Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

sven erik

je har en annen elbil en 94 modell so kantrekke 500 kilo med en motor  men ja her kan en lese av ottor tempratur og diverse men  aldri noe problem og trekke  de kiloene  det å ligge i max efekt gjør man ikke med henger uansett   

smaug01

Sitat fra: cirys1 på søndag 21. juni 2015, klokken 17:50
Sitat fra: nortrahof på søndag 21. juni 2015, klokken 13:12
Sitat fra: cirys1 på søndag 21. juni 2015, klokken 00:33
Denne diskusjonen skulle vært død for lenge siden, Model S blir aldri godkjent for tilhenger i denne utgaven, da må det skje noe drastisk. Husk at den bare har 400 kg i nyttevekt selv med enorm plass..

- Ser ikke helt koblingen mellom tillatt nyttelast og hengerfeste?

Det er en lenger oppe her som påstår at tilhengerlast "stjeler" av nyttelast når man skal godkjenne den for formålet, visst dette stemmer så har ikke en TMS noe og "stjele ifra, TMS har mindre nyttelast en golf 1.4....
La meg presisere litt hva som menes med at henger stjeler nyttelast.
Hvis vi tar utgangspunkt i en  maks vogntogvekt på 3500kg og en TMS har totalvekt på 2590kg, kunne bilen i teorien dra 910 kg henger. Det er en helt grei henger for mange tror jeg men hvis da Tesla skulle finne ut at TMS skal kunne dra en 1200kg henger, ja da må det gå ut over noe annet i forhold til vogntogvekten på 3500kg. Da spiser det av nyttelasten på bilen slik at man knapt kan ha folk i den. Kulebelastning har ingenting med saken å gjøre. Hvis bilen er typegodkjent for maks 3250kg vogntogvekt endrer det selvsagt hele regnestykket og nyttelasten ville blitt null for å kunne ha selv den minste hengeren etter.
Alt under 750kg total hengervekt betyr i praksis at bilen ikke kan dra henger.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

sigurdi

Her er litt info fra Vegvesenet:
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger

Tror ikke Tesla hadde brydd seg om Campingvogn-regelen for klasse B dersom de utviklet ettermontering av henger på Model S.

Hadde Model S fått gokjenning for henger på 2000kg og en skulle trekke henger over 750kg måtte en tatt førerkort klasse BE.
(B96 gir heger på 1660kg, Tillatt vogntog vekt på 4250)
BE gir henger på opp til 3500kg, står lite info om tillatt vogntog vekt.

Etter litt kjøring på Autobahn ser jeg ikke problemet med at Model S teoretisk ikke kan trekke henger.

Max tillatte hastighet med henger i Norge er 80km/h og forbruket er ikke spesielt høyt i de hastighetene.

Nå kan jeg legge til at offesielle uttalelser fra Tesla ansatte er at Model X skal få henger like under 10 000 pund, no som sier mellom 3500 og 4000kg.
Uoffesielt er ryktene at kjølingen er vesentlig forbedret på Model X, sammenlignet med Model S pga dette.
Svarene får vi innen det neste året, da blir det mye data på kjørig med Model X med og uten henger, forbruk med og uten henger, forbruk med Campingvogn, båt osv osv.

Om Model S teoretisk kan trekke henger, tror jeg ikke Tesla kommer med noe mulighet for ettermonteirng på RWD modellene, kanskje på AWD men tvilsomt.
Må nok kjøpe en av de som blir lansert med denne muligheten når de selges og om det blir lansert Model S med henger mulighet etter Model X blir lansert - tja.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Dennis

#138
Finnes 3 generasjoner med batterikjøling. De første RWD bilene ser ut til å ha et annet design på kjøling av batteri pakken. Når 2 generasjon kom vet jeg ikke, men den kom en stund før dual modellene kom som også har fått sin egen kategori i delekatalogen med deler for kjøling av batteri. Men forskjellen er ikke veldig stor mellom 2 generasjon og dual motor, i hovedsak rutet litt annerledes for å få plass til motor foran samt annet design og litt større kjølevæske tank.

Så kjøling av batteri har endret seg litt på hvordan det er designet samt at dual bilene har fordel med å kunne fordele krefter på 2 motorer så de ikke blir så varme.

Kjøling blir nok ytterligere forbedret på model X siden den veier mer samt skal kunne trekke henger.

Edit: oppdatert med ny info om at dual bilene har egen kjøling og ikke 2 generasjon


Lynet

Det er bare en grunn til at modell S ikke er godkjent med henger, Tesla var ikke interessert i godkjenne den for henger.
2WD eller 4WD har ingen som helst betydning, alle modell S med 85kWh batteri har 90-94kW i vognkortet. Og det holder i massevis for å trekke 910kg.
Det er forøvrig ikke noe problem å tillate 1000kg hengervekt og tillatt vogntogvekt 3500kg, men da er sjåføren ansvarlig for at bilens aktuelle totalvekt ikke kommer 2500kg når man trekker en tilhenger på 1000kg. Flere biler som har det "problemet".
Håper inderlig at noen i toppen hos Tesla leser denne tråden og får Elon til å gokjenne tilhenger på alle modell S, da hadde jeg umiddelbart solgt fossilbilen MED hengerfeste.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Dennis

Tror også at Model S idag kunne ha trukket henger. Men har dessverre liten tro på at det kommer på eksisterende biler siden det krever egen godkjenning samt endringer på karosseri/fester bak der.

Griffel

Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. juni 2015, klokken 15:13
Det er forøvrig ikke noe problem å tillate 1000kg hengervekt og tillatt vogntogvekt 3500kg, men da er sjåføren ansvarlig for at bilens aktuelle totalvekt ikke kommer 2500kg når man trekker en tilhenger på 1000kg. Flere biler som har det "problemet".
I forbindelse med "vogntogvekt 3500kg" er det så vidt jeg vet totalvekten i vognkortet som teller, altså ikke den aktuelle vekten. Så bilen (TeslaS) bare har fører, og henger (total 1000kg) er tom, er alikevell vognyogvekt over 3500kg med de førerkort bestemmelsene som da gjelder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

En må ha førerkort klasse BE for å kunne regne ut vekt selv. :-)
B96 er det også tillatt totalvekt på bil og henger som gjelder, ikke hva du faktisk har i hengeren eller bilen.

Men B96 øker tillatt vogntog vekt fra 3500 til 4250kg, så får 750kg ekstra, men lærer ikke å regne. he he he

Men begge deler er ikke så aktuelle på Model S, siden de eksisterende bilene ikke får henger mulighet.

Men for de som kjøper Tesla Model X, kan det nok være lurt å ta henger sertifikat om en har tenkt å trekke på noe over 750kg.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

smaug01

Man må ikke ha BE for å regne ut selv. Biler som feks Toyota Urban Cruiser som er en liten bøtteknott av en AWD bil er såpass lett at den kan faktisk dra en henger med tillatt toltalvekt på 1800kg men aktuell vekt kan bare være 800kg så her må sjøføren vite egenvekten på hengeren og hvor mye lasten veier.
Min bil, en Nissan Qashqai AWD kan dra maks 1400kg henger ferdig snakket uten denne muligheten til å beregne aktuell vekt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på fredag 26. juni 2015, klokken 08:51
Man må ikke ha BE for å regne ut selv. Biler som feks Toyota Urban Cruiser som er en liten bøtteknott av en AWD bil er såpass lett at den kan faktisk dra en henger med tillatt toltalvekt på 1800kg men aktuell vekt kan bare være 800kg så her må sjøføren vite egenvekten på hengeren og hvor mye lasten veier.
Min bil, en Nissan Qashqai AWD kan dra maks 1400kg henger ferdig snakket uten denne muligheten til å beregne aktuell vekt.

Beklager, men her tar du feil. Har du bare B er det kun tillatt totalvekt på hengeren som tas med i beregningen. Aktuell vekt brukes aldri.  Om en Urban Cruiser kan dra maks 800kg kan du altså ikke lovlig (med B) bruke henger med tillatt totalvekt høyere enn 800kg. Du kan ikke trekke f.eks en tom henger med tillatt totalvekt 1100kg. Det kan du med BE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NegativeElectrode

Bil og Henger appen til Statens Vegvesen kan være kjekk å ha. Den viser hva du kan kjøre med kombinasjoner førerkortklasse, bil og henger. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Om+organisasjonen/Om+vegvesen.no/Mobilapp
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

PerBear

Husk at med tilhenger på sykkel slipper du kravet til BE-sertifikat, og kan dra så mye last du vil!  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

dosmont

Sitat fra: PerBear på søndag 28. juni 2015, klokken 00:50
Husk at med tilhenger på sykkel slipper du kravet til BE-sertifikat, og kan dra så mye last du vil!  ;)
Det vil vell begrense seg selv ;D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

smaug01

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. juni 2015, klokken 09:14
Sitat fra: smaug01 på fredag 26. juni 2015, klokken 08:51
Man må ikke ha BE for å regne ut selv. Biler som feks Toyota Urban Cruiser som er en liten bøtteknott av en AWD bil er såpass lett at den kan faktisk dra en henger med tillatt toltalvekt på 1800kg men aktuell vekt kan bare være 800kg så her må sjøføren vite egenvekten på hengeren og hvor mye lasten veier.
Min bil, en Nissan Qashqai AWD kan dra maks 1400kg henger ferdig snakket uten denne muligheten til å beregne aktuell vekt.
Beklager, men her tar du feil. Har du bare B er det kun tillatt totalvekt på hengeren som tas med i beregningen. Aktuell vekt brukes aldri.  Om en Urban Cruiser kan dra maks 800kg kan du altså ikke lovlig (med B) bruke henger med tillatt totalvekt høyere enn 800kg. Du kan ikke trekke f.eks en tom henger med tillatt totalvekt 1100kg. Det kan du med BE.
Nei det er ikke feil. Grunnen er at feks en Urban Cruiser har vogntogvekt på 2500kg mens et vanlig klasse B førekort har 3500kg som begrensing. Totalvekten på en Urban Cruiser er 1700kg så regnestykket blir 2500-1700kg=800kg men førekortet ditt "tåler" 1000kg mer. Med en 1800kg henger lander du på 3500kg vogntogvekt men aktuell vogntogvekt kan bare være 2500kg iht bilens vognkort og den trumfer førekort uansett.
Sjekk selv meg vegvesenets tilhengerkalkulator og en Urban Cruiser, fant en vilkårlig bil på Finn.no; VH25219
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Det står ingen plasser at BE gir særegne rettigheter for å kunne beregne aktuell tilhengervekt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

Med klasse B eller B96 er det kun tillatt totalvekt som legges til grunn. Altså kan man ikke hekte på f.eks. en tom biltralle med totalvekt 3500 kg og egenvekt 800 kg bak en bil som har lov å trekke 1500 kg.

Med klasse BE er det aktuell vekt som legges til grunn. Det nevnte eksempelet over med tom, ulastet biltralle med egenvekt hhv. totalvekt på 800/3500 kg trukket av bil med tilhengervekt 1500 kg vil da være helt greit.

Vektene som står i vognkortet kan aldri overskrides. Det er ytterst få (og bare gamle, potensielt skrivefeilfylte) vognkort som har en vogntogvekt som ikke tilsvarer tillatt totalvekt på bil + maksimal tillatt tilhengervekt.

For biler fra og med ca. 2001 hentes alle vektdata direkte fra typegodkjenningen. Biler eldre enn dette har ofte fått ført inn vekter manuelt basert på tidligere vognkort, samsvarssertifikat og lignende og det har ofte gitt en del "interessante" feil..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA