Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

Jimpec

Jeg har snakket med flere Teslamennesker den siste tiden og min soleklare vurdering etter alle disse diffuse samtalene er at det jobbes med retrofit hengerfeste for Model S. Det er ikke dermed sagt at det kommer - men det jobbes med dette ifht typegodkjenning.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Thor2014

Da kommer jo Preformance til sin rett.
Slipp ned baklemmen og gi gass, vips er hengeren tom :D

Muffinman


Sense

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:42
Auris hybrid kan dra rundt 300kg.
Ikke all verden, men holder til å hente en sofa, kjøre på fyllinga etc.

Min svigerfar har en Auris hybrid og var så fornøyd når han hentet den, for da fikk han dra 345 kg på hengerfeste, som en av de første hybridene. Han trodde han kunne kjøre min varehenger også. Og det kan han - helt lovlig, men å ha noe oppi varehengeren som veier 345 kg, er derimot ikke lov :o. Ikke engang sommerdyner...

Da synes jeg det er mer fair av Toyota å kalle det tilhengerfeste for sykkelstativ.

sven erik

vi må da  få min 500 kilo  å kunne trekke  men ja vi trenger det  jeg vil å ha det for  da slipper man de som rygger på fangeren din   og kjekt å kunne ha kunn en bil  å slippe 2 elbiler

NilsG

@Sense
Med mindre de har endret reglene så kan han ikke trekke den tomme hengeren din.....
(Hengerens totalt tillatte vekt er bestemmende)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Loff

Det spørs på førarkortet hans, har han BE er det aktuell vekt.
Sunndal, Mongoose og Hard Rock elsykkel

Sense

Sitat fra: NilsG på onsdag 10. september 2014, klokken 09:24
@Sense
Med mindre de har endret reglene så kan han ikke trekke den tomme hengeren din.....
(Hengerens totalt tillatte vekt er bestemmende)

Nei, det har du nok rett i. Det er totalvekten som avgjør, som er 1300 kg.
Da kjører han bare ulovlig med 955 kg. :o

Sense

Sitat fra: sven erik på onsdag 10. september 2014, klokken 01:01
vi må da  få min 500 kilo  å kunne trekke  men ja vi trenger det  jeg vil å ha det for  da slipper man de som rygger på fangeren din   og kjekt å kunne ha kunn en bil  å slippe 2 elbiler

Er det noe poeng i å montere hengerfeste hvis du likevel kan dra bare et sykkestativ?
Min båt veier 1100 kg. + båthengeren som veier ca. 300.
Jeg er klar over at rekkevidden forvitres fort når man drar båt, men siden jeg har båt ved Krogstadfjorden, Østfold, nært ved Solli Supercharger, så ville det vært hensiktsmessig med hengerfeste. Så slipper jeg bruke fossil-bilen når vi skal dra båten til Hvaler.

cra

Sitat fra: Sense på onsdag 10. september 2014, klokken 14:56
Sitat fra: NilsG på onsdag 10. september 2014, klokken 09:24
@Sense
Med mindre de har endret reglene så kan han ikke trekke den tomme hengeren din.....
(Hengerens totalt tillatte vekt er bestemmende)

Nei, det har du nok rett i. Det er totalvekten som avgjør, som er 1300 kg.
Da kjører han bare ulovlig med 955 kg. :o

Som Loff sa: hvis han har BE er det faktisk vekt, ikke teoretisk vekt som avgjør. (men om egenvekta på hengeren tilsvarer tillatt totalvekt for bilen spiller det jo ingen rolle....) Tast evt. inn på http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator for å vite sikkert. Finnes også som app til de fleste smarttelefoner, så vidt jeg vet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Havebigfun

Sitat fra: cra på onsdag 10. september 2014, klokken 15:16
Som Loff sa: hvis han har BE er det faktisk vekt, ikke teoretisk vekt som avgjør.
Da jeg tok BE nylig ble jeg fortalt at det samme med faktisk vekt også gjelder ved B. Det er bare å teste ut tilhengerkalkulatoren

Griffel

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 10. september 2014, klokken 16:18
Sitat fra: cra på onsdag 10. september 2014, klokken 15:16
Som Loff sa: hvis han har BE er det faktisk vekt, ikke teoretisk vekt som avgjør.
Da jeg tok BE nylig ble jeg fortalt at det samme med faktisk vekt også gjelder ved B. Det er bare å teste ut tilhengerkalkulatoren
Så lenge en snakker om hva bilen har lov å trekke er det faktisk vekt. Når det kommer til sertifikatet er det totalvekt.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/feiltolket-regler-om-tilhengervekt-fikk-11-000-i-bot-for-aa-trekke-baat/a/10033914/

http://www.tv2.no/underholdning/broom/naa-kommer-nye-regler-for-kjoering-med-tilhenger-3925273.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sense


sven erik

har selv en  elbil som kan trekke 500 kilo  hengeren eg har veier 200 kilo  men denne kan i vongkort tåle  800 kilo men så sant jeg ikke  fyller mer en 300 kilo kjører jeg lovlig

Griffel

Sitat fra: Sense på onsdag 10. september 2014, klokken 17:31
Han har bare førerkort klasse B.
Da: Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger må ikke overskride 3500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3500 kg minus bilens tillatte totalvekt.

Bilen tillatte totalvekt 2300 kg (?) + Totalvekt henger 1300 kg = 3600kg ikke lov med klasse B førerkort, men lovlig etter et 7 timers kurs B 96.
Bilens tillatte hengervekt 345 kg henger tomvekt 345 kg, bilen kan trekke en tom henger om en har passende sertifikat.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA