Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

sven erik


Griffel

#91
Sitat fra: sven erik på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:43
hei har en 94 modell  elbil som ikke har denne kjølingen som er godkjent med 500 kilo   så skjønner ikke at det ikke  kan gå ann med  noe hengervekt  på tesla s  min hvar fra fabrikken at man kunne ha 650 kilo men  biltilsynet i norge sa 500
Da kan det vel hende at dette var en bil med likestrøms seriemotor?
Den er gunstiger stilt i forhold til kravene om gjentatte bakkestarter med full hengervekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

men om bilen blir godkjente i utlandet med henger  får vi det her å  men om jeg skal gå å teste den må jeg ha dette med bakker ++++

Herbie Leaf

Jeg vil tro at en elbil er bedre egnet til å trekke tilhenger enn en fossilbil. dette begrunner jeg med at en elmotor har høyere energieffektivitet enn en forbrenningsmotor. Det vil si at mere av energien som blir tilført en forbrenningsmotor blir omdannet til varmeenergi.

Selvfølgelig blir rekkevidden mindre med tilhenger, men også her tror jeg elbilen blir mindre påvirket enn fossilbilen. Min dieselbil øker fort forbruket med  bortimot 50% når jeg kobler på boggiehengeren som brukes flere ganger pr måned, men bare korte strekninger. Jeg kjører ikke lengre strekninger med hengeren enn at selv Leafen min har god nok rekkevidde til å dekke mitt behov.

Jeg MÅ beholde dieselbilen til Tesla kommer med hengerfeste. Jeg ønsker meg tilhengerkapasitet på 2000kg.
3 år og 80.000km i Leaf. Venter på Elbil med 4WD og tilhengerfeste for å erstatte fossilbilen.

Tuxedo

Kan dette være så vanskelig, da? Er det ikke bare å ettermontere et hengerfeste for de som har behov for det? Mange amerikanske kunder som har gjort dette. Et hengerfeste i seg selv er neppe ulovlig (selv i Norge), man kan jo bare si at det er for sykkelstativ. Det er vel først i det øyeblikket man faktisk drar en henger og blir tatt at det kan bli et juridisk problem.  Sannsynligheten for dette vil variere etter bosted og hvor langt man trenger å bruke henger, naturligvis.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Griffel

#95
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:23
Haha, minner meg om Suzuki SJ413 (Jeep-lignende med presenningstak) som jeg hadde på slutten av 80-tallet.
Brukte ca. 0,8 på mila UTEN henger.
Og ca. 0,6 på mila MED henger.
Den enkle forklaringen:
Suzuki SJ413 (Jeep-lignende med presenningstak) er ikke utpreget strømlinjeformet, så med 80km/t uten henger og 60km/t med og kanske attpå til en forbedring av Cd på grunn av lengde på doning.
Dette vil ikke skje med Tesla.

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:26
Kan dette være så vanskelig, da? Er det ikke bare å ettermontere et hengerfeste for de som har behov for det? Mange amerikanske kunder som har gjort dette. Et hengerfeste i seg selv er neppe ulovlig (selv i Norge), man kan jo bare si at det er for sykkelstativ. Det er vel først i det øyeblikket man faktisk drar en henger og blir tatt at det kan bli et juridisk problem.  Sannsynligheten for dette vil variere etter bosted og hvor langt man trenger å bruke henger, naturligvis.
Hengerfeste er nok lovlig, trekke for tung henger er ikke. I tillegg tll sansynligeheten for å bli tatt med for tung henger kommer sansynligheten for et uhell av et eller annet slag. Da kommer spørsmål om evt. avkortning i tillegg til en evt. bot.

Selv har jeg blitt stoppt for kontroll med henger 2 ganger fra hjem til avfallspark over et par år (alt iorden, ikke elbil)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:40
Cd?
Bilen hadde kassettspiller.  ;)
Og bilen gikk akkurat like fort med og uten henger.
Snakker en om musikk er det CD. Cd er noe helt annet. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tjobben

Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Sense

Alle oss kunne vel ønsket seg muligheten for å ettermontere hengerfeste på eksisterende modeller.
Men hvorfor skulle Tesla ettergi en slik mulighet når de tjener mer å få folk til å kjøpe kommende modeller med hengerfeste?

Det blir like hypotetisk som å si at vi kan snu hele operahuset i Bjørvika på hodet. Det er fryktelig dyrt og vanskelig, men det er helt sikkert teknisk mulig.
Men hvorfor skulle man gjøre det?

Sånn tenker nok Tesla også. De har ingen økonomiske interesser av å endre funksjonene til TMS så fundamentalt at de overskygger fremtidige modellers egenskaper. De lever av å selge nye biler, mer enn å ettermontere utstyr. Da må de nye bilene ha noe dagens modeller ikke har.

sven erik

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Sense på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:49
Alle oss kunne vel ønsket seg muligheten for å ettermontere hengerfeste på eksisterende modeller.
Men hvorfor skulle Tesla ettergi en slik mulighet når de tjener mer å få folk til å kjøpe kommende modeller med hengerfeste?
Som jeg skrev i innlegget mitt:
"Siden vi med eldre biler går glipp av mesteparten av de siste nyhetene; hvorfor ikke typegodkjenne bilene våre for tilhengerfeste.  Da får alle mulighet til å installere dette dersom de vil, og bilene våre får et skikkelig verdiløft igjen.  (Forutsatt at tilhengermulighet ikke kommer på de nye, før om et år eller så.)"

Det blir altså en måte å redusere "verditapet" som tidligere kjøpere fikk da "D" ble lansert.
En måte for Tesla til å vise at de tar vare på sine lojale kunder.
Og som høyst sannsynlig ikke vil koste Tesla noe som helst, kanskje tvert i mot.
Det blir mulig å selge brukte biler, det vil kunne øke utbredelsen av Tesla, og det vil gjøre Tesla mer attraktivt for flere kundetyper.

ikke sant

Sense

Nei, det blir vel heller sånn at Tesla-eiere som sitter på en "eldre" modell ikke vurdere å kjøpe ny model X eller D likevel, hvis tilhengerfeste skulle komme på våre eldre model S.
Så lenge selskapet nå har markert seg såpass godt i markedet, er de ikke like godt tjent med høy annenhåndsverdi på våre biler, som på nysalg av kommende modeller. Ihvertfall ikke på kort sikt, og det er eneste sikten de har.
Slik vi har sett Tesla utvikle seg, så lanserer de først, og tar heller regningen etterpå om produktet ikke holder mål. (Les UMC, ladeproblemer i kulde, transmission, 3G, div. ulyder osv.)

ksandal

Sitat fra: PerBear på onsdag 27. november 2013, klokken 14:43
Snakket nylig med selger hos Tesla Stavanger som sa at det vil komme tilhengerfeste til TMS  :D og at det blir det samme som på TMX.

Han sa at det ville bli tilgjengelig samtidig med TMX. Er vi heldig så blir det tilgjengelig i Norge når TMX slippes i USA?  :P

Det blir jo fantastisk!!!!!!!!!!!!!!!! da dekker bilen plutselig 100% av mitt behov og ikke bare 60% ( jeg har 3 tilhenger  som er mye i bruk pga utleie leiligheter og driver og bygger hus...
Da vurderer jeg sterkt og kanselere X bestilling :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

pej

Dette er stikk i strid med hva Jerome Gullien sa på Q&A nylig. TMS vil aldri få hengerfeste grunnet at de må endre bakenden og det er ikke aktuelt mtp de 2 ekstra barnesetene.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

ksandal

Sitat fra: pej på tirsdag 10. februar 2015, klokken 12:52
Dette er stikk i strid med hva Jerome Gullien sa på Q&A nylig. TMS vil aldri få hengerfeste grunnet at de må endre bakenden og det er ikke aktuelt mtp de 2 ekstra barnesetene.

hmmm var for godt til og være sant...... er fortsatt innstilt på og gå på avvenning for og få redusert min tilhenger fetish he he ... x kommer i desember... ja ja... :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

jkirkebo

Sitat fra: pej på tirsdag 10. februar 2015, klokken 12:52
Dette er stikk i strid med hva Jerome Gullien sa på Q&A nylig. TMS vil aldri få hengerfeste grunnet at de må endre bakenden og det er ikke aktuelt mtp de 2 ekstra barnesetene.

Jepp. Og jeg mente de kunne begrense hengerfestemuligheten til de som ikke hadde ekstrasetene, men han bet ikke på den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA