Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

bb

Min Model S P85 har 2590 kg tillatt totalvekt. Hvis den kunne trekke henger så ville det blitt 3500 kg - 2590 kg = 910 kg for førerkort klasse B. Med bilens tyngde og moment så burde denne ha blitt godkjent til 2500 kg total hengervekt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Griffel

Sitat fra: bb på onsdag 10. september 2014, klokken 23:02
Min Model S P85 har 2590 kg tillatt totalvekt. Hvis den kunne trekke henger så ville det blitt 3500 kg - 2590 kg = 910 kg for førerkort klasse B. Med bilens tyngde og moment så burde denne ha blitt godkjent til 2500 kg total hengervekt.
Men så må en ha i mente at det momentet (600Nm) er en korttids sak. Bilen har jo "egentlig" en 68kWs motor og tåler kanskje et kontinuerlig moment i størrelsesorden 130Nm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bb

Sitat fra: Griffel på torsdag 11. september 2014, klokken 00:23
Sitat fra: bb på onsdag 10. september 2014, klokken 23:02
Min Model S P85 har 2590 kg tillatt totalvekt. Hvis den kunne trekke henger så ville det blitt 3500 kg - 2590 kg = 910 kg for førerkort klasse B. Med bilens tyngde og moment så burde denne ha blitt godkjent til 2500 kg total hengervekt.
Men så må en ha i mente at det momentet (600Nm) er en korttids sak. Bilen har jo "egentlig" en 68kWs motor og tåler kanskje et kontinuerlig moment i størrelsesorden 130Nm.
Ikke glem at bilen har fast reduksjonsgir på 9,73:1 som gir nesten 6000 Nm på hjulene. I praksis er det som å kjøre rundt i førstegir. Det burde være unødvendig å si dette på forumet, men bilen har mildt sagt ganske brutal moment på grunn av dette. Det vil kreve noe kraft å dra i gang en stor campingvogn eller en båt. Men når vogna først triller skal det mye mindre energi til for å opprettholde farten.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Griffel

#63
Sitat fra: bb på torsdag 11. september 2014, klokken 00:30
Sitat fra: Griffel på torsdag 11. september 2014, klokken 00:23
Sitat fra: bb på onsdag 10. september 2014, klokken 23:02
Min Model S P85 har 2590 kg tillatt totalvekt. Hvis den kunne trekke henger så ville det blitt 3500 kg - 2590 kg = 910 kg for førerkort klasse B. Med bilens tyngde og moment så burde denne ha blitt godkjent til 2500 kg total hengervekt.
Men så må en ha i mente at det momentet (600Nm) er en korttids sak. Bilen har jo "egentlig" en 68kWs motor og tåler kanskje et kontinuerlig moment i størrelsesorden 130Nm.
Ikke glem at bilen har fast reduksjonsgir på 9,73:1 som gir nesten 6000 Nm på hjulene. I praksis er det som å kjøre rundt i førstegir. Det burde være unødvendig å si dette på forumet, men bilen har mildt sagt ganske brutal moment på grunn av dette. Det vil kreve noe kraft å dra i gang en stor campingvogn eller en båt. Men når vogna først triller skal det mye mindre energi til for å opprettholde farten.
Var det ikke noe med 3 bakkestarter, 12%, innen en viss tid, uten å bli for varm, som er et av kravene i forbindelse med fastsetting av hengervekt(eller noe lignende)?
En 8% bakke vil kreve mer enn Teslamotoren kan levere kontinuerlig bare for stigningen (med 5000 kg bil+henger) så kommer de andre tapene i tillegg. (Akselerasjon, rullemotstand, luftmotstand)

Nå er det vel kanskje heller mekaniske krav til hengerfestet og ønske om å spare vekt i elbiler som er hovedgrunnen til at kombinasjonen elbil henger er sjelden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

dete med hengerfeste er kunn at ingen av elbil produsentene har godkjent det  når  buddy kan trekke runt 300 kan alle det

Brede

Drar topic litt på sidelinjen jeg, men..
Hva er det med oss nordmenn og hengerfester? Alle må vi ha minst en bil i huset med hengerfeste.  :o

Begynte å tenke på dette i sommer da vi var på ferie, satt på restaurant i diverse land og observerte antall biler med hengerfeste.
Norge: 69 av 100
Kroatia: 18 av 100
England: 4 av 100
Ungarn: 14 av 100

Spurte en engelskmann om saken og han var litt forundret over problemstillingen, var vel stort sett bønder og håndtverkere som hadde hengerfester. Hadde en behov for å flytte noe så kostet det jo ikke mange kronene å leie en varebil.

Ja vi har en bil med hengerfeste selv vi, en føler seg jo nesten forpliktet til å ha det på iallefall en bil.  :D

Havebigfun

Sitat fra: Griffel på torsdag 11. september 2014, klokken 00:46
Var det ikke noe med 3 bakkestarter, 12%, innen en viss tid, uten å bli for varm, som er et av kravene i forbindelse med fastsetting av hengervekt(eller noe lignende)?
En 8% bakke vil kreve mer enn Teslamotoren kan levere kontinuerlig bare for stigningen (med 5000 kg bil+henger) så kommer de andre tapene i tillegg. (Akselerasjon, rullemotstand, luftmotstand)

Nå er det vel kanskje heller mekaniske krav til hengerfestet og ønske om å spare vekt i elbiler som er hovedgrunnen til at kombinasjonen elbil henger er sjelden.
At det er mulig kommer vi antakelig til å se når TMX kommer. Ca 2200 kg hengervekt uten at bilen koster skjorta i forhold til TMS. Forbruket skal ligge ca 10% over TMS- mesteparten av det antakelig pga økt luftmotstand.
Ekstra ressursbruk for tilrettelegging av hengerfeste er åpenbart overkommelig- om man ønsker det.

Brede

#67
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 11. september 2014, klokken 08:44
Sitat fra: Brede på torsdag 11. september 2014, klokken 06:13
Begynte å tenke på dette i sommer da vi var på ferie, satt på restaurant i diverse land og observerte antall biler med hengerfeste.
Norge: 69 av 100
Kroatia: 18 av 100
England: 4 av 100
Ungarn: 14 av 100
At du gadd!
Krabbe under så mange biler for å se etter tilhengerfeste.
Eller du er kanskje ikke klar over at omtrent 90% av alle biler kan bli levert med tilhengerfeste som svinges ned og ut ved behov?
Og som ikke synes når det ikke er i bruk.
Jeg har til og med sett BMW som elektrisk svinger ut og inn tilhengerfestet.

Fullstendig klar over dette! Så din forklaring er at de i andre land er flinkere til å demontere/slå inn hengerfestene sine?
Har selv benyttet bil med elektisk innfellbart hengerfeste, noen sjeldenhet er heller ikke det.

Griffel

#68
Sitat fra: sven erik på torsdag 11. september 2014, klokken 01:53
dete med hengerfeste er kunn at ingen av elbil produsentene har godkjent det  når  buddy kan trekke runt 300 kan alle det
Enig i det, det hadde sikkert ikke vært noe problem for en tesla å trekke 300kg. :)

(Buddy har vel en likestrøms-seriemotor som nok reduserer problemstillingen rundt varmgang betydelig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 11. september 2014, klokken 19:46
Sitat fra: Brede på torsdag 11. september 2014, klokken 09:21
Så din forklaring er at de i andre land er flinkere til å demontere/slå inn hengerfestene sine?
Ja. - På en måte.

Eller rettere:
Jeg tror andre kanskje bruker hengerfestet mindre.
De få gangene de bruker det, er de flinke til å ta av eller svinge inn igjen hengerfestet.
Rett og slett fordi de ikke skal bruke det på lang tid igjen.

Så da mener jeg det blir litt feil å bare se på hvor mange som har tilhengerfestet fremme når de står på parkeringsplassen ved et eller annet spisested.
Det er nok hevet over tvil at hengerfeste, og det å kjøre med henger er vanligere i Norge/Norden enn i de fleste andre land.

Selv om bilen ikke kan trekke henger kan jo et hengerfeste uansett være praktisk. Se:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/the-bumper-dumper-denne-klarer-du-deg-ikke-uten-3487194.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

å leie bil hvær gang eg skal på fullingen eller noe blir  for tungvint og dyrt det å kjøre med søppel inne i teslan blir ikke aktuelt  det å køre  fosil bil er heller ikke aktuelt  hadde en som rygget på meg  og skulle ha leie bil  kranglet meg til en  elbil

Sense

Enig det.
Jeg har også forstått at nordmenn er uvanlig opptatt av å ha bil med hengerfeste. Noe av forklaringen er at mange har enebolig og vi bor i et høykostland.

Selv har jeg en båthenger, en varehenger, og et sykkelstativ som monteres på hengerfeste. Det ville blitt upraktisk og dyrt å ordne det på annet vis.

Veggen

Det er bare en (u)vanesak.
Har ikke hatt hengerfeste på bilene de siste 15 år, og har både hus, hage og båt.
Ikke no savn for min del.

sven erik

trenger hengerfeste da  kan  elbilen med hengerfeste selges  å vi kan få  plass til hengeren vår


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA