Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

E_S

Dersom det skulle være aktuelt å endre slik at TMS kan trekket tilhenger er det to muligheter:

1. Tesla melder en endring i typegodkjenningen. Lite sannsynlig at dette skjer.
2. Tesla utsteder på forespørsel godkjenningsdokument til eiere som spesifiserer chassisnummer og tilhengervekt. Dette tar man med til Statens Vegvesen og får utstedt nytt vognkort.

Laboratorietestene er ikke noe SVV bryr seg med - dersom bilprodusent utsteder et dokument som sier at bilmodell A godkjennes for tilhengervekt B trenger ikke det noe mer underlag medfølgende dokumentasjonen. Hengerfestet trenger heller ikke å være TÜV-godkjent. Det er kun krav til at produsent og maxbelastning er tydelig påført på typeskilt/klistremerke jf Kjtf § 38-2 pkt. 2.

Så altså - det å montere hengerfeste trenger man ikke å vise bilen for, da det ikke er godkjenningspliktig. For å endre tilhengervekt må derimot bilen vises og dokumentasjon i form av bekreftelse fra produsent fremlegges.

Typegodkjenninger av serieproduserte kjøretøy er felles for hele EU/EØS og regelverket er også i utgangspunktet det samme slik at det som er godkjent i ett land automatisk også skal godkjennes i de resterende.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sven erik

eg har dnakket ed biltilsynet og  Tesla kann  bare oppgi  hva av hengervekt bilen kan dra så  å bare hver og en få nytt vonkort då enkelt er det

E_S

Ja, det er ikke "verre" enn at det trengs en skriftlig bekreftelse med chassisnummer og tilhengervekt utstedt av Tesla selv, så får man endret vognkortet. Om den bekreftelsen noensinne kommer til å eksistere er dog en helt annen sak..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Ljosdal

Hadde dessverre ikke tid å lese hele tråden her, så jeg bare fyrer ut :-)

Igår på motorveien i Stavanger kjørte jeg bak en S85 MED TILHENGERFESTE!
Har det kommet nå eller??? Jeg har i så fall ikke følgt med i timen :-) Bilen hadde regnr; 33xxx så den er ikke helt ny heller for å si det sånn...
Svart P85 Signature #88

DavidS90D

Du kan købe og montere det på bilen. Der er flere typer.
MEN...Tesla siger stadig No Go !
Der er ikke kommet godkendelse fra Tesla, og jeg er bange for der ikke kommer til Model S.
Der findes jo et alternativ der hedder Model X nu ! Den kan så ikke få takboks.

edorf

Noen som vet hva konsekvensene blir om en blir tatt med å trekke henger med Tesla? Er det snakk om en liten bot, eller avskilting og ny visning på trafikkstasjon?

Brede

Straff for ulovlig transport av/på henger beregnes vel ofte utfra graden av overvekt.

Model S er som kjent ikke godkjent med noe hengervekt og enhver henger vil representere en kraftig overvekt.
Ut fra saker jeg kan grave frem på nett så vil nok en som blir stanset med henger bak en Model S iallefall forvente en anmeldelse og en klekkelig bot.

Griffel

Sitat fra: edorf på søndag 28. februar 2016, klokken 19:00
Noen som vet hva konsekvensene blir om en blir tatt med å trekke henger med Tesla? Er det snakk om en liten bot, eller avskilting og ny visning på trafikkstasjon?
Spørs hva en mener med liten, her vil det nok være en vurdering fra et par tusend kr til over 10.000 og tap av førerkort. Hengerfeste som sådan er nok ok. om det bare brukes til sykkelstativ. Så spørsmålet er nok heller hengervekt som avgjør hvor alvorlig saken blir sett på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ljosdal

Da var slik jeg tenkte.. Men for all del, kan være det blir brukt til sykkel. Kan være hendig også om en parkerer i rekke langs veien, neppe noen som kjører i bak :-)
Svart P85 Signature #88

automat

Tror et regresskrav fra forsikringsselskapet fort kan bli mer bekymringsfullt enn en bot. Blir man innblandet i en ulykke vil trolig forsikringsselskap bruke regressmuligheten for det det er verdt, hvis det finnes det minste lille snev av årsakssammenheng til ulovlig tilhengerbruk.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

amund

Jeg monterte Thule sitt feste i går. Har slått meg til ro med at det eneste jeg trenger å trekke er sykkelstativ + en 2,5 tonns bilhenger. Bilhengeren hadde neppe vært praktisk uansett, mtp rekkevidde, når den er så tung, og eneste bruk er for treff langt unna. Så da sitter jeg igjen med sykkelstativet. Og festet er på tilbud nå hos www.hengerfeste24.no
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Mippen

Oppfordrer alle til å dele denne på twitter, face mm slik at Elon ser den og svarer. Har ikke lykkes i å få svar fra han på ulike kanaler. Flere som prøver dess bedre. https://www.change.org/p/elon-musk-towing-hitch-for-tesla-model-s

Fremtiden er elektrisk.

Powerflux

Sitat fra: amund på mandag 29. februar 2016, klokken 08:46
Jeg monterte Thule sitt feste i går. Har slått meg til ro med at det eneste jeg trenger å trekke er sykkelstativ + en 2,5 tonns bilhenger. Bilhengeren hadde neppe vært praktisk uansett, mtp rekkevidde, når den er så tung, og eneste bruk er for treff langt unna. Så da sitter jeg igjen med sykkelstativet. Og festet er på tilbud nå hos www.hengerfeste24.no
Du har ikke noen bilder fra monteringen og evt. en liten how-to på denne jobben?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

amund

Sitat fra: Powerflux på mandag 29. februar 2016, klokken 13:22
Sitat fra: amund på mandag 29. februar 2016, klokken 08:46
Jeg monterte Thule sitt feste i går. Har slått meg til ro med at det eneste jeg trenger å trekke er sykkelstativ + en 2,5 tonns bilhenger. Bilhengeren hadde neppe vært praktisk uansett, mtp rekkevidde, når den er så tung, og eneste bruk er for treff langt unna. Så da sitter jeg igjen med sykkelstativet. Og festet er på tilbud nå hos www.hengerfeste24.no
Du har ikke noen bilder fra monteringen og evt. en liten how-to på denne jobben?

Jo, men dette er neppe riktig tråd. Brukte han her for tips, det var ikke lett å få av bakfangern og all interiørplast + innerskjermer for oss som er vant til å skru på biler av stål.

Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Powerflux

Sitat fra: amund på mandag 29. februar 2016, klokken 16:01
Sitat fra: Powerflux på mandag 29. februar 2016, klokken 13:22
Sitat fra: amund på mandag 29. februar 2016, klokken 08:46
Jeg monterte Thule sitt feste i går. Har slått meg til ro med at det eneste jeg trenger å trekke er sykkelstativ + en 2,5 tonns bilhenger. Bilhengeren hadde neppe vært praktisk uansett, mtp rekkevidde, når den er så tung, og eneste bruk er for treff langt unna. Så da sitter jeg igjen med sykkelstativet. Og festet er på tilbud nå hos www.hengerfeste24.no
Du har ikke noen bilder fra monteringen og evt. en liten how-to på denne jobben?

Jo, men dette er neppe riktig tråd. Brukte han her for tips, det var ikke lett å få av bakfangern og all interiørplast + innerskjermer for oss som er vant til å skru på biler av stål.



Sweet ;D
Ser at Brinkfestet trenger en liten cut-out i fangeren. Var det enkle saker å få pent?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA