Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nøyaktig hvilke forskjeller er det på 85KW og 85KW Performance?

Startet av Bjoris, torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

pwb

Det mange sikkert ikke tenker over er det med 3500kg. Det er den som ikke må overskrides når det gjelder B, ikke hva bilen har lov til, så det er som det sies FULT LOVLIG å dra en henger med 1800kg tillat totalvekt bak en bil med tillatt totalvekt 1700kg, 1700+1800=3500kg så derfor er det lovlig. MEN man kan ikke laste mer enn 800kg siden det er maks hengervekt på bilen med brems. Skjønner at mange ikke kan dette, men nå er det veldig enkelt å sjekke slikt på vegvesen.no, mulig de har en app til dette også slik at man ikke driter seg ut før man låner en henger en plass ;-)

pwb

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. juni 2015, klokken 09:14

Beklager, men her tar du feil. Har du bare B er det kun tillatt totalvekt på hengeren som tas med i beregningen. Aktuell vekt brukes aldri.  Om en Urban Cruiser kan dra maks 800kg kan du altså ikke lovlig (med B) bruke henger med tillatt totalvekt høyere enn 800kg. Du kan ikke trekke f.eks en tom henger med tillatt totalvekt 1100kg. Det kan du med BE.

Klippet fra vegvesen.no

Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt.  «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

cirys1

Sitat fra: pwb på mandag 29. juni 2015, klokken 07:34
Det mange sikkert ikke tenker over er det med 3500kg. Det er den som ikke må overskrides når det gjelder B, ikke hva bilen har lov til, så det er som det sies FULT LOVLIG å dra en henger med 1800kg tillat totalvekt bak en bil med tillatt totalvekt 1700kg, 1700+1800=3500kg så derfor er det lovlig. MEN man kan ikke laste mer enn 800kg siden det er maks hengervekt på bilen med brems. Skjønner at mange ikke kan dette, men nå er det veldig enkelt å sjekke slikt på vegvesen.no, mulig de har en app til dette også slik at man ikke driter seg ut før man låner en henger en plass ;-)

Den appen er helt på "tur", testet med min bil og henger den gir de samme tallene på alle klassene maks tilhenger vekt 885 kg uansett dette er en 1600kg boogi henger (samme som 2000kg)
Og den tilhengeren har ikke jeg lov til og dra uten B96

pwb

Sitat fra: cirys1 på mandag 29. juni 2015, klokken 09:15
Sitat fra: pwb på mandag 29. juni 2015, klokken 07:34

Den appen er helt på "tur", testet med min bil og henger den gir de samme tallene på alle klassene maks tilhenger vekt 885 kg uansett dette er en 1600kg boogi henger (samme som 2000kg)
Og den tilhengeren har ikke jeg lov til og dra uten B96

Hvis du har en bil med maks hengervekt med brems på 885 kg og totalvekt på bilen er 1900kg så vil det stemme at den vil vise grønt på alle klassene og at det står 885kg.

cirys1

Sitat fra: pwb på mandag 29. juni 2015, klokken 12:06
Hvis du har en bil med maks hengervekt med brems på 885 kg og totalvekt på bilen er 1900kg så vil det stemme at den vil vise grønt på alle klassene og at det står 885kg.

Max hengervekt er 1600kg, tilhenger er Tredal boogi iht. vognkort kan den lastes med 1600 kg(nyttelast) (men den er identisk med 2000 kg boogi). Så den appen fungerer ikke hos meg..

Alle tilhengere over 750 kg skal være utstyrt med brems..

pwb

Sitat fra: cirys1 på mandag 29. juni 2015, klokken 12:59

Max hengervekt er 1600kg, tilhenger er Tredal boogi iht. vognkort kan den lastes med 1600 kg(nyttelast) (men den er identisk med 2000 kg boogi). Så den appen fungerer ikke hos meg..

Men hvilken totalvekt har bilen din? Og du mener det ikke er forskjell på vekten i vognkortet på den hengeren med 1600kg og den med 2000kg? Hvis bilen din har en maks totalvekt på 1900kg eller mindre så kan man dra den hengeren som har maks 1600kg (1900+1600=2500)men man kan kun fylle hengeren med 885kg siden det står 885kg i vognkortet til bilen. Man kan IKKE dra den hengeren på 2000kg med B siden man jo da kommer opp i over 3500kg totalvekt (men man kunne dratt den med en bil med totalvekt på 1500kg eller mindre), MEN det går fint å dra den med BE men fortsatt ikke med mer enn 885kg totalvekt på hengeren.

pwb

en annen liten ting man bør passe på er maks vogntogvekt. Fyller man opp hengeren med maks vekt etter hva man har lov til så er det ikke sikkert man har plass til så mye i bilen.

cirys1

Sitat fra: pwb på mandag 29. juni 2015, klokken 13:29

Men hvilken totalvekt har bilen din? Og du mener det ikke er forskjell på vekten i vognkortet på den hengeren med 1600kg og den med 2000kg? Hvis bilen din har en maks totalvekt på 1900kg eller mindre så kan man dra den hengeren som har maks 1600kg (1900+1600=2500)men man kan kun fylle hengeren med 885kg siden det står 885kg i vognkortet til bilen. Man kan IKKE dra den hengeren på 2000kg med B siden man jo da kommer opp i over 3500kg totalvekt (men man kunne dratt den med en bil med totalvekt på 1500kg eller mindre), MEN det går fint å dra den med BE men fortsatt ikke med mer enn 885kg totalvekt på hengeren.

Maks vogntogvekt er 3400kg, maks hengervekt er 1500 kg med brems.. Totalvekt på bil er 1900 kg, den har samme nyttevekt som Tesla 400 kg..

885 kg i vognkort på bil? Det står 1500 kg med brems, nyttevekt på ca 1200 kg trodde jeg.. :P

pwb

Sitat fra: cirys1 på mandag 29. juni 2015, klokken 14:49
Sitat fra: pwb på mandag 29. juni 2015, klokken 13:29

Maks vogntogvekt er 3400kg, maks hengervekt er 1500 kg med brems.. Totalvekt på bil er 1900 kg, den har samme nyttevekt som Tesla 400 kg..

885 kg i vognkort på bil? Det står 1500 kg med brems, nyttevekt på ca 1200 kg trodde jeg.. :P

Men da stemmer det jo, du kan kjøre den med B. 3500-1900=1600kg, så en henger med totalvekt i hengerens vognkort på 1600kg er helt ok, men siden total vogntogvekt er 3400 kan hengeren med last kun veie 1500kg (vet ikke hvor jeg fikk 885 fra,sikkert en tidligere post). Med BE kan man fortsatt ikke ha en henger med last som veier mer enn 1500kg, men man kan ha en henger som har totalvekt på 2000kg i vognkortet til hengeren.

cirys1

Sitat fra: pwb på mandag 29. juni 2015, klokken 17:29
(vet ikke hvor jeg fikk 885 fra,sikkert en tidligere post).

Det fikk du ifra meg 885 kg er det tilhengerkalkulatoren viser at jeg kan trekke, så i mine øyne er den helt på tur..

Det er veldig mange feller og gå i i tilhengerjungelen, tok selv b96 for noen år siden for og heve "vekten" litt men var strengt tatt ikke nødvendig. Det er et paradoks at jo større bil jo mindre tilhenger, så lenge ikke tilhengeren blir tyngre enn bilen..

sigurdi

Sitat fra: cirys1 på mandag 29. juni 2015, klokken 17:59

Det fikk du ifra meg 885 kg er det tilhengerkalkulatoren viser at jeg kan trekke, så i mine øyne er den helt på tur..

Det er veldig mange feller og gå i i tilhengerjungelen, tok selv b96 for noen år siden for og heve "vekten" litt men var strengt tatt ikke nødvendig. Det er et paradoks at jo større bil jo mindre tilhenger, så lenge ikke tilhengeren blir tyngre enn bilen..

Dersom du ser hva kalkulatoren skriver når du legger inn både bil og henger skilt nummer så er det ikke hva du kan trekke men hva du kan laste tilhengeren med. :-)

Vegvesenet trekker fra vekten fra hengeren og bruker eventuelt det som står på vognkortet til hengeren.

Så putt inn skiltnummer på hengeren her:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=

Så ser du hva max nyttelsat på henger er.

Men uten BE så har en desverre ikke lov å regne selv, må bruke tillatt totalvekt både på bil og henger. :-(
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

pwb

Sitat fra: cirys1 på mandag 29. juni 2015, klokken 17:59

Hele hengeropplegget er en vits. Men det er vel pga. disse campingfolka at man måtte komme med unntaksregler (campingvogn regelen). Nå som man har fått B96 så kunne man fjernet denne regelen på B og heller hatt en fast vektgrense på 750kg med full tilbakevirkende kraft. De fleste hadde hatt godt av ett lite kurs for å kjøre tyngre hengere/campingvong.

smaug01

Sitat fra: sigurdi på mandag 29. juni 2015, klokken 23:52

Men uten BE så har en desverre ikke lov å regne selv, må bruke tillatt totalvekt både på bil og henger. :-(
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger
Dette er feil. Det står ingen plasser at man plutselig får lov til å beregne selv med BE. Tvert i mot står det fra linken du selv henviser til:

"Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er "tillatt hengervekt", dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp."

Det jeg understreker er saken kjerne. En relativt lett bil med lav vogntogvekt fører til at du selv må beregne lasten på hengeren siden det går på de tekniske begrensingene til bilen som trumfer alt annet. Klasse B sier 3500kg men bil-fabrikant sier kun 2500kg(Toyota Urban Cruiser). Henger med totalvekt 1800kg er mao innenfor klasse B men bil-fabrikant går ikke god for det, dermed kan aktuell bare være 800kg.
Videre står det jo:"Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp."
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 08:42

Dette er feil. Det står ingen plasser at man plutselig får lov til å beregne selv med BE. Tvert i mot står det fra linken du selv henviser til:

Så leser man litt lengre ned:
"Tok du klasse BE for første gang før 19. januar 2013, slipper du å beregne tilhengerens «tillatt totalvekt» slik som for klasse B og B 96. Det er tilstrekkelig å sjekke i bilens vognkort de tekniske begrensninger i form av «tillatt hengervekt» (maksimal aktuelle totalvekt for tilhenger etter denne bilen) og «tillatt vogntogvekt» (maksimal aktuelle vogntogvekt for bil + tilhenger)."

Hadde det vært sånn som du mener hadde det ikke vært lov å trekke f.eks. biltralle med 3500 kg totalvekt bak noe som helst annet enn biler med minimum 3500 kg tillatt tilhengervekt uansett last og vekt..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

cirys1

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 08:42
Det jeg understreker er saken kjerne. En relativt lett bil med lav vogntogvekt fører til at du selv må beregne lasten på hengeren siden det går på de tekniske begrensingene til bilen som trumfer alt annet. Klasse B sier 3500kg men bil-fabrikant sier kun 2500kg(Toyota Urban Cruiser). Henger med totalvekt 1800kg er mao innenfor klasse B men bil-fabrikant går ikke god for det, dermed kan aktuell bare være 800kg.
Videre står det jo:"Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp."

Du kan regne selv med BE, på eksemplet ditt så kan du trekke en 2 tonns henger bak en Urban cruiser (med BE) så lenge du ikke laster den med mer enn 800 kg (inkludert tilhengervekt. Det kan du ikke med B eller B96 da går det på hva tilhengervekt har lov til fullastet det er den store forskjellen..  :)
(tom og full henger har ingenting og si med kun B(3500 kg) eller B96(4250 kg) Men med BE kan man beregne selv.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA