Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: ksandal på tirsdag 10. februar 2015, klokken 12:49
Sitat fra: PerBear på onsdag 27. november 2013, klokken 14:43
Snakket nylig med selger hos Tesla Stavanger som sa at det vil komme tilhengerfeste til TMS  :D og at det blir det samme som på TMX.

Det blir jo fantastisk!!!!!!!!!!!!!!!! da dekker bilen plutselig 100% av mitt behov og ikke bare 60% ( jeg har 3 tilhenger  som er mye i bruk pga utleie leiligheter og driver og bygger hus...
Da vurderer jeg sterkt og kanselere X bestilling :-)

Hmm, er du seriøs eller sarkastisk nå?
Klar over at du siterte et innlegg fra 27. november 2013? Altså for 1 år og 3 måneder siden?

snappy

Regner med det er en svensk registreringsteknisk finurlighet men her oppgis Model S med tilhengervekter http://biluppgifter.se/fordon/PNU671

Kom til siten via en link på Tesla club sweden..

2014 e-UP
2015 85D

amund

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 17. mars 2015, klokken 22:35
Eier er Tesla Motors.

Men hvis dette er riktig, at bilen har typegodkjenning med tilhengervekt på 830kg

Les igjen, 'Släp totalvikt (B+)' 1580kg. B+ = BE-lappen hos oss kanskje?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Epleskreller

Sitat fra: amund på tirsdag 17. mars 2015, klokken 22:43
Eier er Tesla Motors.

Men hvis dette er riktig, at bilen har typegodkjenning med tilhengervekt på 830kg

Les igjen, 'Släp totalvikt (B+)' 1580kg. B+ = BE-lappen hos oss kanskje?
Totalvekt maks 3500kg (bil2670+ henger830) med vanlig førerkort.  Med "utøkad kørkort" er maksvekt 4250kg. Det forklarer vektene. 

Sitat:
Med utökad B-behörighet har du rätt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. För vanlig B-behörighet gäller en totalvikt på högst 3 500 kg.

Noen som kan finne ut om den bilen faktisk har hengerfeste?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

thilo

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

NegativeElectrode

Må vel ha henger så man kan ha med seg rekkeviddeangstaggregat :) SW oppdateringen er ny trailer mode!

Men fra spøk til revolver. Hengerfeste ville være det som ville hat størst verdi av forbedringer for meg. Da kunne jeg ha klart meg med en bil.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

B_Tesla

Dersom du har en ekstra bil kun med tanke på hengerfeste, ville jeg solgt den. Du kan fint leie en bil 20-40 ganger (trenger ikke alltid fulle dager) i året til prisen av det det koster å ha en ekstra bil i vedlikehold, litt avskrivning, forsikring osv. Bruker du den oftere enn det, ser jeg mer poenget.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

laumb

Eier er Tesla Motors.

Men hvis dette er riktig, at bilen har typegodkjenning med tilhengervekt på 830kg, så er en kopi av typegodkjenningen høyst sannsynlig gyldig for å få tillatt henger i Norge også.

Noen som kjenner noen som kjenner noen, som har vognkort i Sverige med angivelse av tilhengervekt?
Hvis så, er det nok at 1 av oss får omregistrert Norsk bil med tilhengertillatelse.  Så kan alle gjøre det.

Merker meg at den aktuelle bilen er en 85D.
Maksfart er 240, P85D har vel 245?
Også står det at den har firehjulsdrift.

Tipper disse er registrert med et annet typegodkjenningsnummer enn våre og.
Jeg fikk med i min bil et COC-dokument, typegodkjenningsnummer står i vognkortet.

Har spurt på TCS om en som får bil snart kan sjekke opp hengervekt, typegodkjenningsnummer og eventuelt COC-dokument når han får sin.

Dennis

aness

Sitat fra: laumb på onsdag 18. mars 2015, klokken 14:03
Eier er Tesla Motors.

Men hvis dette er riktig, at bilen har typegodkjenning med tilhengervekt på 830kg, så er en kopi av typegodkjenningen høyst sannsynlig gyldig for å få tillatt henger i Norge også.

Noen som kjenner noen som kjenner noen, som har vognkort i Sverige med angivelse av tilhengervekt?
Hvis så, er det nok at 1 av oss får omregistrert Norsk bil med tilhengertillatelse.  Så kan alle gjøre det.

Merker meg at den aktuelle bilen er en 85D.

Jeg klikket meg videre til "andre biler med denne eier".

Der var det en laaaaang liste med biler, ulike modeller, ulike prodår, alle jeg så på hadde samme info om henger.

ksandal

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 18. mars 2015, klokken 14:15
P85D og 85D har 250 km/t som maksfart

min går bare 248! ??? kan jeg klage? ......

Tuller :-)  he he
feriemodus :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Dennis

Du skal klare 249.448 så du har nok blitt snytt for litt her :P

Tesla har oppgitt toppfart til 250 men de har bare rundet litt opp siden Tesla USA sier 155 mph som er 249.448

;D

Ser du har 85D bytter hastighet tallet til rød farge over 235 km/t der også slik som på P85D?

sven erik

tesla kan bare si til bitilsynet at bilen kan få foreksempel 800 kilo hengervekt så er alt greit fra biltilsynet en vi må kunne slå av sensorene bak for å ha henger på

smaug01

Sitat fra: sven erik på lørdag 20. juni 2015, klokken 02:26
tesla kan bare si til bitilsynet at bilen kan få foreksempel 800 kilo hengervekt så er alt greit fra biltilsynet en vi må kunne slå av sensorene bak for å ha henger på
Tuller du? Tesla "kan ikke bare si". De må få bilen typegodkjent med en eller flere tilhengerfester(fastmonterte, avtakbare osv) og det lar seg ofte ikke gjøres på serier allerede i produksjon. Når en modellserie er typegodkjent, er denne serien "låst" og evt endringer slik som feks tilhengerfeste kan da som oftest ikke legges til før neste generasjon som da blir typegodkjent mtp dette.
Grunnen er ikke så mye at det ikke lar seg gjøre men at en typegodkjenning er så altomfattende(les: dyrt, mye av utviklingsbudsjettet går til typegodkjenning) at en bilprodusent ikke er villig til å gjøre det.

Et eksempel er Toyota Hilux som i mange år har hatt tilhengervekt på 2250kg(lavere enn konkurrentene men det er et bevist valg av Toyota). Økningen av tilhengervekt kan bare skje fra en generasjon Hilux til en annen, så den siste generasjonen har da fått 2500kg som tilhengervekt.
Økt tilhengervekt går på bekostning av nyttelasten til bilen også som jo en bilprodusent må tenke på.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

cirys1

Sitat fra: smaug01 på lørdag 20. juni 2015, klokken 10:05
Økt tilhengervekt går på bekostning av nyttelasten til bilen også som jo en bilprodusent må tenke på.

Visst dette stemmer så må Model S med tilhengerfeste komme som 2-seter...  :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA