Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

E_S

Jeg tror ikke TMS er bygget opp på en helt annen måte enn andre biler. Av andre aluminiumsbiler har man Audi A2 og A8, begge er godkjent for tilhengervekt på linje med tilsvarende størrelse "stål-biler". Altså tviler jeg på at konstruksjonen er for svak, det går nok mer på "tradisjon" - Tesla er en amerikansk bilprodusent, og der borte er det "tradisjon" at om man skal trekke noe mer enn noe som minner om en sykkel-tilhenger "må" man bruke en 4-tonns pickup med 8-liters V8. Personbiler på det amerikanske markedet har tradisjonelt hatt veldig lav eller ofte ingen hengervekt i forhold til akkurat samme bil i Europa.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på onsdag 15. juli 2015, klokken 18:31
Jeg tror ikke TMS er bygget opp på en helt annen måte enn andre biler. Av andre aluminiumsbiler har man Audi A2 og A8, begge er godkjent for tilhengervekt på linje med tilsvarende størrelse "stål-biler". Altså tviler jeg på at konstruksjonen er for svak, det går nok mer på "tradisjon" - Tesla er en amerikansk bilprodusent, og der borte er det "tradisjon" at om man skal trekke noe mer enn noe som minner om en sykkel-tilhenger "må" man bruke en 4-tonns pickup med 8-liters V8. Personbiler på det amerikanske markedet har tradisjonelt hatt veldig lav eller ofte ingen hengervekt i forhold til akkurat samme bil i Europa.

Det stemmer, bl.a leveres ikke hengerfeste på BMW 5-serie i USA. Skal man ha det må man kjøpe X5 eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Derfor er det nok ikke mer mystisk enn at Tesla må selv gå god for at det er greit med hengerfeste på Model S og en maksimal hengervekt. Om de gjør dette en gang i fremtiden er det "bare" å kjøre på. Problemstillingen er bare så mye mer aktuell i Europa enn i USA og neppe noe de har tenkt mye på der borte i California..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

nortrahof

Er dette "tradisjonelt amerikansk" så hvorfor har ikke TMS mulighet for taue/bergingskrok bak - bare foran?

En P85 med tung henger vil kunne utsette et hengerfeste for store påkjenninger ved akselerasjon. Bremsing er annerledes da tunge hengere har egne bremser.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: nortrahof på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:35
Er dette "tradisjonelt amerikansk" så hvorfor har ikke TMS mulighet for taue/bergingskrok bak - bare foran?

En P85 med tung henger vil kunne utsette et hengerfeste for store påkjenninger ved akselerasjon. Bremsing er annerledes da tunge hengere har egne bremser.

Nå hadde ikke dette vært et stort teknisk problem å fikse for Tesla da. Med en slik krok som "gjemmes bort" er de en enkel sak å begrense motoreffekten når kroken er felt ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Slett ikke uvanlig med moderne biler som ikke har noen mulighet for tauekrok bak heller. Faktisk ganske mange nyere biler som ikke har noe som helst punkt bak, alternativt at det er skjult under deksler og greier innunder bilen. Skrekkelig tungvint ved berging, men sånn er "Stand der Technik" i dag, som det heter på tysk..

Jeg holder fremdeles en knapp på min teori om følgende:

1. I USA er det ikke vanlig å trekke noe særlig tilhenger med personbil, og det er derfor ikke noe de har tenkt særlig på.
2. Ut fra i hvilken grad andre småting gjør betydelige utslag på rekkevidden vil trolig rekkevidden med stor tilhenger være drastisk redusert, og dette er dårligere PR enn å bare si "nei" til tilhenger.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

T-ect

Er det noen som har erfaring med tilhengerfeste m/avtagbare kule (RMC) produsert av Brink (Thule) på Tesla Model S? Evt fått noe skriftlig fra Tesla ang garanti, eller Biltilsyn ang om det er lovlig å montere?

E_S

Det har aldri vært og vil aldri være ulovlig å montere et tilhengerfeste på en hvilken som helst bil. Det som er ulovlig er å trekke tilhenger som er tyngre enn det som er oppgitt i vognkort. For Model S er det 0 i tilhengervekt (alternativt blankt), og da er det ikke lov å trekke noen tilhenger. Simple as that. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

T-ect

Hengerfeste som det refereres til er ikke tiltenkt for tilhenger: "Brink RMC innfellbare hengefester: For hybrid og el-biler. Hengefester som ikke kan brukes til tauing, men som egner seg til å feste sykkelstativ". Er det noen som har dokumentasjon, evt kan vise til en paragraf, hvor det står at en kan montere tilhengerfeste på Tesla Model S, for å feste feks sykkestativl?

E_S

Hva skal du med en paragraf om det? Det finnes ikke, for montering av hengerfeste, selv til å trekke henger på biler hvor dette er tillatt, er ikke godkjenningspliktig så lenge bilens totalvekt er under 3500 kg. Ansvaret for at man ikke trekker noe som er tyngre enn tillatt (altså noe som helst med TMS) påligger fører av bilen.

Alt som står om tilhengerfeste på bil er i Kjøretøyforskriftens § 38-1 og 38-2:

Sitat
§ 38-1.Generelt om tilhengerkopling, drag
1. Oppheves.
2. Frem til 1. juni 2017 gjelder følgende: Del av tilhengerkopling som er montert på trekkende kjøretøy (trekkdel) og den del som er montert på tilhenger/tilhengerredskap for å koples til trekkdelen (dragdel), skal være solid utført, godt festet, lett og sikker å betjene og sikker mot utilsiktet løsing. Etter 1. juni 2017 gjelder følgende: Del av tilhengerkopling som er montert på motorvogn (trekkdel) og den del som er montert på tilhenger/tilhengerredskap (dragdel) skal være solid utført, godt festet, lett og sikker å betjene og sikker mot utilsiktet utløsning.

3. Godkjent kjøretøy skal fremstilles for ny godkjenning dersom det utstyres med trekkdel for tilhenger/tilhengerredskap, se § 6-9.

§ 38-2.Tilhengerkopling på bil
1. Bestemmelsene i nr. 1-3 gjelder for personbil og varebil.
2. Bilens trekkdel skal ha tydelig og varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.
For trekkdel som er typegodkjent i henhold til direktiv 94/20/EF er merking som angitt i direktivet tilstrekkelig.
3. Bilens trekkdel skal ha en kule med diameter 50 mm.

Kjøretøyforskriftens § 6-9 lyder som følger:

Sitat
§ 6-9.Endring av godkjent kjøretøy
1. Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser o.l., eller dersom kjøretøyet blir utstyrt med trekkdel for tilhenger (gjelder ikke for biler med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg), tipp, kran e.l. Godkjent kjøretøy skal også fremstilles for ny godkjenning dersom det er påført omfattende skader ved kollisjon, utforkjøring e.l. Det vises for øvrig til kap. 7.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

krl

Så du mener at hvis det står hengervekt 0kg i vognkortet, så er det mulig å få oppjustert dette til f.eks. 750 kg ved fremvisning hos trafikkstasjonen? Det hadde vært meget praktisk.

E_S

Nei, det er ikke mulig. Jeg mener bare at det ikke er noe juridisk hinider for å montere et hengerfeste på TMS, det er førers ansvar at det brukes innenfor tillatte rammer.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

o.b.lix

Teknisk er det godt mulig at Model S får også mulighet til hengerfeste når Model X sluppet / "lansert" de 29. september, for drivlinjer skal være ganske like mellom de to, men tror nok at det i såfall kun vil gjelde nye biler, da det er mye regler og godkjenninger i hvert enkelt land som er utfordrende, så ettergodkjenning er ikke lett.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

Rimelig sikker på at de har én godkjenning for hele Europa.

o.b.lix

Jo, men reglene for "tilbakevirkende godkjenning" er nok ikke like tydelige. Dvs når man må endre tekst i vognkort, må hver bil inn til godkjenning.

Her opplever vi at hver trafikkstasjon og også hver enkelt ansatt tolker reglenesvært ulikt, så her er "lotto".

Men i alle fall er det noen kriterier som sier
- Tesla må vise til labaratorietester at hengerfeste ikke forringer bilens trafikksikkerhet, og den dokumentasjonen må hver enkelt bileier medbringe
- Hengerfeste må være TÜV-godkjent eller tilsvarende.
- Du må treffe rette personen på trafikkstasjonen.


«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA