Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

Var vel en danske som la ut bilde av sin bil nylig i Tesla Motors FB gruppe (den norske lukkede gruppen).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sense

Sitat fra: Krogern på mandag 09. desember 2013, klokken 22:56
Har en hytte på Hardangervidda hvor vi må bruke båt til på sommeren.  Båt med henger og alt veier fort en 1200 kg. Jeg trenger bare å trekke båten fra garasjen og til rampen ca 200 meter unna,  jeg vil aldri trekke den mer en disse 200 meterne. Ser at hengerfeste til Torklift har en limit på  2000 lbs ( 900 kg). Spørsmålet mitt blir da om dette er forsvarlig eller ei.  Rampen vi setter båten utfra er relativt slak. Noen som har noen synspunkter?

Sent from my HTC One using Tapatalk

Hvis man bare skal dra en båt 200 meter, så finnes det enklere midler enn båthengere. Det heter opphalervogn og er uregistrert, lettere, uten lys og skilt, og mye billigere. Men de gjøre jobben å frakte en båt korte avstander. Og man får dem dimensjonert til akkurat det behovet man har.

Tuxedo

Sitat fra: Krogern på mandag 09. desember 2013, klokken 22:56
Har en hytte på Hardangervidda hvor vi må bruke båt til på sommeren.  Båt med henger og alt veier fort en 1200 kg. Jeg trenger bare å trekke båten fra garasjen og til rampen ca 200 meter unna,  jeg vil aldri trekke den mer en disse 200 meterne. Ser at hengerfeste til Torklift har en limit på  2000 lbs ( 900 kg). Spørsmålet mitt blir da om dette er forsvarlig eller ei.  Rampen vi setter båten utfra er relativt slak. Noen som har noen synspunkter?

Sent from my HTC One using Tapatalk
Det verste som kan skje er vel at Torkliften ryker?  Og selv det høres veldig usannsynlig ut i ditt tilfelle.  Kan aldri tenke meg at bilens drivverk vil ta skade av dette.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Havebigfun

#18
kan ikke forstå at det skal by på problemer å trekke en henger som ligger 30% over nominell vekt i 200 meter. Ved lave hastigheter iallefall ikke. Bil og henger skal være dimensjonert slik at de tåler bråbrems og brå svinger ved 60/80 km/t.
Mtp om våre biler tåler montering av hengerfeste for seriøs transport tror jeg ikke det- jeg tror karosseriet ikke er egnet- for bløt. Mulig 7-seterne er unntaket.
Ettersom TMX og TMS bygges på samme plattform kan det hende det endrer seg når TMX går i produksjon- da vil jeg heller ha en TMS enn en TMX med hengerfeste- da slipper jeg baluba med Falcon wing-dørene 8)

Sense

Sitat fra: Elmo på mandag 14. oktober 2013, klokken 00:00
Det er først når det brukes til å trekke henger at det er ulovlig.
Men nå har EU utarbeidet nytt regelverk som påbyr innfellbart tilhengerfester på nye biler, samt at kroken skal kun stå ute når den er i bruk.

Om det betyr at denne typen hengerfeste likevel er lovlig fordi den ble montert før direktivet fra EU kom, og dessuten brukes kun til sykkestativ, eller om den i utgangspunktet er forbudt fordi TMS ikke er typegodkjent med h.feste, får andre bedømme.

Uansett så må det vel finnes viktigere oppgaver for pollitiet, men kanskje ikke for forsikringselskapene ved et skadeoppgjør.

sven erik

ha en annen elbil med en rekkevidde på ca 38 mil kan trekke 500 kilo i hengervekt
tror ikke alle teslane kommer med hengerfaste men hadde hvert fint

sven erik

noen som har hørt noe mer om dette  med hengerfeste på tesla s

Sense

For min del er det ihvertfall uaktuelt å ettermontere h.feste om bilen og regelverket ikke dimensjonert for dette.

Hele diskusjonen minner meg om en youtube-video fra "Can only be seen i Russia" serien. Der kom en bil kjørende sakte mot kamera, før den svingte utpå ny vei. Da fikk man øye på en fyr som stod på knærne i bagasjerommet med bakluka oppe og holdt i draget på varehengeren med ene hånda.
Bilen hadde nemlig ikke hengerfeste. :)


NegativeElectrode

Sitat fra: sven erik på mandag 25. august 2014, klokken 21:13
noen som har hørt noe mer om dette  med hengerfeste på tesla s

Spurte om det på prøvekjøring 9.8. Selger svarte at hengerfeste ikke kom til å komme på Model S. Men de holder kortene tett til brystet, og vi ser vel at det er mulig å påvirke Tesla så jeg ville ikke utelukket noe som helst.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Ingen vet om hengerfeste kommer på TMS- teknisk mulig er det ettersom TMS og TMX bygges over samme plattform.Det krever litt mere enn stivere bakpart, bla. kraftigere inverter. Kan hende Tesla ikke ønsker TMS med hengerfeste av imagegrunner- supersportsbil med hengerfeste :o.
Jeg er temmelig sikker på at det ikke blir noe ettermonteringsopplegg på de utleverte bilene.

drFloyd

Et annet problem er kjøling av motor og batterier. Tror nok det kan være hovedårsaken til at Tesla ikke vil sette på noe hengerfeste på denne bila. Motoren og batteriene er mer enn kraftige nok til å trekke store hengere, men kun over korte distanser før det blir for varmt til at radiatorene greier å kvitte seg med overskuddsvarmen. Effekten vil da automatisk reduseres kraftig for å unngå at batteriene skal ta skade av varmen.

NegativeElectrode

Sitat fra: drFloyd på mandag 25. august 2014, klokken 22:22
Et annet problem er kjøling av motor og batterier. Tror nok det kan være hovedårsaken til at Tesla ikke vil sette på noe hengerfeste på denne bila. Motoren og batteriene er mer enn kraftige nok til å trekke store hengere, men kun over korte distanser før det blir for varmt til at radiatorene greier å kvitte seg med overskuddsvarmen. Effekten vil da automatisk reduseres kraftig for å unngå at batteriene skal ta skade av varmen.
Er MX forbedret mtp kjøling av batteriet? Bilen kunne hatt pådragbegrensning med tilhenger (den vet at den er tilkoblet), ingen har bruk for maks aks med henger. En begrensning på under 1000 kg ville også hjelpe.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thor2014

Auris hybrid kan dra rundt 300kg.
Ikke all verden, men holder til å hente en sofa, kjøre på fyllinga etc.

Car-El

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:42
Auris hybrid kan dra rundt 300kg.
Ikke all verden, men holder til å hente en sofa, kjøre på fyllinga etc.

Kansje et dumt spørsmål, men finnes det hengere på 300kg totalvekt?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA