Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

Øggen

Bumper denne nå som S kommer med DualDrive. Da må det vel være mulig i og ned at X skulle få det??
Men ingen spurte om det vel Sigurdi??

NegativeElectrode

Hvis S nå nærmer seg X i drivlinje burde det ikke være umulig. Ut ifra bildene av motorene bak ser det litt mer romslig ut også. Plass til forsterkning for hengerfeste kanskje.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sven erik

er vel verre med så mange sensorer på D men på de vi har nå alerede 

NegativeElectrode

Sitat fra: sven erik på lørdag 11. oktober 2014, klokken 01:04
er vel verre med så mange sensorer på D men på de vi har nå alerede
Ikke egentlig Bilen vet når det er koblet på henger, og kan deaktivere systemer. Min dieselpurke deaktiverer ryggesensor når det er tilhenger tilkoblet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 11. oktober 2014, klokken 10:49
Sitat fra: sven erik på lørdag 11. oktober 2014, klokken 01:04
er vel verre med så mange sensorer på D men på de vi har nå alerede
Ikke egentlig Bilen vet når det er koblet på henger, og kan deaktivere systemer. Min dieselpurke deaktiverer ryggesensor når det er tilhenger tilkoblet.
Siden det ikke står et ord på Norske hjemmesiden om hengerfeste er vel overoptemistisk å tro at det blir mulig før Model X. Hengerfeste (med ikke neglesjerbar vekt på henger) i Norge er jo et minst like godt salgsargument som 4hjuls trekk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NegativeElectrode

Jepp, men det er lov å håpe på et kort Tesla ikke har vist ennå
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øggen

Har ikke twitter, men gjør det gjerne de som har. Taper jo intet på forsøket.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

En av naboene mine jobber i Tesla, og har jobbet i Toyota før.
Snakket litt med han om dette.
Det som er en av begrensningene ifølge han er kapasiteten til kjølingssystemet.
Vi vet jo at ved svært frisk kjøring så får man en effektbegrensning på morropedalen.
Og i vognkortet står det vel 69kW/94hk som er maks kontinuerlig belastning.
Overopphetede batteripakke betyr i verste fall skikkelig havari.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øggen

Da vil det jo aldri bli aktuelt på X heller. Synes jeg hører " du har blivit lurad" sangen bak i hodet akkurat nå.

Også_Øyvind_H

Det tar jo litt tid for effektbegrensningen kommer - å kjøre med et par tonn hengervekt medfører vel ikke en kontinuerlig belastning som skulle tilsi at kjølesystemet ikke klarer det? I verste fall vil jo bare effektbegrensningen slå inn, og man må kjøre roligere.

Det burde vel forøvrig være lettere å få dette til på D'en med to motorer, som igjen kanskje er forklaringen på at det har kunne love dette på X'en.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

sven erik

hei har en 94 modell  elbil som ikke har denne kjølingen som er godkjent med 500 kilo   så skjønner ikke at det ikke  kan gå ann med  noe hengervekt  på tesla s  min hvar fra fabrikken at man kunne ha 650 kilo men  biltilsynet i norge sa 500

amund

Sitat fra: sn0le på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:02
Det som er en av begrensningene ifølge han er kapasiteten til kjølingssystemet.
Vi vet jo at ved svært frisk kjøring så får man en effektbegrensning på morropedalen.
Og i vognkortet står det vel 69kW/94hk som er maks kontinuerlig belastning.
Overopphetede batteripakke betyr i verste fall skikkelig havari.

Skjønner ikke denne problemstillingen. Som du sier selv så begrenses effektuttaket om det blir varmt. Hvordan kan det ende med havari da?

Til og med jeepen min fra 2003 hadde elektronikk som reduserte effekten i motoren hvis girkassa ble for varm. Dette årner seg sjøl.


På den annen side, for å typegodkjenne hengervekt i EU er det en rekke tester, bl.a. på bremser, som skal tåle oppbremsing med full last x antall ganger innenfor x antall minutter. Samme med igangsetting, bilen skal klare å dra lasset opp i x km/t x ganger på x minutter. Så det kan hende det er her det skjærer seg.

På den annen (tredje?) side, alle amerikanske SUV'er har siden tidenes morgen hatt en 'towing package' option, som gjerne er montert om bilen blir levert ny med hengerfeste. Det betyr som regel større radiator, kraftigere kjølevifte og større oljekjøler til automatkassa. Kan ikke være umulig å få til det samme på tesla'n, problemet ligger vel helst i at Musk & Co ikke har tenkt på at noen vil dra henger med en sportsbil. Forståelig nok.

Men JEG vil. Minst 2,5 tonn! Kommer vel ikke langt før batteriet er tomt, men jeg skal ikke alltid så langt.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

sn0le

Jeg bare skrev hva han brukte som argumenter mot at Model S skulle hatt mulighet for hengerfeste.

Synes og det høres merkelig ut siden kjølinga på Model S er bra og at bilen begrenser effekt til motor hvis kjølinga sliter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

Synes å huske at Elon i et intervju lovte at X skulle få trekkgrunnlaget i toppklasse ...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA