tillegg etterberegne selve festepunktene og struktur som er utsatt for krefter fra hengerfeste. Det kan være de godtar at festet må være dimensjonert for max. dreiemoment (ca. 1000Nm) + sikkerhetsfaktor? I tillegg kreves vel også en praktisk test hos et anerkjent testinstitutt som TüV.

Sannsynligvis må man også inn å endre SW for å koble ut parkeringssensorene bak og endre ESP/ABS? Da TMS er kraftig, vil kanskje bruk av hengerfeste automatisk også medføre en annen og redusert akselerasjon for at selve bilen skal tåle kraften fra hengeren?
Når man er inne i SW som 3.part, krever dette at fremtidige oppdateringer fra TM blokkeres, ellers kan fremtidige oppdateringer overskrive hengerfunksjoner da ikke TM har dette.
Slike endringer i SW tror jeg ikke TM vil akseptere og hever garantien? Da må man forholde seg til hengerfesteleverandør i all fremtid mht. SW.



VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

E_S

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 25. juni 2016, klokken 15:07
Et slikt enkelt ark er det neppe noen verdi i.

Det er ingen bilfabrikanter som kan garantere noe som helst lenger.

De må fremlegge papirer fra tredjeparts selskaper som steller med typegodkjenningsoppdrag skal det være noe verdt.

Slik var det når jeg jobbet i ElbilNorge som produserte Buddy.

Vektgaranti kan kun utstedes av fabrikant og er ikke mer enn et slikt dokument. Har gjort dette mange ganger på andre merker for å få endret til høyere tilhengervekt, og det er ikke mer enn et enkelt dokument fra importør.

Er det snakk om typegodkjenning av en ny bilmodell er det selvfølgelig helt andre krav til dokumentasjon, men for "hvermansen" som skal ha endret en eller annen vekt på bilen er det ikke verre enn et slikt ark.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

DagfinnN

#277
Bilder av tilhengerfestet.
Det kule er at det går an og åpne bakluka selv om syklene og stativet henger bak.
Stativet er også merkbart høgere fra bakken enn tradisjonelle tilhengerfester. Det er bra for syklene som ikke så lett berører bakken.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

shufu

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:41
Bilder av tilhengerfestet.
Det kule er at det går an og åpne bakluka selv om syklene og stativet henger bak.
Stativet er også merkbart høgere fra bakken enn tradisjonelle tilhengerfester. Det er bra for syklene som ikke så lett berører bakken.
Nice.
Ser bra ut.

Lurer på om noen prøvde dette før?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-2000033966/
Jeg bare trenger å frakte sykkel 2 ganger i året og vil gjerne få noe så billig som mulig.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Sandvika

Sitat fra: shufu link=topic=9699.msg495503#msg495503
url="http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-2000033966/"]http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-2000033966/[/url]
Jeg bare trenger å frakte sykkel 2 ganger i året og vil gjerne få noe så billig som mulig.
Den tror jeg blir litt hårete når du tar i betraktning at 1) bakruta på TMS blir liggende mer horisontalt enn veritkalt. Ved en bråstopp så går ikke denne mot bilen, men blir kun hengende igjen i en svært tynn stropp i bunn. 2) bagasjelokket til TMS er i plast og det kan hende det ikke oppfører seg slik som du håper på når man skal stramme nevnte stropper.


Sandvika

#281
Ble fortalt at den var i plast, en som viste meg imprintet av mercedes logoen over ruta.

men når jeg ser her så er jeg tilbøyelig til å gi deg rett...
http://www.ebay.com/itm/2012-2013-2014-2015-Tesla-Model-S-Rear-Trunk-Hatch-Gate-Tailgate-OEM-12-13-14-15-/111874880520?hash=item1a0c433408:g:WBcAAOSwHaBWl8ds&vxp=mtr

jkirkebo

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. august 2016, klokken 08:37
Ble fortalt at den var i plast, en som viste meg imprintet av mercedes logoen over ruta.

men når jeg ser her så er jeg tilbøyelig til å gi deg rett...
http://www.ebay.com/itm/2012-2013-2014-2015-Tesla-Model-S-Rear-Trunk-Hatch-Gate-Tailgate-OEM-12-13-14-15-/111874880520?hash=item1a0c433408:g:WBcAAOSwHaBWl8ds&vxp=mtr

Jeg leste en gang at bagasjeluka til TMS er den mest kompliserte bildelen som noensinne er presset av ett stykke aluminium (eller stål for den saks skyld), i masseproduksjon. Selv den relativt enkle bakluka vår gamle Touran var utstyrt med hadde en sveiseskjøt midt på (som selvsagt rustet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Martinius

Sitat fra: shufu på tirsdag 02. august 2016, klokken 22:25
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:41
Bilder av tilhengerfestet.
Det kule er at det går an og åpne bakluka selv om syklene og stativet henger bak.
Stativet er også merkbart høgere fra bakken enn tradisjonelle tilhengerfester. Det er bra for syklene som ikke så lett berører bakken.
Nice.
Ser bra ut.

Lurer på om noen prøvde dette før?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-2000033966/
Jeg bare trenger å frakte sykkel 2 ganger i året og vil gjerne få noe så billig som mulig.

Jeg har testet akkurat den sykkelholderen, og den fungerer ikke på TMS. Den nærmest krever vertikal bakrute. Stroppene på festeanordningen er for korte for Teslas lange bakdør. Jeg har også forsøkt sugekoppstativ på taket, men jeg endte med å installere hengerfeste til sykkelbruk fra hengerfeste24.no. Fungerer meget bra, selv om å skjære hull i bakskjermen var som å skjære hull i hjertet...

DagfinnN

Jeg har ikke målt økningen av energiforbruket (vitenskapelig) med to terrengsykler hengende bak. Men det er der. Lest at noen har målt 30% økt forbruk med sykler på taket. Jeg antar at mitt forbruk øker mellom 5 og 10 prosent. Lite økning med racer bak, kanskje under 5 prosent. Men terrengsykler øket forbruket merkbart, særlig i hastigheter 90+
Årsaken er nok at med stort stativ hvor syklene ikke henger, men står på hjulene så blir de "synlige" over taket. Med lite tradisjonelt stativ blir det nok lite økning.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA